Gå til innhold

Skade på ledning til varmtvannsbereder


Anbefalte innlegg

Er det noen elektrikere her eller noen med kompetanse på elektrisk?

Oppdaget en skade på ledningen til varmtvannsberederen. Ser ut som ledningen har fått seg en trøkk. Den ytterste isolasjonen på ledningen er skadet, og jeg kan se  lederne inni. Isolasjonen på lederne ser hel ut.

Det er nok ingen ny skade for jeg har ikke vært borti den, så den har nok vært sånn lenger enn de tre årene vi har bodd i huset. Er det uansett lurt å få byttet ledningen, eller er det ingen fare når den mest sannsynlig har vært sånn i 3år++?

Endret av muummi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om jeg skjønner rett er det et hull på isolasjonen til en ledning som hører til varmtvannstanken, som er plugget inn i stikkontakt?

Om isolasjonen på lederne er intakt, og lederne virker uskadd når du bøyer og føler litt på de,  så ville jeg bare fikset det ved å surre elektrisk tape over hullet i isolasjonen. 

Det som kan være vanskelig å fastslå er om kobberet inni ledningene er uskadd. Om ledningen er kommet i klem eller har blitt røsket i, så kan kobberet være skadet, mens isolasjonen er tilsynelatende OK. Altså det er litt viktig å bevege litt på ledningene og kjenne litt på de. (Helst plugg ut ledningen først.)

Om kobberet er skadet er det nok absolutt lurt å bytte ledningen, selv om det har gått bra hittil.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
muummi skrev (26 minutter siden):

Kan prøve å få lastet opp et bilde senere. Selvfølgelig er det jo sikkert drt beste å få byttet den. Spørsmålet er jo hvor mye en elektriker Skal ha for noe sånt. Koster det 2-3000kr å få ny ledning er man jo langt på vei til en ny bereder..

Kan fort være rundt ett par tusen, siden det er oppmøte osv. med, men tenk godt over om den kan være annet elektriske du bør fikse samtidig, en ekstra stikk her eller der, da blir ikke totalsummen så veldig mye høyere, så du gjort en del enkle ting for si 3000,-

Hvor gammel er berederen?

Hvis den er noen år gammel, kjenner du det er varmt når du tar på siden av den? Da kan det fort være litt å hente i innsparing i strøm også med å få en nyere med bedre isolasjon, som gir mindre varmetap, og mindre strøm brukt for å vedlikeholde varmen i tanken.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (1 minutt siden):

Kan fort være rundt ett par tusen, siden det er oppmøte osv. med, men tenk godt over om den kan være annet elektriske du bør fikse samtidig, en ekstra stikk her eller der, da blir ikke totalsummen så veldig mye høyere, så du gjort en del enkle ting for si 3000,-

Hvor gammel er berederen?

Hvis den er noen år gammel, kjenner du det er varmt når du tar på siden av den? Da kan det fort være litt å hente i innsparing i strøm også med å få en nyere med bedre isolasjon, som gir mindre varmetap, og mindre strøm brukt for å vedlikeholde varmen i tanken.

Det er sant👍 Den er 10år gammel, så det er vel beredere med bedre isolasjon å få tak i, men vet ikke om jeg er så lysten på å punge ut for det nå 👍

Lenke til kommentar
muummi skrev (2 timer siden):

Den er 10år gammel, så det er vel beredere med bedre isolasjon å få tak i, men vet ikke om jeg er så lysten på å punge ut for det nå

Et par ting å være obs på: VARMEN som avgis av berederen er jo neppe bortkastet? Berederen står OFTE nært røropplegg og vil da gi en tilleggsvarme som i et tenkt tilfelle kan redde deg fra frosne rør.. Hos meg har jeg en bereder som er stygg-gammel, men har aldri hatt noe problemer med den, så hvorfor skifte? Den står ved hovedinntak for vann og spillvarmen blir brukt til å varme opp det kjeller-rommet den står i.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...