Gå til innhold

AMD Radeon RX 7xxx ( RDNA3)


Anbefalte innlegg

Hiver meg med på tråden her. Klarte å ordne en bestilling på et ASUS RX 7900 XTX referansekort da slippet fant sted. Dette sendes i morgen 🧑🎄 sen julegave til meg selv. 
 

Oppgraderer fra et RTX 3070 Ti og dette er første AMD skjermkortet jeg bruker siden ATI Radeon 9800 Pro (Yikes!)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ExcaliBuR skrev (11 minutter siden):

Gratulerer 😊 håper du slipper temp-problemene andre med MBA kort har 😊

Ja, har fått med meg det som har kommet frem. Men ser og på Reddit at mange ikke har problemer også. Så håper på sistnevnte for min del og 🤞🏻(skal testes så fort kortet er i hus)

Lenke til kommentar
ExcaliBuR skrev (46 minutter siden):

Skulle ønske jeg fikk tak i Asus MBA selv. Føler de har hakket bedre "kvalitetssikring" på sine produkter, ihvertfall delkomponenter.

Vet ikke om det er noen forskjell? Kjøper Asus av vane da det er det jeg har på hovedkort og nåværende GPU. Kjøper fra dem da jeg har aldri hatt noen problemer med produkter fra dem. 

Lenke til kommentar
ExcaliBuR skrev (18 timer siden):

Skulle ønske jeg fikk tak i Asus MBA selv. Føler de har hakket bedre "kvalitetssikring" på sine produkter, ihvertfall delkomponenter.

Trur du dem kommer ifra forskjellige fabrikker?

F.eks powercolor red devil kortene så står det made in china, mens referanse kortet fra power color så står det made in taiwan

Lenke til kommentar
Musefella skrev (Akkurat nå):

Trur du dem kommer ifra forskjellige fabrikker?

F.eks powercolor red devil kortene så står det made in china, mens referanse kortet fra power color så står det made in taiwan

De, "MBA", produseres i XFX, Sapphire, Asus, etc., sine produksjonslinjer etter ren AMD spec.

Det som er 3. part kort kan de produsere "som de vil" selv.

Hvorfor AMD ønsker MBA linje er jeg usikker på, men de har vel ikke et ønske om å gå helt 3dfx veien?

Lenke til kommentar
ExcaliBuR skrev (50 minutter siden):

De, "MBA", produseres i XFX, Sapphire, Asus, etc., sine produksjonslinjer etter ren AMD spec.

Det som er 3. part kort kan de produsere "som de vil" selv.

Hvorfor AMD ønsker MBA linje er jeg usikker på, men de har vel ikke et ønske om å gå helt 3dfx veien?

Jeg vet med sikkerhet at powercolor red devil er laget i kina, mens powercoler referanse er laget i Taiwan i hvert fall. Å det er nærmest utenkelig at et så lite selskap som powercolor har flere slike, om noen.

De fleste powercolor kortene blir laget av foxcon.

Ja selv Asus, et gigantisk konsern så er ikke garantert at de produserer referanse kortene selv om de har egen produksjonslinje.

Referanse kortene består av 110% identiske komponenter, så bare logistikken må være utfordrende hvis det skal distribueres til flere produksjonslinjer.

Lenke til kommentar
ExcaliBuR skrev (1 time siden):

Hvorfor AMD ønsker MBA linje er jeg usikker på, men de har vel ikke et ønske om å gå helt 3dfx veien?

Fordi MBA kortene er de eneste kortene som kan stå inne for flere av punktene som AMD skrøt av. F.eks 2-2.5 slot bare, kun 2x 8-pin strøm, osv.

Hvis du ser på custom kortene så er de nesten uten unntak noen enorme beist som er 3.5+ slots og bruker 3x 8-pin strøm.
Minste customkortet (i all den tid vi ikke har noen LC kort enda) er Powercolor Hellhound liksom.

Endret av Cappo
Lenke til kommentar

Under vendor id på referanse kortene så står det AMD, å da levner det liten tvil om hvem som står bak produksjonen uavhengig av hva som er printet på esken.

Her er bilder av mitt powcolor kort, sammenlign gjerne med Sapphire, ASUS eller hva det nå enn skulle være.

Hvis dem er produser på forskjellige fabrikker så burde man se noe forskjell på de.

 

IMG20221218231728_–_Kopi.jpg

IMG20221218232020_–_Kopi.jpg

IMG20221218232031_–_Kopi.jpg

Lenke til kommentar
Musefella skrev (43 minutter siden):

Jeg vet med sikkerhet at powercolor red devil er laget i kina, mens powercoler referanse er laget i Taiwan i hvert fall. Å det er nærmest utenkelig at et så lite selskap som powercolor har flere slike, om noen.

De fleste powercolor kortene blir laget av foxcon.

Ja selv Asus, et gigantisk konsern så er ikke garantert at de produserer referanse kortene selv om de har egen produksjonslinje.

Referanse kortene består av 110% identiske komponenter, så bare logistikken må være utfordrende hvis det skal distribueres til flere produksjonslinjer.

Vel, AMD har ingen fabrikker. Dette er overlatt til 3.part å produsere disse. Egenproduksjonen stanset under ATi navnet da Radeon ble lansert.

Det var en periode der benevnelsen "BBA" ble brukt, dette sto da for "built by ATi"

Cappo skrev (33 minutter siden):

Fordi MBA kortene er de eneste kortene som kan stå inne for flere av punktene som AMD skrøt av. F.eks 2-2.5 slot bare, kun 2x 8-pin strøm, osv.

Hvis du ser på custom kortene så er de nesten uten unntak noen enorme beist som er 3.5+ slots og bruker 3x 8-pin strøm.
Minste customkortet (i all den tid vi ikke har noen LC kort enda) er Powercolor Hellhound liksom.

Ja, costum kort har ofte vært overdimensjonert, både kjøling, traces, vrms etc. 

Musefella skrev (17 minutter siden):

Under vendor id på referanse kortene så står det AMD, å da levner det liten tvil om hvem som står bak produksjonen uavhengig av hva som er printet på esken.

Her er bilder av mitt powcolor kort, sammenlign gjerne med Sapphire, ASUS eller hva det nå enn skulle være.

Hvis dem er produser på forskjellige fabrikker så burde man se noe forskjell på de.

 

IMG20221218231728_–_Kopi.jpg

IMG20221218232020_–_Kopi.jpg

IMG20221218232031_–_Kopi.jpg

VID på MBA vil alltid være AMD. Tenk på VBIOS som en type agesa.

Endret av ExcaliBuR
Skrivefeil etc.
Lenke til kommentar
Musefella skrev (2 timer siden):

Jeg vet med sikkerhet at powercolor red devil er laget i kina, mens powercoler referanse er laget i Taiwan i hvert fall. Å det er nærmest utenkelig at et så lite selskap som powercolor har flere slike, om noen.

De fleste powercolor kortene blir laget av foxcon.

Ja selv Asus, et gigantisk konsern så er ikke garantert at de produserer referanse kortene selv om de har egen produksjonslinje.

Dette er mitt MBA kort:

PXL_20221227_164203224.thumb.jpg.39c1dc322f2191d0c22acec839aca290.jpg

Lenke til kommentar

Oppdatering til forsøket mitt med å få ned hotspot:

Alle skruer til som fester kjøleribbe kunne *lett* dras minst en kvart omdreining! Strammet det "fingerstramt", til og med "retention" ramma til GPU synes jeg var merkverdig løst dratt til fra fabrikk.

Har skrudd noe på skjermkort tidligere, og må si at her var det merkverdig løst dratt til ihvertfall. Skjermkortet lever fortsatt så får jeg se om bare å dra til har gjort noen forandring.

EDIT: Virket ikke, har fortsatt en enorm forskjell i GPU temp og hotspot...

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar
ExcaliBuR skrev (1 time siden):

Oppdatering til forsøket mitt med å få ned hotspot:

Alle skruer til som fester kjøleribbe kunne *lett* dras minst en kvart omdreining! Strammet det "fingerstramt", til og med "retention" ramma til GPU synes jeg var merkverdig løst dratt til fra fabrikk.

Har skrudd noe på skjermkort tidligere, og må si at her var det merkverdig løst dratt til ihvertfall. Skjermkortet lever fortsatt så får jeg se om bare å dra til har gjort noen forandring.

EDIT: Virket ikke, har fortsatt en enorm forskjell i GPU temp og hotspot...

Du har rundt 50c forskjell også?

Trur det hjelper å bytte kjøle pastaen, men da ryker nok garantien.
Man har 5 år garanti, så det må være amd sitt problem om den ryker før det pga høye temperaturer :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...