Jump to content
RaymondK

Dødt 18V batteri

Recommended Posts

Mr. A skrev (36 minutter siden):

Fordi det står Samsung INR18650 under biltema sin grønne wrap.

Aha... jeg håpet du skulle si det :) 

Da er det vertfall kvalitetsbatterier, vil jeg tro. Skal kjøpe meg et slikt batteri i morgen tror jeg å sjekke :) 

Share this post


Link to post

Merket kan nok variere alt etter hva Biltema får billigst akkurat da, enten det er Samsung, LG eller Panasonic, men det vil nok ikke være billige kopier. Tviler på at en såpass stor og seriøs aktør hadde tatt sjangsen for noen ekstra kroner i profit per enhet.

Share this post


Link to post
RaymondK skrev (5 minutter siden):

@Bjerknez sander deg batteriet når jeg kommer hjem! Håper det kan reddes :)

Den er grei. 
 

Uansett, så må jeg nok demontere batteriet. Sparer meg for litt jobb hvis du klarer og løsne dekslet selv. Er det bare skrudd sammen og ikke limt så er det ikke noe problem. 

Tar som nevnt intet ansvar vedrøerende evt. ødeleggelser av batteripakken under forsøket. :) 

  • Like 1

Share this post


Link to post
a_aa skrev (24 minutter siden):

https://lygte-info.dk/ har et vell av info om batterier, ladere, multimetere etc. Feks:

The Anatomy of a Protected LiIon Battery

Is my battery protected?

Mye nyttig info der.

Jeg gjentar for nye lesere som ikke har lest hele posten at battericellene inne i feks. Driller, laptoper etc. har ingen individuell beskyttelse utover beskyttelsen som er koblet til hele pakken. 

Så fjerner man BMS fra en batteripakke, så er ingen av cellene beskyttet. Det er også uhyre lett og kortslutte cellene når man tar en batteripakke fra hverandre. Det smeller og gnistrer godt. Ikke nødvendigvis farlig hvis det er for et veldig kort øyeblikk, men blir cellene ligge intil verandre så vil en eller flere av dem eksplodere og da er det bare en ting som gjelder og det er å komme seg i sikkerhet og eller kast cellene det gjelder ut. Dem vil eksplodere/gå opp i flammer uansett. Selv om du kaster dem i vann. Det er kraftige saker. 

så vær forsikrige med disse batteriene og lagre dem trygt i beholdere. Hvis disse blir liggende slengt rundt og dem kortslutter feks. Ved hjelp av et nøkkelknippe eller noe så gjør man det kun en gang. 

jeg har laget noen mindre batteripakker av disse og når man er 99% sikker på at polariteten er riktig før man lodder dem sammen så STOPP! Du må være HELT sikker (100%) før du lodder dem sammen. For når du har loddet dem sammen og du merker det gnistrer så rekker du ikke å lodde dem av igjen. Da er det bare å komme seg i sikkerhet. 

Det finnes nok av youtube videoer som underbygger det jeg sier her. Mange cowboyer som har tatt snarveier og gått på en smell. 

Nå er ikke jeg noen proff heller og jeg gjør sikkert feil jeg også og mye kunne nok vært gjort på en tryggere måte, men poenget mitt er bare at man MÅ forstå hvor farlige disse batteriene kan være før man begynner å fikle med dem. 

Kjøper man feks. En dedikert lithium lader for å lade ubeskyttede celler så la aldri denne stå og lade uten oppsyn. Er laderen defekt og overlader batteriene mens du ikke er hjemme så brenner huset ditt ned med stor sannsynlighet. 

Når jeg lader lithium batterier i min dedikerte lader så setter jeg laderen ned på murgulvet i kjelleren og jeg overvpker laderen via telefon med et webcamera. Jeg kan også kutte ladingen via telefonen da jeg har koblet til et rele og en mikrokontroller. Kameraet gir meg varsel hvis det er bevegelse, noe det trolig er hvis det går galt. Det er uansett for sent, men da vet jeg vertfall om det og kan hindre en evt. brann. 
 

Puh... her ble det mange kjedelige advarsler, men nå vet dere vertfall det :) 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Til opplysning har jeg nå mottatt batteripakken i posten fra TS og jeg kommer til å ta en titt på det til helgen. 

Oppdatering kommer...

  • Heart 1

Share this post


Link to post

Jeg rakk og måle spenningen på batteriet i dag før jeg dro på jobb.

milwakuee.thumb.JPG.097d3e24b525a87771f8213e8fc9cf41.JPG

Jeg prøvde og skru fra hverandre batteriet, men det stoppet opp på de to bakerste skruene. Dette er spesialskruer, og det er greit, jeg har bits til slike, men hullet ned til skruehodet er for trangt så jeg har ikke noe som rekker ned til skruen. 

Skal se om jeg finner ut noe...

Jeg prøvde også og gi batteriet en boostlading med 21V fra benkforsterkeren min, men etter 30 sekunder så begynte det å ryke av forsterkeren (ikke batteriet) og jeg fant ut at det var en diode som røk. Jeg aner ikke hvorfor. Har jo gjort dette mange ganger tidligere. 

Jeg satt forsterkeren til 21V og begrenset ampere til 2Ah. Det funket fint i 30 sekunder før det "smalt". 

Tar gjerne i mot tips til hva som kan ha gått galt og ellers andre ting rundt dette. Jeg har dog flere slike power supplyes, så ingen fare, men jeg vil gjerne forsikre meg om at det ikke var JEG som gjorde en bommert, for vil jo ikke ødelegge en til sånn uten videre :) 

Nå er det jobb og dagene er fullbokket, så jeg får ta dette litt etter litt :)

Share this post


Link to post
mobile999 skrev (1 time siden):

Klarer du å lade enkeltcellene uten å plukke dem fra hverandre?

Ja, trolig... hvis jeg først for skrudd opp batteripakken. Men jeg står litt fast siden benkforsterkeren min tok kvelden. Jeg vil gjerne vite hvorfor før jeg fortsetter. Hvis det bare var en dårlig diode eller en feil som ikke kan rettes mot meg, så er det greit. Da prøver jeg med en annen power supply, men hvis jeg gjorde noe feil, så vil jeg gjerne blir korrigert på det før jeg fortsetter. :)

Share this post


Link to post
23 minutes ago, Bjerknez said:

hullet ned til skruehodet er for trangt så jeg har ikke noe som rekker ned til skruen.

Noe må de jo finne på for at folk ikke skal tukle med den. Hvilken bits er det?

Det fungerer sannsynligvis ikke å bare koble til lader på + og -. Bms'en tillater det ikke. Kan det være derfor dioden røk?

Edited by mobile999

Share this post


Link to post
mobile999 skrev (6 minutter siden):

Noe må de jo finne på for at folk ikke skal tukle med den. Hvilken bits er det?

Det fungerer sannsynligvis ikke å bare koble til lader på + og -. Bms'en tillater det ikke. Kan det være derfor dioden røk?

Det KAN være det… ?

power supplyen var instillt på 21V og 2amp. Begrensning. Den viste batteriets spenning (ca. 18ish V) og 2amp når den kuttet ut. 

Det er en TH10 bits. (Torx med hull i midten). Jeg har bits men ikke langt og tynt nok skaft til å få den ned i hullet. 

Edited by Bjerknez

Share this post


Link to post

Hva mener du med forsterkeren? Strømforsyninga? Det er tilfeldigvis ikke en av disse rimelige eBay-strømforsyningene? Har sett videoer av noen av disse som har tatt fyr. Har en slik selv og tør ikke la den stå uovervåket.

Share this post


Link to post
sedsberg skrev (På 25.1.2023 den 7.34):

Hva mener du med forsterkeren? Strømforsyninga? Det er tilfeldigvis ikke en av disse rimelige eBay-strømforsyningene? Har sett videoer av noen av disse som har tatt fyr. Har en slik selv og tør ikke la den stå uovervåket.

Det er en Riden RD6018W jeg har. Det er i utgangspunktet en 1200W forsterker som sitter i denne og selve strømforsyningen fungerer som en buck converter. Så det er buck converteren som tok kvelden. Koster ca. 7-800 for en ny å det er jo greit, men jeg må finne ut av hvorfor denne røyk før jeg fortsetter prosjektet. 

Kan jo være jeg gjorde noe feil, men skjønner foreløpig ikke hva det skulle vært...

Share this post


Link to post

Tipper likeretterdioden på utgangen røyk. Ganske typisk på billigere strømforsyninger. Skjedde samme på en jeg hadde før. Min røyk også under veldig lav belastning.

Share this post


Link to post
sedsberg skrev (21 minutter siden):

Tipper likeretterdioden på utgangen røyk. Ganske typisk på billigere strømforsyninger. Skjedde samme på en jeg hadde før. Min røyk også under veldig lav belastning.

Hva er det denne gjør spesifikt? Altså hvorfor røyk denne under så liten belastning?

Strømforsyneren er god for opp mot 1200W (60V og 20Ah). jeg har tidligere brukt denne med mye høyere belastning.

På den annen side så håper jeg du har rett, for da kan jeg vertfall utelukke at JEG har gjort noe feil. Da kan jeg bare kjøpe en ny og liksom bli ferdig med det. Jeg må bare være sikker på at det ikke er MIN feil....på en måte. :) 

Share this post


Link to post

Mer og mer tyder kanskje på at dette var tilfeldig....?

Men jeg er så absolutt åpen for at jeg kan ha gjort noe feil. Kjekt å få greie på det før jeg evt. slipper ut den magiske røyken av enda en strømforsyner. Kan være greit å spare dem pengene hvis jeg kan, hehe.

Share this post


Link to post

Ser ut som det er en buck-regulator til spenning til styringselektronikken. Kan heller ikke se hvorfor den skulle ha røket. Den har også integrert overstrøms- og kortslutningsbeskyttelse.

Quote

The XL7015 is a 150KHz fixed frequency PWM buck (step-down) DC/DC converter, capable of driving a 0.8A load with high efficiency, low ripple and excellent line and load regulation

 

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...