Gå til innhold

Arktis i dag.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
bshagen skrev (10 timer siden):

@Wall Dorf Ser du snakker om Milakovich syklusene.  Har du noen info på hvor vi er i syklusen per i dag og hva klimaet på jorden burde være i forhold til posisjonen/syklusen? 

Nest øverst på side 6 har jeg noen linker om syklusene,  men denne: Milankovic-syklene (taf-astro.no) er den eneste som sier litt om hvor vi er, + denne: Klimaet endrer seg som for 1,4 milliarder år siden (forskning.no) 

Legger også til denne: Milankovitch sykluser: hva de er og hvordan de påvirker planetens klima | Nettverksmeteorologi (meteorologiaenred.com)

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Ah... han ja, han som i 2013 mente det kom til å bli kaldere globalt de neste 10-15 årene. Tok visst feil gitt.

Akkurat som alle andre, som IPPC, som beregner estimater for klimaendringer har nok Humlum prøvd seg på dette, men det er ikke det samme som å manipulere riktige målinger for å få rett svar?

Dette sier bare litt om hvor vanskelig det er å snakke om morgendagens vær sånn litt over tid?

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
13 hours ago, bshagen said:

For et par år siden var jeg en av de mest aktive her inne når det kom til å kjempe mot ting som flat jord, kreasjonister som tror jorda er 6000år, klima-"realistene", 9/11 osv osv. Jeg skrev til krampa tok meg, men det har jo ikke hjulpet en skit. Eneste jeg kan si er jeg kan mer om klimaet selv etter alt dette, men det hjelper ikke uansett. Jeg får det samme i kaffepausene på jobb, der det ofte begynner ut av det blå, f.eks om en sak på VG. Samtalene går omtrent sånn:

- "Nå skal regjeringa flå oss vanlige igjen, klimaskatter. Norge skal liksom redde alle"
- "Det er ikke helt sånn det funker", sier jeg
- "Pøh, Co2 er ikke noe annet enn skremselspropaganda for at du og jeg skal skatte mer penger"
- "Vel, Co2 er jo pådriveren til den økte temperaturen som blir målt globalt, så kan jo hende det noe i det?"
- "Det er noe de sier for at Al Gore og dissa skal tjene seg rike. Og hva med vindmøllene? De setter opp vindmøllene og gir bort arbeidet og inntektene  til Tyskland!!"

... og dette orker jeg ikke lenger. Det er bare en evig greie der jeg ikke gidder å begi meg ut i. Det er så Dunning-Kruger så det går an der "dissa forskerne kan ingenting", og man ser det igjen her inne. Første steg på veien til å tilnære seg mer kunnskap om noe, er å faktisk lese seg opp i temaet der man begynner med at "dette kan jeg ingenting om". Man kan ikke gå inn i noe og tenke at "dette kan jeg fra før", for da vil man ikke kunne godta det du finner av informasjon og man vil automatisk begynne å søke etter det man allerede tror er sant (confirmation bias). 

Kan tilslutt fortelle at jeg selv en gang trodde alt dette var piss, at global oppvarming var tull. Men etterhvert som jeg leste meg opp på det for egen vilje og begynne å se litt mer inn i temaet, så forsto jeg at jeg var en idiot. Det kan man sikkert argumentere for at jeg er enda, men jeg er i alle fall blitt en idiot som tror at en gass kan ha egenskaper som gjør at den holder på mer varme enn typisk andre gasser. Jeg stoler på den vitenskapen. Solsystemet har en planet som til og med viser det frem ved å være den varmeste, selv om den ikke er nærmest sola. Fysikken må stemme, dette er testet for mye til at det kan debunkes
 

Og på den andre siden har man klimafanatikere, idioter som extinction rebellion og delvis MDG. Dommedagsgjengen med sine fanatiske holdninger blandet med hat mot alt av menneskelig utvikling.

Det er en gylden middelvei med erkjennelse at ja Co2 er en av mange drivhusgasser vi har i atmosfæren samtidig erkjenne at konsekvensene av økt Co2 er fortsatt ukjent. Temperaturen vil opp ja men hvor mye? Økt Co2 er også positivt for plantelivet her på jorden. Det vi vet sikkert er at alle dommedagsprofetiene fra 30 år tilbake har feilet fullstendig noe som gjør meg skeptisk til hvor gode disse modellene faktisk er.

Når det kommer til "konspirasjonsteorier" om at politikere over hele verden samarbeider for en ny "world order" og sånt piss så tror jeg man overvurderer vår politikere. De er nok heller opportunistiske i sitt forhold til "klima" for å få neste års budsjett til å gå opp eller å "se bra ut". Som elektrifisering av platformer som rett og slett er meningsløst og mye annet idioti som våre regjeringer driver med.

Om 30 år sitter vi nok her å fortsatt diskuterer klimakatastrofen som fortsatt er på vei. Kanskje det har blitt litt varmere men en katastrofe blir det nok ikke. Og jeg er ikke klar for å rive ned alt som er bygget opp de siste 100 årene for en hypotese om dommedag som til nå ikke har vist seg å stemme.

Så sunn fornuft er det som gjelder.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Snikpellik said:

"Dommedag" er vel strengt talt aller mest en stråmann som brukes av klimafornektere. Det fordummer bare debatten. Det er få seriøse forskere eller politikere som snakker om noe dommedag. Ikke MDG, ikke IPCC, ikke våre organisasjoner her i landet.

Mens

Quote

 flat jord, kreasjonister som tror jorda er 6000år, klima-"realistene", 9/11 osv osv.

Ikke er stråmann?

 

Og 58% av nordmenn tror at klimaendringer kan utrydde mennesker på jorda... hva om ikke dommedag er dette?

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2021/09/09/195786110/nordmenn-frykter-at-klimakrisen-vil-utrydde-mennesket

Hvem har skyld for at nordmenn tar så feil?

 

Men er dommedag så forskjellig fra klimakatastrofe som våre politikere gjentar til gangs. Hva er en klimaktastrofe?

Endret av scuderia
Lenke til kommentar

Dagens varmeperiode med en blomstrende sivilisasjon er egentlig en interglasial – en varmeperiode mellom to glasialer, kalde perioder, der isen dekker Nordkalotten. Svingningene mellom glasialer og interglasialer går i sykluser på ca. 100 000 år, der temperaturen gradvis synker, og så raskt stiger igjen – og de styres fra verdensrommet!

Jordas svingninger og klimasykluser - Geoforskning.no

Jordbanen sin påvirkning på klima - eStudie.no

Ny studie viser at Jordens klima er selvregulerende – Document

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...