Gå til innhold

Telia trådløst bredbånd og port forwarding trøbbel


Anbefalte innlegg

Hei godt folk,

Port forwarding hos Telia's trådløst bredbånd (5G) har nå stoppet å fungere helt. De har slitt med dette siden september 2022 (av og på), men nå virker det som idiotene har kastet inn håndkleet: "Det har seg slik at din nettverksplatform (trådløst bredbånd) ikke støtter port forwarding. Dette er grunnen til at det slår seg av/på eller ikke fungerer i det hele tatt. Dette skulle vi fortalt deg tidligere. Beklager ulempene dette skulle medføre."

Jeg tenkte dette kanskje var et problem med deres håpløse hjemmesentral (Zyxel 5501) som kun kan administreres fra deres eget webgrensesnitt (telia.no), så fulgte @HKS's eksellente forslag om å gå utenom hjemmesentralen (https://www.diskusjon.no/topic/1874688-oppsett-uten-bridging/). Har nå et oppsett der ethernet kabelen fra 5G antennen går rett inn i WLAN til en Ubiquiti Unifi Dream Machine Pro (UDM). UDM erstatter da Zyxel, og dette fungerer utmerket, bortsett fra at port forwarding fremdeles er lukket. Er det noen som vet det følgende:

1. Blokkerer Telia all innkommende trafikk i antennen, eller noe annet sted?

2. Er det noen som har fått port forwarding til å fungere med Telia trådløst bredbånd?

På forhånd takk for svar :)

ps. har selvfølgelig laget port forwarding rules in UDMen.

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette løser du rimelig enkelt med en vps og wireguard. 

Slik jeg har forstått det, har du ikke egen ekstern ip på slikt bredbånd (telefoner f.eks har jo ikke dette), men det kan hende dette er endret? 

Om du behøver hjelp med wireguard oppsett og port forwarding der, gi meg en lyd. Jeg kan også levere server til formålet.

Lenke til kommentar

Kan det være at de nå bruker CGNAT til trådløst bredbånd, slik de ellers gjør mot mobiltelefoner? Det vil jo potensielt gi en del begrensninger også for andre tjenester - ikke bare når man ønsker å gjøre port forwarding.

Har trådløst bredbånd fra Telenor. Der benyttes ikke CGNAT.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Dette gir mening. Har sendt Telenor et spørsmål om port forwarding støtte så vi har det svart på hvitt at de vil støtte dette før en tar bryderiet med å bytte antenne og leverandør. Telia støttet som sagt dette tidligere, og kjipt hvis også Telenor gjør noen endringer i nær fremtid. Det positive er at Telia sier man kan bryte sin kontrakt selvom man er under binding pga dette.

Lenke til kommentar

Er det et alternativ å benytte egen ruter (evt. mesh-ruter)? Da setter man jo opp port-forwarding der. Jeg er så heldig å ha fiber, men jeg har satt nett-leverandørens boks i bromodus og bruker min private ruter istedet, og der har jeg satt opp port-forwarding til en enkel webserver. Kanskje noe lignede kan fungere med Telia Trådløst Bredbånd, som et alternativ til å skifte nettleverandør (som kanskje finner på noe annet man ikke liker)? 

Rent prinsipielt mener jeg det er viktig å skille nettleverandøren fra diverse tjenester. Slik jeg ser det skal nettleverandøren levere internett-forbindelse, men der stopper det. Jeg ønsker så langt det går å unngå å bruke tjenester fra nettleveandøren som jeg vil miste  dersom jeg vil skifte nettleveranør. Dette innkluderer slike ting som epost, men også egenskaper i ruter som port forwarding.

Lenke til kommentar

Dessverre. Jeg har min egen ruter (Ubiquiti Unifi Dream Machine Pro er en ruter) og har satt opp port-forwarding der. Jeg er helt enig i det du sier at nettlverandør bør levere internett-forbindelse, og holde seg lengst mulig vekk ellers. Dessverre er ikke dette tilfelle med Telia. Telia virker å tro at deres kunder er enda mer inkompetente enn de er, slik at de har satt opp et eget (vlan) remote brukergrensesnitt for å "hjelpe" sine kunder. Hvis man går inn på Telia sine websider kan man via bruker grensenittet sette opp både port forwarding og sette deres hjemmesentral/ruter/Zyxel boks i bridge/bro mode, men ingenting av dette fungerer. Det blir nok Telenor for min del slik det ser ut nå.

Lenke til kommentar
23 minutes ago, Thomas-Drammen said:

Dessverre. Jeg har min egen ruter (Ubiquiti Unifi Dream Machine Pro er en ruter) og har satt opp port-forwarding der. Jeg er helt enig i det du sier at nettlverandør bør levere internett-forbindelse, og holde seg lengst mulig vekk ellers. Dessverre er ikke dette tilfelle med Telia. Telia virker å tro at deres kunder er enda mer inkompetente enn de er, slik at de har satt opp et eget (vlan) remote brukergrensesnitt for å "hjelpe" sine kunder. Hvis man går inn på Telia sine websider kan man via bruker grensenittet sette opp både port forwarding og sette deres hjemmesentral/ruter/Zyxel boks i bridge/bro mode, men ingenting av dette fungerer. Det blir nok Telenor for min del slik det ser ut nå.

Hvis det er slik at man ikke kan åpne porter her, vil jeg tro mer at det er pga. CGNAT enn at det er begrensninger i ruteren. 

 

 

Lenke til kommentar

 

Kan bekrefte at Telenor fungerer fint med portåpning på vår trådløse bredbåndslinje over 4G og antennen deres står i bromodus så man slipper endre innstillinger på denne ved bruk av egen ruter for å unngå dobbel-NAT.

Har hatt samme eksterne IP-adresse hos Telenor siden jeg begynte å følge med på det i fjor høst. Håper virkelig ikke Telenor innfører CGNAT på sikt siden man ikke kan bestille fast ip som privatkunde på trådløst bredbånd hos dem.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Leo_ said:

Det skal da gå an å sette Telia sin router i bridge, jeg har det på min...

Da har du flaks. Dette er ikke ment  å fungere, og fungerer heller ikke hos meg (jeg har prøvd alt:).Legg merke til siste setning, fra https://www.telia.no/kundeservice/internett/nettverksinnstillinger-bredband/zyxel-5501/bridgemode/ :

Slik skrur du på bridgemode

På ditt nye modem kan du gjøre de aller fleste endringer helt selv inne på Min Side.

Du kan trykke på denne lenken for å komme rett inn til innstillingssiden.

  1. Gå til "Andre innstillinger"
  2. Sett "Bro-modus" til "PÅ"

Nå settes porten 2.5 G LAN i bromodus, de andre er fortsatt i ruter-modus på vanlig måte.

Obs! Har du trådløst bredbånd over 4G/5G kan du ikke sette modemet i bromodus.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Thomas-Drammen said:

Da har du flaks. Dette er ikke ment  å fungere, og fungerer heller ikke hos meg (jeg har prøvd alt:).Legg merke til siste setning, fra https://www.telia.no/kundeservice/internett/nettverksinnstillinger-bredband/zyxel-5501/bridgemode/ :

Slik skrur du på bridgemode

På ditt nye modem kan du gjøre de aller fleste endringer helt selv inne på Min Side.

Du kan trykke på denne lenken for å komme rett inn til innstillingssiden.

  1. Gå til "Andre innstillinger"
  2. Sett "Bro-modus" til "PÅ"

Nå settes porten 2.5 G LAN i bromodus, de andre er fortsatt i ruter-modus på vanlig måte.

Obs! Har du trådløst bredbånd over 4G/5G kan du ikke sette modemet i bromodus.

 

Bridge mode er vel her ikke relevant, da du har utstyr som kan forholde seg til VLAN, og da kan man bare koble bort ruteren. 

Lenke til kommentar

Hei godt folk,

da har det kommet et svar fra Telenor som bekrefter at de ikke sperrer for port forwarding i sitt oppsett. Bye-bye, Telia! Hello Telenor, here I come.

Quote
On 1/23/23 12:44, [email protected] wrote:

Hei igjen,

Som Trådløst Bredbånd kunde har du mulighet til å sette opp "port forwarding" på lik linje som man har med vanlig fast bredbånd/fiber. Det er ingen begrensninger i antennen, eller sperrer som hindrer dette, om du bruker vår eller egen ruter.

 

Vi ønsker allikevel å opplyse om at man som privatkunde i Telenor ikke har mulighet for statisk IP-adresse. Du kan sjekke ut løsninger som DynDNS eller lignende.

 

Ønsker deg en riktig fin dag.

Update Mars: Da har jeg hatt Telenor i noen uker, og alt fungerer som det skal.

Endret av Thomas-Drammen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har også trådløst bredbånd fra Telia, og har samme problemstilling.

Men går jeg over til telenor vil jeg gå fra 50Mbps til 30Mbps og ca. samme pris, så det blir ikke aktuelt.

En workaround for meg ble å sette opp en cloudflare tunnel. Er mulig å kjøpe dot-com domene hos cloudflare for en rimelig penge, evt. skaffe noe gratis en annen plass.

Jeg bruker eks. homeassistant.domene.com , eller guacamole.domene.com for å koble remote på nettet mitt (du peker til lokal IP og port). merk at de ikke tillater å streame video osv. gjennom tunnellen (kan bli blokkert visst nok)

Klart at det ikke er like fullverdig som portforwarding, men det dekker mitt behov.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...