Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ford Connect Transit - Motortemperatur dropper under kjøring ved bruk av vifteanlegg


Kimelimm

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en Ford Connect Transit '16 og har oppdaget et fenomen som jeg lurer på om er normalt.

Når det dropper under 2-3*c og jeg bruker vifteanlegget med varme så dropper temperaturmåleren i instrumentpanelet - også under kjøring.

Om den aktuelle vanntemperaturen dropper vet jeg ikke.

Den virker til å fortsatt blåse henholdsvis varmt, men hvis jeg da setter ned viftestyrken så krabber måleren opp til 90*c igjen.

Står jeg stille og setter den på full blås med varme så dropper den til 60*c("kald motor") nesten momentant.

Er dette normalt? Caddyen på jobb holder seg stabilt på 90*c uansett og har aldri opplevd dette på mine tidligere biler som har vært bensin.

Endret av Kimelimm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Kimelimm said:

Caddyen på jobb holder seg stabilt på 90*c uansett

Det er ulike måter å vise temperatur på. Syns du ikke det er rart at caddy viser 90 grader etter bare 5 minutter kjøring? 90 grader på VAG kjøretøy betyr bare "Normal temp". En vag tekniker fortalte meg dette og sa at selv om bilen viser 90 kan tempen være alt mellom 60 til 110 grader. Når de gjør det sånn betyr det at de får færre folk som spør om det er noe galt med bilen siden den går varm i bakker, eller den blir kald under lett kjøring. Du kan se tempen på diagnose eller i climatronic. Noen biler viser oljetemp i speedometer, denne er fin å bruke.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Kimelimm said:

Hei!

Dette er en 1.5 diesel. :)

Vil legge til at dette skjer etter 1 time med kjøring også, ikke kun i oppvarmingsfasen.

Var omtrent det samme på en Toyota 1.4 diesel jeg hadde. Moderne dieselmotorer er veldig effektive og har relativt lite varmetap. Det er derfor mange kommer med dieselvarmer.

Lenke til kommentar
Kimelimm skrev (45 minutter siden):

Hva mener dere når dere mener dieselvarmer?
Jeg trudde det var relevant kun ved oppvarming, eller er dette noe som holder på under hele kjøreturen?

Som nevnt over så er en moderne dieselmotor så effektiv at det blir lite overskuddsvarme til overs. En dieselvarmer, også kalt tilleggsvarmer, sørger for at kjølevæsken holder ~90 grader når utetemperaturen blir lav. Typisk så er tilleggsvarmere programmert til å starte når utetemperaturen går under 4-5 grader. Ved kjøring med høyere belastning/turtall over tid (motorveikjøring, stigning) kan det være at det utvikles nok varme fra motoren til at tilleggsvarmeren skrus av, men normalt sett vil da tilleggscarmeren være aktiv (gitt lav nok utetemperatur).

Tipper at bilen har tilleggsvarmer men at den nå ikke fungerer. Ut over at noe av tilleggsvarmeren er defekt, kan også et dårlig bilbatteri gjøre at den ikke starter. At man har kjørt med nesten tom tank kan også gi følgeproblemer med noen tilleggsvarmere.

Man bør få lest ut eventuelle feilkoder via bilens diagnoseport (‘OBD II’) for å prøve å finne årsaken til at den ikke lenger fungerer. Er du heldig, kan det være at man kan nullstille noe og at tilleggsvarmeren da vil fungere igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...