Gå til innhold

Altibox FMG i bromodus med Asus RT-Ax68U


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har altibox FMG hjemmesentral i et sikringsskap.
pga dårlig dekkning har jeg det siste året bruket en Asus RT-AX68U på ca 21 enheter i huset(smarthus).
Jeg har aldri hatt tilkoblet Altibox dekoderen og trodde det ikke skulle være så vanskelig som det tilsynelatende er. 
Etter 6 samtaler med forskjellige kundebehandlere i Altibox har jeg gitt opp håp om å få none hjelp dere. De ønsker å hjelpe men har ikke kompetansen.

Jeg har en Q22-dekoder og den får ikke kontakt med hjemmesentralen. Håper noen har samme ruter eller med tilsvarende lik og kan fortelle meg hvordan jeg kan gjøre IPTV instillinger eller annet oppset som gjør at Q22-Dekoderen får kontakt.

Det er ikke aktuelt å bytte utstyr eller gjøre om på bromodus oppsett. 

På forhånd tusent takk for hjelpen. 

Endret av Zafar Iqbal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
53 minutes ago, Zafar Iqbal said:

Noen har foreslått følgende. Men usiker på hvor 16 skal inn?

Du trenger ikke dille med VLAN og denslags for å få dette til, men hvis du absolutt vil gå den veien, så er svaret at "16 ikke skal inn" noen steder. Du må derimot finne ut hva slags NetMask "16" tilsvarer.
( "24" tilsvarer 255.255.255.0 , som er det jeg er mest kjent med.)

Kanskje du finner svaret her?: https://dnsmadeeasy.com/support/subnet

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (40 minutter siden):

Du trenger ikke dille med VLAN og denslags for å få dette til, men hvis du absolutt vil gå den veien, så er svaret at "16 ikke skal inn" noen steder. Du må derimot finne ut hva slags NetMask "16" tilsvarer.
( "24" tilsvarer 255.255.255.0 , som er det jeg er mest kjent med.)

Kanskje du finner svaret her?: https://dnsmadeeasy.com/support/subnet

Takk. 
tenkte å prøve noe annet siden din oppskrift ikke fungerte. Men det gjorde ikke denne heller☹️

Lenke til kommentar
17 hours ago, Zafar Iqbal said:

Takk. 
tenkte å prøve noe annet siden din oppskrift ikke fungerte. Men det gjorde ikke denne heller☹️

Hvis jeg forstår riktig, så har du kablet forbindelse fra Asus-ruter WAN-port til FMG i bromodus, og så er Q22 koblet via WiFi til Asus-ruter?

Jeg har nesten det samme, men kablet forbindelse mellom Q22 og Asus-ruter, og der fungerer det fint.

Du skriver at Q22 ikke får kontakt med hjemmesentralen (FMG), men hvis denne står i bromodus, så skal egentlig ikke Q22 "se" FMG; den skal kun "se" Asus-ruteren og IPTV-serveren til Altibox bakom der igjen. Q22 skal motta en IP-adresse fra Asus-ruteren og således være på dennes LAN. Er dette hva du ser i Q22's network settings?

Jeg vet ikke om dette hjelper, men jeg fant en beskrivelse av utfordringene med IPTV hos Telenor, og mye av det er likt for Altibox:
https://www.telenor.no/binaries/privat/kundeservice/tvhjelp/utstyr/tredjeparts-utstyr/IPTV tredjepart veiledning juni 2020.pdf

Lenke til kommentar

Kaprer tråden da, trådstsrter har fått løsningen... Helt annet spørsmål... 

Jeg har kjøpt Google Nest wifi ruter fra Altibox. Meningen var å utvide mitt trådløse nettverk. 

Nå er jeg usikker på om det er feilkjøp av meg. Fungerer den som utvider av av wifi på hjemmesentral (som var meningen). - Eller overtar den hjemmesentral sin wifi? 

Venter med å åpne forsegling på esken (som har en ruter). Får selge den videre om jeg har bommet. Ønsket en trådløs utvider. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
2 hours ago, plankeby said:

Kaprer tråden da, trådstsrter har fått løsningen... Helt annet spørsmål... 

Jeg har kjøpt Google Nest wifi ruter fra Altibox. Meningen var å utvide mitt trådløse nettverk. 

Nå er jeg usikker på om det er feilkjøp av meg. Fungerer den som utvider av av wifi på hjemmesentral (som var meningen). - Eller overtar den hjemmesentral sin wifi? 

Venter med å åpne forsegling på esken (som har en ruter). Får selge den videre om jeg har bommet. Ønsket en trådløs utvider. 

Noen mesh-systemer har "Access Point" modus, mitt TP-link Deco mesh har det. Da fungerer hjemmesentralen som ruter. Vet ikke om Google Nest Wifi kan det. Jeg har allikevel satt min Altibox hjemmesentral i bro-modus og bruker eget mesh som ruter, mener det er best.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...