Inspector Skrevet 3. januar Rapporter Del Skrevet 3. januar Follobaneskandalen brer om seg, både teknisk og økonomisk Nå har hastemøtet hos ministeren avdekket bekymringsverdig informasjon: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/EQJAL3/statsraad-etter-krisemoete-om-follobanen-det-har-kommet-info-som-bekymrer-meg Dette tyder på at det er valgt grunnleggende feilaktige tekniske løsninger eller at viktige forhold er uteglemt/oversett. Kanskje ikke så merkelig når man leser litt om prosjektets historie. Bare det at antall underentreprenører passerte 2000 (!) sier sitt om utfordringer for prosjektledelsen. At udugelige utenlandske entreprenører er frikjøpt fra kontrakten med kostnader i milliardklassen er et annet forhold som burde fått alarmklokkene til å ringe for lenge siden. Er ikke dimensjonering for returstrøm barnelærdom for jernbanen ? Nå må problemene løses raskt, for å unngå at 37 mrd. forblir en dårlig investering…… 2 Siter Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 4. januar Rapporter Del Skrevet 4. januar Er det noen som har en detaljert forklaring på hva dette dreier seg om? Det er endel merkelige uttalelser som at "man ikke blir kvitt strømmen". Jeg tolker det som at strøm går langs skinnene, og ikke kommer til jord, og at det så blir varmgang i skjøtene. Dette er jo ikke bra, da skinnene vil få et spenningsnivå. Det betyr vel også at jordnivået i vognene svinger med på dette nivået. Det gjelder vel å oppføre seg som en fugl på en kraftlinje da. Å hoppe av og på toget bokstavelig talt. Siter Lenke til kommentar
Inspector Skrevet 5. januar Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. januar J-Å skrev (På 4.1.2023 den 18.22): Er det noen som har en detaljert forklaring på hva dette dreier seg om? Det er endel merkelige uttalelser som at "man ikke blir kvitt strømmen". Jeg tolker det som at strøm går langs skinnene, og ikke kommer til jord, og at det så blir varmgang i skjøtene. Dette er jo ikke bra, da skinnene vil få et spenningsnivå. Det betyr vel også at jordnivået i vognene svinger med på dette nivået. Det gjelder vel å oppføre seg som en fugl på en kraftlinje da. Å hoppe av og på toget bokstavelig talt. Tydeligvis noe med kabelskjøter (!) : https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/63b6e6d81ac10f8df50d8da6/bane-nor-jobber-fortsatt-med-apning-av-follobanen-1-februar Hallo, nye kabelskjøter som ikke er korrekt dimensjonert ?? Dette er ikke rakettforskning………. Siter Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 5. januar Rapporter Del Skrevet 5. januar (endret) Kanskje dette er årsaken, sitat: Alle kabler har en metallkappe under det ytterste laget av isolerende materiale. Denne kappen kobles til jord. Ved jernbaneanlegg i Norge er det vanlig bare å koble til jordledningen i den ene enden. På Follobanen valgte de en annen løsning: Her er jordledningen koblet til i begge ender. Tre branntilløp stoppet Follobanen. Dette er trolig årsaken til togskandalen | FriFagbevegelse Det kan også være andre ting, men det tyder på at det er feil design. Endret 5. januar av Svein M Siter Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 5. januar Rapporter Del Skrevet 5. januar On 1/4/2023 at 6:22 PM, J-Å said: Er det noen som har en detaljert forklaring på hva dette dreier seg om? Det er endel merkelige uttalelser som at "man ikke blir kvitt strømmen". Jeg tolker det som at strøm går langs skinnene, og ikke kommer til jord, og at det så blir varmgang i skjøtene. https://www.jernbanekompetanse.no/wiki/Elektrisk_systembeskrivelse_av_kontaktledningsanlegg#Returkrets Der finner du relativt teknisk beskrivelse av KL-systemer for jernbane. Kort sagt er skinnene åpenbart spenningsførende - og man tapper de ved jevne intervaller, ved hjelp av sugetransformatorer. Detaljene om hvordan det er gjort i Blix-tunnellen kjenner jeg ikke, men det er nok en variant over samme tema. 1 Siter Lenke til kommentar
Alkan Skrevet 5. januar Rapporter Del Skrevet 5. januar Bane Nor kan brenne et visst sted. 1 Siter Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 5. januar Rapporter Del Skrevet 5. januar 40 minutes ago, barfoo said: Der finner du relativt teknisk beskrivelse av KL-systemer for jernbane. Takk, det blir veldig interessant å sammenholde dette med rapporten som skal bli offentliggjort. Siter Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 5. januar Rapporter Del Skrevet 5. januar 23 minutes ago, J-Å said: Takk, det blir veldig interessant å sammenholde dette med rapporten som skal bli offentliggjort. Det vil neppe fortelle deg stort. Spørsmålet er ikke om de har gjort lignende ting; det har de garantert. Spørsmålet er beregningene - så i praksis vil du måtte regne på det selv. FLIRT har vel ytelse på 4500kW, og drivspenningen er 15kV, så da kan du regne strømmer og tverrsnitt. Siter Lenke til kommentar
trikola Skrevet 5. januar Rapporter Del Skrevet 5. januar Har egentlig bare fått med meg at hovedproblemet er i et rom på Ski stasjon, ikke noe annet (eller i alle fall ikke mye annet) langs sporet. Og det virker for meg også ganske logisk: det er vel typisk et punkt eller få punkter langs strekningen hvor man skiller mellom tur- og retur-strøm. Og det er med returstrømmen de har et problem. JM2C Siter Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 6. januar Rapporter Del Skrevet 6. januar 18 hours ago, trikola said: Og det virker for meg også ganske logisk: det er vel typisk et punkt eller få punkter langs strekningen hvor man skiller mellom tur- og retur-strøm. Og det er med returstrømmen de har et problem. Hæ? Kjøreledningen gir strøm til togsettet. Returstrømmen fra togsettet går til skinnene. Fordi skinnene er relativt dårlige ledere (stål) og er i kontakt med jord lekker deler av den strømmen ut i bakken rundt skinnene. Det er uønsket og kan skape problemer, både på signalanlegg og for andre nær jernbanen. Derfor tappes skinnene på flere punkter vha. sugetrafoer (gammel løsning) eller autotrafoer (som her), for å holde jordstrømmene nede, slik at returstrømmen stortsett går i kabel og ikke i skinnene. Det er ikke noe enkeltpunkt der man skiller mellom turstrøm og returstrøm (har forøvrig aldri hørt begrepet turstrøm...). Det skillet er midt i lokomotivet metaforisk sett. Det rommet det er snakk om er vel der en autotrafo 4.1 står, der en tilkobling tok fyr. Siter Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 9. januar Rapporter Del Skrevet 9. januar https://www.tu.no/artikler/follobanens-returstromanlegg-er-unikt-i-verden/524912/?key=qIvGoDyT Quote I et intervju med Teknisk Ukeblad forteller Norgessjefen i Elecnor, selskapet som installerte returstrømanlegget, at anlegget ikke bare er unikt i Norge, men i hele verden... Elecnor er en underleverandør av arbeidsfellesskapet Acciona Ghella (AGJV), som hadde kontrakten på driving av Blixtunnelen...Marino forteller at selskapet kun har stått for installasjon av elektroutstyr i tunnelen, og ikke har hatt noe med designet av løsningen å gjøre. – Det er Cowi som har prosjektert hele returstrømanlegget, sier han. Cowi avviser påstanden fra Elecnor-sjefen om at de har prosjektert hele returstrømanlegget. Her er det ansvarsfraskrivelse over hele linjen... 1 Siter Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 9. januar Rapporter Del Skrevet 9. januar (endret) Indirekte relevans. Hver eneste gang det er feil på kjøreledning, jordfeil, strømfeil, signalfeil, skinnefeil, sporvekslerfeil eller en av de andre tingene BaneNOR har vært borti 5000 ganger før så er det akkurat det samme svaret fra den stadig voksende kommunikasjonsavdelingen når de stakkars reisende lurer på når de kan komme på jobb. "Nei, vi har absolutt ikke noen som helst ide når dette er i orden, vi." Det forteller alt om hvor udugelige de er og at det er på tide at arbeidsoppgavene overlates til noen som bryr seg. Det bør være konklusjonen etter nok en skandale. Endret 9. januar av uname -i 1 Siter Lenke til kommentar
Ekspertkommentator Skrevet 16. februar Rapporter Del Skrevet 16. februar (endret) On 1/9/2023 at 10:29 PM, J-Å said: https://www.tu.no/artikler/follobanens-returstromanlegg-er-unikt-i-verden/524912/?key=qIvGoDyT Her er det ansvarsfraskrivelse over hele linjen... Her er BaneNor rapporten datert 6 Feb 2023, https://www.banenor.no/contentassets/d39b25781601495ba07e57233461182a/uos-00-a-91196_00e-rapport-teknisk-arsaksresonnement.pdf Elecnor er et spansk selskap som er underleverandør til hovedentrepenøren AGJV som er JV av spanske ACCIONA og italienske Ghella. Fra min erfaring med internasjonale energiprosjeter så vinner ofte syd Europeiske selskap kontrakter på pris, ikke pga kompetanse og kvalitet. Den eneste måten å få gjennomført et vellykket prosjekt er derfor at kunden har et faglig sterk team som går igjennom alt av planlegging, innkjøp, og kvalitetskontrol. Hvis ikke blir det dramatisk økning i pris, forsinkelser og kvalitetsproblemer! BaneNor minner meg om hvordan Equinor (Statoil) "hands off approach" til bygging av olje og gass facilititeter i østen. Resultatet er alltid enorme problemer med dramatisk økning i pris, forsinkelser og kvalitetsproblemer! Den tillitsbaserte Norske kulturen virker ikke utenfor Nordens grenser! Et faglig sterk team koster penger. La oss si 100 millioner, men så slipper en overskridelser på 10 miliiarder! Endret 16. februar av Ekspertkommentator 3 Siter Lenke til kommentar
Inspector Skrevet 5. juni Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. juni Nå kommer det en ny rapport som avdekker realitetene i Follo-banens trange fødsel: https://e24.no/naeringsliv/i/1585yG/follobanen-rapport-avdekker-tidspress-og-svikt-i-den-organisatoriske-ledelsen-i-bane-nor?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no Som fryktet har det sviktet på flere banale områder. Fellesnevneren er et uoversiktlig mastodontprosjekt med et utall underentreprenører Siter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.