Gå til innhold

Ny forskning hevder at barn som spiller utvikler bedre hukommelse og impulskontroll


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fantomtegningen skrev:

Studien er i samme gate som studien om barn som så på engelsk TV/serier da jeg var ung.

Studien viste at barn som så på engelsk TV og serier var langt mer kompetent i både muntlig og skriftlig engelsk enn barn som ikke så/fikk lov til å se på TV/serier.

Konklusjonen her er ikke overraskende i det hele tatt.

Really? Bedre hukommelse er nærliggende å tro, men å ha bedre impulskontroll? Den kjøper jeg rett og slett ikke. Tvert imot, så føler jeg gamere er hedonister og utålmodige. For all del, det er mange positive egenskaper forbundet med spilling, og det har alltid hatt et ALT for dårlig rykte, men jeg føler virkelig ikke impulskontroll er en av egenskapene, i alle fall ikke etter hva jeg forbinder med ordet.
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Gringorilla said:
5 hours ago, Fantomtegningen said:

Studien er i samme gate som studien om barn som så på engelsk TV/serier da jeg var ung.

Studien viste at barn som så på engelsk TV og serier var langt mer kompetent i både muntlig og skriftlig engelsk enn barn som ikke så/fikk lov til å se på TV/serier.

Konklusjonen her er ikke overraskende i det hele tatt.

Vis sitat  

Really? Bedre hukommelse er nærliggende å tro, men å ha bedre impulskontroll? Den kjøper jeg rett og slett ikke. Tvert imot, så føler jeg gamere er hedonister og utålmodige. For all del, det er mange positive egenskaper forbundet med spilling, og det har alltid hatt et ALT for dårlig rykte, men jeg føler virkelig ikke impulskontroll er en av egenskapene, i alle fall ikke etter hva jeg forbinder med ordet.

Det kommer nok av hvilke spill man forbinder med spilling. Kan fint forstå at spillsjangrer sånn som survivor, turn based og andre strategisjangre, fint hjelper på å trene opp impulskontrollen siden utålmodighet fører fort til at du taper/dør.

Endret av shockorshot
  • Liker 2
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (16 minutter siden):

Det kommer nok av hvilke spill man forbinder med spilling. Kan fint forstå at spillsjangrer sånn som survivor, turn based og andre strategisjangre, fint hjelper på å trene opp impulskontrollen siden utålmodighet fører fort til at du taper/dør.

Uten tvil. Men jeg tenker mest på måten spill generelt er bygget opp, ved å gi deg umiddelbar belønning. Selv de tregeste spillene er fortsatt MYE raskere enn virkeligheten.

Det er nok en av grunnene til at spill som Farming Simulator og Harvest Moon er populære, men de samme spillerne ser man sjelden ute i hagen sin.

Endret av Gringorilla
Lenke til kommentar

Det er litt copium i disse studiene, skjermbilder har skadelig effekt på små barn opp til 4-5 års alderen ettersom det påvirker white matter i hjernen som kan hemme funksjoner hos et menneskes oppvekst. Det har ikke noe å si hos voksene, men jeg har hørt at dette er noe som kun påvirker små barn. Hukommelse har vel litt å si om interessen man har som involverer å huske, spill er ikke akkurat det mest optimale og spørs vel hvordan denne studien er laget til. Det eneste jeg vil si som er bedre en hos data spillere er reaksjons evne.

Lenke til kommentar

Sønnen min på 5 har lært mye av spill i tidlig alder. Han har fått prøvd seg med ratt (jeg tok pedalene) fra rundt 3-års alder, og kjørte både bil og traktor. 
Sånn øvde vi på høyre/venstre, frem/tilbake/rygge.

Dette har igjen ført til at å kjøre tråtraktor for egen maskin har blitt langt lettere, og han rygger bedre med henger enn enkelte i virkeligheten gjør.

 

Nå har vi etterhvert gått over til en xbox kontroller, og han spiller et Lego- spill alene i passende økter. Jeg er overbevist over at han lærer navigasjon. Han skjønner koblingen mellom kartet, hvor han er og hvor han vil.

 

Et prosjekt jeg har drevet med i Farming simulator hvor jeg har gjenskapt hjembygda mi har ført til mye moro - poden kjenner set såpass igjen at han kan kjøre dit han vil, og fortelle meg hvem som bor der, hva han gjorde et og annet sted sist sommer osv.. 

Nå er jeg bevisst på at han skal spille noe som ikke er "hjernedødt". Jeg vil han skal utfordres. Han skal lære litt mens han har det gøy.

All spilling er ikke sunn spilling. Det gjelder kanskje spesielt for barn?

 

På sikt håper jeg å gi poden flere spill som kan lære forskjellige ting, enten det er programmering, kunst eller andre uttrykksformer hvor hans egen fantasi (og litt kunnskap) er det som begrenser.

 

Det at man får umiddelbar gevinst i f.eks. Farming sim kjøper jeg med et "tja". Hadde du orket å spille noe hvor du setter igang en prosess, og så vente i måneder før det er noe vits i å starte spillet igjen?

Simulator ja, men man må også tilpasse så det blir gøy. :) 

Endret av OlaHaldor
  • Liker 4
Lenke til kommentar
OlaHaldor skrev (15 timer siden):

Hadde du orket å spille noe hvor du setter igang en prosess, og så vente i måneder før det er noe vits i å starte spillet igjen?

Simulator ja, men man må også tilpasse så det blir gøy. :) 

Og nettopp det er jo poenget mitt. Spills natur er å forkorte prosesser som ikke er gøy. Man lærer altså aldri tålmodighet i samme grad som virkeligheten. Om man hadde måtte vente like lenge som virkeligheten, så gidder man ikke spille.

Men for all del, dette er en (skummel) trend i alle medier. Barne-TV er helt i hundre nå i forhold til da vi vokste opp. Og Tik-Tok gir deg ekstremt korte videoer, og er du ikke underholdt innen få sekunder, så swiper du bare videre. Samme med Tinder, og forøvrig nesten all media vi fortærer. På alle fronter lærer vi å være utålmodig og agere på impulser. Vi lærer ikke lenger å måtte vente på belønning eller å skape vår egen underholdning.

Forøvrig fint innlegg. Skal teste ut litt av det du gjør med min egen sønn på 6. Til nå har jeg begrenset spillingen hans ganske kraftig.

Endret av Gringorilla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere avhenger det av spill.
Spiller man mobilspill med loot bokser og reklame sier det seg selv at det er ikke noe positiv utvikling av barnet.
Spiller man derimot strategispill, lagbasert spill, RPG, MMO, generelle hjernetrimspill osv. vil et barn utvikle bla. impulskontroll

F.eks Counter-Strike: Finne strategiske holdeplasser, vente i bakhold og ikke skyte førstemann som kommer til syne (Kommer det flere?), våpenvalg (presisjonsvåpen eller mindre treffsikre og mer skudd?), kommunikasjon med lagkammerater medfører koordinasjonsarbeid, hvordan beveger fienden seg (re-mobilisering. Hvilken vei er best, raskest eller tryggest?) osv osv.

De aller fleste spill har sine områder der hjernen får utvikle seg, så jeg synes det er smalt tenkt å koke ned spilling til at det er kortvarig underholdning der barn får dopamin innsprøytning 24/7 og trenger bare mer og mer.

Sett deg inn i hvilke spill som spilles, tenk litt selv og undersøk hvordan spillet spilles før du sier at Spill = Hjernedødt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i det du sier om tempo og full rulle på alle arenaer @Gringorilla.

Jeg blir sprø av det vanvittige tempoet det er i mye av dagene barne-TV og film som er rettet mot barn. NRK Super er stort sett det som er akseptabelt. Ikke alt, men mye av det.

Lego-spillet er Lego City Undercover. Det kan man spille i splitscreen også. Ganske gøy faktisk, og gutten min har gjort stor progresjon i koordinering av når man må løpe og hoppe for å komme seg over hindre, hvilke knapper som gjør hva (det er faktisk overraskende mange funksjoner!), hvilke karakterer som gjør hvilken oppgave på best måte.

Det er litt slåssing for å ta skurker og banditter, og det er grei læring i at dette går bra i et spill, for vi må jo ta tyvene - men at vi ikke gjør sånt med venner.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
OlaHaldor skrev (24 minutter siden):

Lego-spillet

Smått avporing nå, men er det spillet "ryddig"? Jeg prøvde å spille litt Lego Ninjago med sønnen, men det ble så mye rot på skjermen at til og med jeg hadde vansker med å se hva som foregikk. Kan ellers anbefale Sackboy. Inntil 4 spillere, og det slo godt an hos både meg, sønnen min, og kompisene hans.

Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (3 timer siden):

Sett deg inn i hvilke spill som spilles, tenk litt selv og undersøk hvordan spillet spilles før du sier at Spill = Hjernedødt.

Om det er meg du referer til, så bjeffer du opp i feil tre. Jeg har vært gamer i 35 år, spilt omtrent alt av spill til alle konsoller og er helt enig i at det er mange positive aspekter ved det. Jeg sier bare at impulskontroll ikke er et av de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...