Gå til innhold

utstyr som krever 2,4 ghz men Homnet Zyxel router takler tydeligvis ikke det


tvv

Anbefalte innlegg

Hei 
Sameiet har fått internett via Homnet - etter at dette ble byttet fra Telenor har utstyr som ikke funker på 5Ghz sluttet å fungere.
Jeg trodde det var en smalsak og ringte support - som NEI det supporterer vi ikke.

Hmm hva kan jeg gjøre for å få det "gamle" utstyret til å funke - noen forslag noen her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Gitt at det stemmer at Homenet-ruteren ikke kan kommunisere på 2.4 GHz:

Kjøp (eller bruk en du har liggende) en enkel ruter (som støtter 2.4 GHz), skru av DHCP-funksjonene på den og koble en av LAN-portene inn i Homenet-ruterens LAN-porter, og sett opp utstyret ditt som krever 2.4 GHz mot den ekstra ruteren. Alternativt kjøp en repeater som da kommuniserer trådløst med Homenet-ruteren på 5 GHz/kablet og som samtidig kan kommunisere på 2.4 GHz med enhetene dine.

Ekstra: Pass på å gi denne ekstra ruteren/repeateren en statisk IP-adresse i samme nett som Homenet-ruteren gir ut IP-adresser men utenfor DHCP-scopet. Da sikrer du at du kan finne den igjen senere samt at den da ikke har en IP-adresse som kan komme i konflikt med andre enheter på nettet ditt som får IP-adresse fra Homenet-ruteren. 

Kan sikkert bytte ut selve Homenet-ruteren med egenvalgt enhet også men kjenner ikke til Homenet så vet ikke hvor mye 'ekstra' det innebærer.

Lenke til kommentar
5 hours ago, tvv said:

Hei 
Sameiet har fått internett via Homnet - etter at dette ble byttet fra Telenor har utstyr som ikke funker på 5Ghz sluttet å fungere.
Jeg trodde det var en smalsak og ringte support - som NEI det supporterer vi ikke.

Hmm hva kan jeg gjøre for å få det "gamle" utstyret til å funke - noen forslag noen her?

Har du forsøkt å koble disse enhetene til nettet på nytt? Hvilke enheter er det snakk om?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg har samme problem som tyv nevner her. Jeg har nemlig smarte lyspærer som tidligere var koblet til 2.4Ghz, og som krever 2Ghz. Lyspærene er fra clas ohlson ( https://www.clasohlson.com/no/Clas-Ohlson-Home-Wifi-Smart-Bulb-LED-pære-E27/p/Pr388774000 )

Hva kan være enkleste løsning? Disse lyspærene er utrolig kjekke, så jeg ønsker ikke å bytte de ut heller, om ikke helt nødvendig

Endret av AmalieNann
Lenke til kommentar

Mistenker vel raskt her at Homenet sin ruter som det meste annet av nyere rutere kjører 2,4 og 5GHz på en felles SSID og benytter båndstyring. Dette for å unngå at alt for mye ender opp på 2,4GHz-nettet, samt at det gjøres en svitsj over til 2,4GHz når signalet begynner å bli svakt. En løsning som i utgangspunktet er riktig å bruke og gir bedre wifi-opplevelse for mange - spesielt i et sameie/borettslag der det ofte blir mange wifi-nett tett i tett.

Dessverre er det en del IoT-løsninger som har lagt opp til en svært dårlig tilkoblingsløsning, spesielt der det er ment at enhetene skal settes opp via en app på mobiltelefonen og de krever da at mobilen også er på 2,4GHz. I praksis en dårlig løsning fra leverandørene av IoT-enhetene, som ikke har tatt inn over seg at det i ganske så mange år nå har vært vanlig med båndstyring og felles SSID.

I utgangspunktet er det flere måter å løse dette på. Hvis ruteren støtter å opprette en egen separat SSID som er kun for 2,4GHz, er det gjerne det greieste. En annen løsning vil være å komme seg et stykke bort fra ruteren slik at mobilen havner på 2,4GHz.

Hvis enheter allerede har vært tilkoblet et nett tidligere, kan løsningen være å sette samme SSID og nøkkel som tidligere, og de vil automatisk koble seg til. Men med WiFi 6-rutere kan det også være at mixed-mode WPA2/3 er aktivert også for 2,4GHz. Og dette er det noen enheter som sliter med. Da kan løsningen være å gjøre en konfigurasjon på ruteren slik at kun WPA2 er i bruk (igjen, dette handler da mer om enten svært gamle eller dårlig implementerte enheter, og ikke et problem med wifi-ruteren i seg selv).

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...