Gå til innhold

Varmtvannsbereder


Anbefalte innlegg

Har en ganske så ordinær vv bereder på 120 liter. Den er installert på høykant på samme måte som en tønne. Den er vel 60cm bred og kanskje 75cm høy. Er det noen som vet om jeg like gjerne kan installere denne saken liggende? Skal ha nytt kjøkken og ser på muligheten for å plassere den under vasken av plassbesparende årsaker. Liggende installasjon virker det som ideen kan være gjennomførbar men verre om den må stå på høykant pga. konflikt med sluk/avløp.

Endret av Gjest Baardsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Levetiden kommer bl.a. an på vannkvalitet og avleiringer.

Du er ikke nødt til å ha rørlegger hvis du er i stand til å gjøre arbeidet selv, men hvis det blir lekkasjer p.g.a. feil ved arbeidet kan du få problemer med forsikringsoppgjør.

Jeg gjør alt rørleggerarbeid selv.

Derimot har det vel blitt forbudt med kontakt på de fleste varmtvannsberedere, de skal kobles med fast tilkobling (+ evt. bryter). Noe som innebærer at du trenger elektriker.

Endret av TAC-2
Lenke til kommentar
49 minutes ago, Gjest Baardsen said:

Den jeg har nå står 2005 på. Hvor lenge er de ment å vare disse berederne? Er det vanlig at man gjør dette arbeidet selv eller "må" man ha rørlegger?

En varmtvannsbereder har ifølge Forskningsinstituttet Sintef Byggforsk en forventet levetid på ca 20 år. Leverandørene av beredere opererer ofte med en anbefalt brukstid på 10-15 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...