Gå til innhold

inntektsposter man ikke skatter av på skattekortet?


Gjest 36c0d...618

Anbefalte innlegg

Gjest 36c0d...618

Kanskje litt teit spørsmål men er det noe sted i skattekortet hvor man kan føre inn lave inntekter for f.eks salg av egne parfymer f.eks 750 kr  som man ikke skal trenge å skatte av? evt hvis man har jobbet overtid i en måned,- kan jeg føre inn andelen av månedslønnen som er overtid i et annet felt i skattekortet, som jeg ikke skal trenge å skatte av? 

i såfall hvilke felt er dette? :)

Anonymous poster hash: 36c0d...618

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke skatte av overtidsbetaling?

Tilfeldige inntekter som følge av hobby e.l. trenger du ikke skatte av. Tilsvarende har du ikke fradragsrett for utgifter. Men om det er egnet til å gi varig overskudd er det næring, og skattepliktig.

Har du solgt to flasker parfyme i fjor og tjent 1500,- fører du enkelt og greit ikke det opp. Det er ikke skattepliktig. Overtidsbetaling skal rapporteres som lønn av arbeidsgiver, og skattlegges på linje med annen inntekt.

Endret av barfoo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 36c0d...618
barfoo skrev (5 timer siden):

Ikke skatte av overtidsbetaling?

Tilfeldige inntekter som følge av hobby e.l. trenger du ikke skatte av. Tilsvarende har du ikke fradragsrett for utgifter. Men om det er egnet til å gi varig overskudd er det næring, og skattepliktig.

Har du solgt to flasker parfyme i fjor og tjent 1500,- fører du enkelt og greit ikke det opp. Det er ikke skattepliktig. Overtidsbetaling skal rapporteres som lønn av arbeidsgiver, og skattlegges på linje med annen inntekt.

hva mener du ang dette om parfymer? det vil jo fremkomme som lønn eller som kontoinnskudd hvis det heter det  fordi pengene kom inn på konto gjør det ikke det ? og dermed blir det skattepliktig? a

Anonymous poster hash: 36c0d...618

Lenke til kommentar

Du skatter ikke av det som kommer inn på konto. Du skatter av det som er ført opp som lønn eller annen inntekt på selvangivelsen. Tilfeldige hobbyinntekter er ikke inntekt i skattemessig forstand; det skjer først når det er egnet til å gi varig overskudd og over en viss grense.

https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/starte-og-drive/er-jeg-naringsdrivende/ er en veileder til om det er næring eller hobby.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skatteetaten ville fått vanvittig mye å gjøre hvis de skulle forholdt seg til absolutt alle penger alle fikk inn på konto.

Bursdagsoverføring fra farmor, tilbakebetaling fra venner etter at du tok regningen på restaurant, betaling for de brukte bokhyllene du solgte på Finn etter ommøblering hjemme, ja til og med tusenvis av kroner regelmessig hver måned gjennom flere år (hundretusenvis av kroner fordelt på flere år!) som husleie fra de som leier i kjelleren, 5000 kr for å sparkle og male hos naboen selv om du egentlig er utdannet frisør (merk at andre, mye strengere regler gjelder hvis du på fritiden gjør det samme som du jobber med til vanlig) - ingenting av dette er inntekt som Skatteetaten krever at du melder inn eller skatter av.

I verste fall kan du få spørsmål, og da må du kunne forklare hvor pengene kom fra, så svarer du helt ærlig at du laget litt parfyme som hobby, og så er det greit. Det er først når du begynner å tjene "ordentlige" penger på hobbyen over tid (sånn at det merkbart påvirker økonomien din) at du må skatte.

Lenke til kommentar
Penny skrev (1 time siden):

merk at andre, mye strengere regler gjelder hvis du på fritiden gjør det samme som du jobber med til vanlig

"For at du skal kunne ta imot lønn etter forenklet ordning, kan du ikke være selvstendig næringsdrivende innen samme fagfelt som oppdraget gjelder."

Ref: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/hobby-ekstrainntekt-og-smajobber/smajobber-og-tjenester/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg leser i nyhetene at skattemyndighetene tar folk til retten over 250 kr i manglende moms, vil jeg absolutt skjønne at folk er forsiktig. Skattefrie inntekter kalles kapitalinntekt tror jeg, slik som inntekt fra leie. Men man skal være forsiktig med utleie, for det kan fort endre seg fra kapitalinntekt til næringsinntekt om man bryter reglene som er satt for utleie. Feks antall utleieboliger, kvaliteten og størrelsen på utleieleiligheten i boligen du selv bor i (den må ikke være større og bedre enn den delen du bor i feks), hvor høy leien er etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (5 timer siden):

Skattefrie inntekter kalles kapitalinntekt tror jeg

Kapitalinntekt er inntekt man, isolert sett, ikke jobber for. Inntekt man genererer som en direkte følge av at man allerede innehar eiendeler.

Kapitalinntekt vil normalt beskattes, om enn etter andre satser enn arbeidsinntekt. Enkelte former for kapitalinntekt er fritatt for beskatning, slik som for eksempel utleie av inntil halvparten av den totale "utleieverdien" av egen bolig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...