Gå til innhold

Fractal Design - Hvilket for stille pc


Anbefalte innlegg

Hei,

skal i løpet av 2023 oppgradere riggen, og ser at skjermkort har vokst litt siden sist jeg shoppa HW.

Tenker derfor at mitt Fractal Design mini skal pensjoneres.. men trenger en arvtaker.

Har kikket på Define 7 og R6, men andre kan være aktuelle også

 

Er så mye rart på markedet uten mulighet for sammenlikning av løsninger ut fra behov.

 

Krav:

Stille

Mulighet for AIO / Vannkjøling for skjermkort og CPU. Allergi mot støy  (2stk 2x140mm bør vel være greit for AIO kjølere?) 

Tenker vel 7900x3d CPU og kanskje et RTX4800 kort

Trenger/Ønsker ikke bling lys, er i 30årene så den tid er forbi.

ATX Hovedkort

Trenger ikke plass til lagring, det har jeg på kjeller NAS

Skal inn med et fiber nettverkskort, så greit om det er litt luft som beveger seg i kabinettet, men ser etter kort som har vifte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter selv med et R5 kabinett. Hatt det i 7 år. Det er isolert innvendig med støydempende matter. Utrolig godt å bygge i. Og det er dønn tyst. Skal riktignok sies at kjøleren til CPU'n der er en Noctua NH-D15. Et monster av en kjøler på 1,3 kg med god avlastning på baksiden av HK. Ingen over og ingen ved siden når det gjelder denne type kjølere. Kjøpte begge to i 16 da de fikk maks score på test hos Tweaktown. Angrer ikke et sekund. Har plass til en 420-kjøler i topp og om ønskelig en 280 i bunnen.

Genrellt vil jeg si at det meste du får fra begge disse produsentene er gjennomtenkte produkter som leverer det du forventer/ønsker +++litt til.

Lenke til kommentar

Hele Define-serien er vel for minst mulig lyd. Har et R5 selv, men bygget i Meshify til 12-åringen. Definitivt stor forskjell i lydnivå på dem, men hun bruker kun headsett og bryr seg ikke om litt viftestøy. Jeg har aversjoner mot det og byttet medfølgende vifter til Noctua 140mm inn, 120mm ut, pluss en D14 til cpu. Man skal ha et svært stille hus og høre godt etter for å høre pc mer enn ventilasjonen i huset. Define kan trygt anbefales utifra det du ønsker.

Lenke til kommentar

Har bygd en filserver med et Fractal Design Define R6 som jeg har satt bak TVen i stuen.

Personlig vil jeg ikke ha vannkjøling / AIOer i mine PCer så det ble noen runder med forskjellige vifter for å få den stille nok før jeg landet på Noctua NF-A14 PWM.
https://www.dustinhome.no/product/5010809694/nf-a14-pwm?tab=specification

2x i front + 1x i bakkant, satt opp med en rolig viftekurve i BIOS. Bare å gå i stuen lager mer lyd enn det som kommer fra den PCen.
Jeg syntes både Fractal Design Silent Series R3 og Be Quiet! Pure Wings 2 støyet for mye til min bruk.

R6 har også (såvidt) plass til et RTX 3080 Aorus Xtreme som var det fysisk største 30xx kortet på markedet. Hadde det selv før jeg gikk over til Be Quiet 802.
IMG_0483_.jpg


R7 (eller "Define 7" som det heter nå) er omtrent som R6, bare bedre.
https://prisguiden.no/produkt/fractal-design-define-7-430328

EDIT:
Er i 30-årene selv, og jeg mener at skal man først bruke tid og flid på å bygge seg en custom PC så hører det med ihvertfall litt bling. :)

Er ikke interessert i hverken diskotek eller sirkus, men jeg har standard RGB på RAM-brikkene for det estetiske + 2x PWM-styrte hvite LED-striper i overkant som kabinettbelysning.

_IMG_1095_.jpg

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Takker for tilbakemeldinger...

 

Ja det var dette med Buy-once cry once da..

Sitter å ser på Define R6 og Define 7.. det blir ett av dem tenker jeg,   heller mest mot Define 7.

Så da er det om hvilket gir plass og luft nok til framtidige behov, samt stille/lyddempet

Endret av N|troXx
Lenke til kommentar
N|troXx skrev (6 timer siden):

Så da er det om hvilket gir plass og luft nok til framtidige behov, samt stille/lyddempet

Hvis glass heller ikke er viktig så kommer ihvertfall R6 med støydempende matter fra fabrikk på begge sidedørene hvis du kjøper varianten uten glassdør.

Kan ikke si noe om R7. Har bygget i R7 en gang, men vedkommende jeg bygget for "måtte ha" glass på begge sider (...kopierte det ønsket fra mitt eget bygg) så jeg vet ikke hva kabinettet ble levert med.

EDIT:
Link til R6-modellen jeg kjøpte som serverkabinett:
https://www.proshop.no/Kabinett/Fractal-Design-Define-R6-Black-Kabinett-Miditower-Svart/2628866

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I 2019 bygde jeg pc i Fractal Design R6 med fokus på at den skulle være støysvak. Her er noe jeg vektla for å få dette til

 

Overdimensjonerte strømforsyning, kjøpte 1200W Corsair HXi. Viften på denne skal ikke starte å snurre før 40% load eller noe.

Luftkjølte prosessoren med en beefy Bequiet! Dark Rock Pro 4. Grunnen til at jeg gikk for luftkjøling er for at jeg ikke ønsker ekstra støy fra en vannpumpe, samt at en luftkjøler har mindre som kan gå galt enn et vannkjølingsystem.

La i litt penger i skjermkort med lave støymålinger. For det er litt forskjell mellom billigste og dyreste versjon av et kort.

 

Kanskje det aller viktigste er viftene jeg kjøpte til kabinettet. Fractal Design R6 har støvfilter både i front, bunn og topp. Det vil si at man bør kjøpe vifter som både er stillegående, men som samtidig flytter mye luft der det er mye motstand.

De første viften jeg da kjøpte var BeQuiet Silent Wings 3 140mm. R6 har plass til to stk 140mm i front, pluss et i bunn. Disse skulle avgi et støynivå på 15,5 decibel hver. Men siden de flytter lite luft og har lite statisk trykk fikk de problemer med å suge inn luft gjennom fronten og bunnen på kabinettet. Resultatet var at de spant opp på nesten maks omdreininger for å holde systemet kjølig. Det var ikke lenger snakk om 15,5 dB.

Noctua NF-A12x25 er en 120mm med høyt statisk trykk, flytter mye luft og skal angivelig avgi 22,6 dB. Jeg fikk plass til tre stk av disse i front på kabinettet mitt, til sammenligning med to 140mm fra BeQuiet. Og så satt en enkel NF-A14x25 i bunn. Dette resulterte i at viftene kan gå mye saktere=stillegående og fortsatt forsyne kabinettet med luft, til tross for at Noctua-viften på papiret nesten er dobbelt så støyende som de fra BeQuiet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...