Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

brake fluid - varsel på dashbordet


stamkunde

Anbefalte innlegg

LabWeiler skrev (6 minutter siden):

Har mistet bremsene på to biler i min tid (i form av sprukket bremserør og lekkasje fra kalipper), og holdt da en fart på rundt 70 km/t da begge hendelsene skjedde. Bilen stopper, men du får en grusom lang vandring på bremsepedalen siden den er veldig myk og "god",  bremseeffekten er horribel nok til å gi deg en puls på 200 og umiddelbar religiøs om du stopper i tide.

Sikkert sammenlignbart med bremsesjekk i 90km/t på piggfrie vinterdekk med lett snølag oppå holke på motorveien.

Var greit med 5 minutter pause for å hente igjen pusten, samt skifting av undertøy da...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
15 minutes ago, stamkunde said:

ja, jeg ringte akkurat verksted jeg benytter, dem sa at jeg må bare sjekke beholderen og kan etterfylle selv. Da finner jeg vel bremsevæske i hvilken som helst butikk?

Du får det i alle bilrekvisitaforretninger og mange bensinstasjoner. Går du på f.eks. Mekonomen og oppgir skiltnr. så finner de riktig type.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 timer siden):

Bremsene foran (caliperne) går jo på begge kretsene så i mitt hode vil en lekkasje her tømme begge kretsene.

Uansett så skal man ikke miste bremsevæske sånn uten videre så det bør sjekkes opp grundig.

Ettersom bremseskiver og bremseklosser blir mer og mer slitt får stemplene en grunnposisjon lengre og lengre ut, tomrommet bak stemplene fylles med bremsevæske, så det er naturlig at væskenivået synker. Om det ikke etterfylles ved service vil du til slutt få varsel om lavt væskenivå, men det er selvfølgelig ikke mulig å si om dette varslet skyldes lekkasje eller mangel på etterfylling uten nærmere kontroll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...