Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

brake fluid - varsel på dashbordet


stamkunde

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Maskinfører skrev (10 minutter siden):

Bør kontrollere nivået tenker jeg :) 

"Uten bremsevæske fungerer ikke bremsene, og bremsevæske anses derfor som en av de viktigste komponentene i bilen. I tillegg til dette kan bremsevæske være ganske lett påvirkelig av vær og vind, noe som gjør at om den er for gammel, kan du risikere at den fryser når det er kaldt eller koker når det blir for varmt. Begge deler kan være farlig i trafikken."

kom over dette sitatet på internett, formidler om gammel og vær og vind, Det var veldig kaldt den dagen det startet, og jeg startet bilen uten motorvarmer når det var 20 kuldegrader. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (1 minutt siden):

"Uten bremsevæske fungerer ikke bremsene, og bremsevæske anses derfor som en av de viktigste komponentene i bilen. I tillegg til dette kan bremsevæske være ganske lett påvirkelig av vær og vind, noe som gjør at om den er for gammel, kan du risikere at den fryser når det er kaldt eller koker når det blir for varmt. Begge deler kan være farlig i trafikken."

kom over dette sitatet på internett, formidler om gammel og vær og vind, Det var veldig kaldt den dagen det startet, og jeg startet bilen uten motorvarmer når det var 20 kuldegrader. 

Det er mulig men du bør sjekke Max og Min fikk varsel på dashbordet jeg også der hadde det minka 

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (6 timer siden):

Krever litt mer sjekk enn bare nivået. Det må også sjekkes etter lekkasjer og evt. sjekke om klossene er veldig nedslitt.

Har du lekkasje og går tom mens du kjører så vil bremsepedalen gå rett til bunns uten noen bremseeffekt overhodet.

Man skal ha maks uflaks om man ikke har noe som helst bremseeffekt, spesielt siden det er 2 krets bremsesystem, Da må man nesten ha direkte lekkasje på hovedbremsesylinder eller på to bremsekalipere/bremsesylinder samtidig.

Lenke til kommentar

Jeg mistet også alt av bremser på en Audi jeg hadde når det ble en stor lekkasje på ene caliperen.

Mine besteforeldre mistet også alt av bremser en gang etter de hadde hatt bilen på service. Mekanikeren hadde glemt å feste boltene til caliperen, så hele greia falt av mens de kjørte. Griseflaks at det var skjedde på en lite trafikkert vei i slak oppoverbakke.  

Lenke til kommentar

Jeg har selv aldri prøvd i praksis å miste bremser, bortsett ifra læretiden min sent på 90 tallet da jeg hadde byttet bremser på en bil og ikke hadde pumpet opp trykk i systemet før jeg skulle kjøre ut porten, det endte opp med at jeg kjørte gjennom porten 😂

Men vil tro at ved utfall av en krets så vil man nok gjerne kunne måtte pumpe litt for å opprettholde trykk i den kretsen som er igjen, men i teori så skal altså den ene kretsen være nok til å kunne stoppe bilen, dog ikke med samme effekt som med begge kretser intakt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (19 minutter siden):

Bremsene foran (caliperne) går jo på begge kretsene så i mitt hode vil en lekkasje her tømme begge kretsene.

Uansett så skal man ikke miste bremsevæske sånn uten videre så det bør sjekkes opp grundig.

De fleste nyere bremsesystem har en krets for høyre foran og venstre bak og omvendt.

 

 

Endret av Dragonlove
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (9 timer siden):

Krever litt mer sjekk enn bare nivået. Det må også sjekkes etter lekkasjer og evt. sjekke om klossene er veldig nedslitt.

Har du lekkasje og går tom mens du kjører så vil bremsepedalen gå rett til bunns uten noen bremseeffekt overhodet.

jeg tenker at jeg ikke kan bare fylle på, er det ikke hensyn til luft også?

iallfall jeg mener det er ikke lenge siden jeg har byttet bremsevæske, men vil sjekke i vedlikeholdsheftet til bilen.

kjører passat, 2009 modell.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (6 minutter siden):

Så lenge beholderen ikke har gått tom så er det bare å fylle på. Men sjekk at det ikke fortsetter å minke. Da har du en lekkasje.

ja, jeg ringte akkurat verksted jeg benytter, dem sa at jeg må bare sjekke beholderen og kan etterfylle selv. Da finner jeg vel bremsevæske i hvilken som helst butikk?

Lenke til kommentar
2 hours ago, Dragonlove said:

Men vil tro at ved utfall av en krets så vil man nok gjerne kunne måtte pumpe litt for å opprettholde trykk i den kretsen som er igjen, men i teori så skal altså den ene kretsen være nok til å kunne stoppe bilen, dog ikke med samme effekt som med begge kretser intakt.

Har mistet bremsene på to biler i min tid (i form av sprukket bremserør og lekkasje fra kalipper), og holdt da en fart på rundt 70 km/t da begge hendelsene skjedde. Bilen stopper, men du får en grusom lang vandring på bremsepedalen siden den er veldig myk og "god",  bremseeffekten er horribel nok til å gi deg en puls på 200 og umiddelbar religiøs om du stopper i tide.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...