Gå til innhold

Hovedkort ødelagt, er cpu?


luklot

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er rimelig forbanna.

Det er fordi jeg akkurat har brukt to uker ishbpå å kjøpe og byggene pc. Idag var den ferdig. Men b slotsa på rammen funka ikke. Så da fant jeg ut av jeg skulle skru opp og sjekke på cpu. CPUen ser helt fin ut, men hovedkortet har noe som ser ut som bøyde pins. Det må ha vært noe feil med produktet siden den staven man skal trekke ned for å feste cpu, er ekstremt hard å ta ned. Jeg legger ved et bilde under her og lurte på om noen kan fortelle meg om det her er normalt på en 

ASUS TUF GAMING B660-PLUS WIFI D4 Hovedkort

Og hvis det ikke er det, så må jeg levere tilbake, men må jeg da levere tilbake cpu og? Tror dere dette kan ha skadet cpu?

(Nede i venstere på bildet)

83C40AD2-F042-4194-88F7-70E89745BFD1.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vidor skrev (7 minutter siden):

Vanskelig å si hvordan noe slikt kan skje. Normalt kommer vel kortene med beskyttelse du må ta av, og en klarer ikke å gjøre dette ved å sette inn en CPU som passer. Hvordan ser CPUen ut under ?

Høres uansett ut som en garantisak gitt at den så sånn ut når du fikk hoverkortet.

Jeg har en Intel i5 12600K som ikke har pins under, jeg er ikke sikker på om den så slik ut da jeg fikk den.

Lenke til kommentar

Dette hovedkortet er det ikke tvil om at det har blitt skadet. Og typen skade gjør at du garantert ikke får returnert varen på verken garanti, reklamasjon eller angrerett.

Ut ifra det jeg ser på bildet så er fem pinner bøyd bort. Jeg har selv reparert et hovedkort med bøyde pinner på en gang. Og det fungerte fint etterpå.

CPU er nok hel og fin.

Her er det flere utveier.

Hvis det stemmer at det ikke er din feil at pinnene er bøyd, så kan du forsøke å returnere hovedkortet. Men som nevnt, dette kan bli vanskelig å få til. Sannsynligvis må dette være en kjent defekt på hovedkort-modellen for at butikken skal erstatte varen.

Hvis det bare er B1 og B2 som ikke fungerer og resten av pc-en er i orden så kan du bruke A1 og A2. Men da mister du dual channel og eventuelt 50% kapasitet hvis planen var å bruke alle 4 slots. Ikke en god løsning.

Du kan kjøpe nytt hovedkort.

Du kan finne noen videoer om hvordan reparere bøyde pinner på cpu-sokkelen, og forsøke å fikse det selv. Vær taktisk med hvilken rekkefølge du fikser pinnene i.

 

Endret av Thor.
Lenke til kommentar
Thor. skrev (3 minutter siden):

Dette hovedkortet er det ikke tvil om at det har blitt skadet. Og typen skade gjør at du garantert ikke får returnert varen på verken garanti, reklamasjon eller angrerett.

Ut ifra det jeg ser på bildet så er fem pinner bøyd bort. Jeg har selv reparert et hovedkort med bøyde pinner på en gang. Og det fungerte fint etterpå.

CPU er nok hel og fin.

Her er det flere utveier.

Hvis det stemmer at det ikke er din feil at pinnene er bøyd, så kan du forsøke å returnere hovedkortet. Men som nevnt, dette kan bli vanskelig å få til. Sannsynligvis må dette være en kjent defekt på hovedkort-modellen for at butikken skal erstatte varen.

Hvis det bare er B1 og B2 som ikke fungerer og resten av pc-en er i orden så kan du bruke A1 og A2. Men da mister du dual channel og eventuelt 50% kapasitet hvis planen var å bruke alle 4 slots. Ikke en god løsning.

Du kan kjøpe nytt hovedkort.

Du kan finne noen videoer om hvordan reparere bøyde pinner på cpu-sokkelen, og forsøke å fikse det selv. Vær taktisk med hvilken rekkefølge du fikser pinnene i.

 

Hei. Da har jeg et spørsmål. Hvis jeg klarer å

rette opp pinnsa, vil det funke like bra som det gjorde før da? Og jeg har bare 2x16 gb ram.

Lenke til kommentar
Just now, luklot said:

Hei. Da har jeg et spørsmål. Hvis jeg klarer å

rette opp pinnsa, vil det funke like bra som det gjorde før da? Og jeg har bare 2x16 gb ram.

Hvis du klarer å bøye pinnene tilbake omtrent like rett som de andre pinnene rundt så er jeg 99% sikker på at du vil få et hovedkort som er like bra som nytt. Men du må være veldig stødig på hånden, eller finne noen som har god håndpresisjon. Dette er tynne pinner som knekker lett.

2x16 er greit nok. Målet ditt nå er nok å få ram-slot A1 og B1 til å fungere slik at du får dual channel. Å få B2 til å fungere er bonus.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor du har kjøpt dette HK, men det vil nok påvirke sterkt mulighetene om du får reklamert på dette eller ei.

Nok vanskelig og komme noen vei om du ikke har kjøpt et såkalt demokort.

For meg ser det ut som pinnene er bøyd  ca 180 grader bakover, er det riktig klarer du nok ikke og bøye de tilbake uten at de knekker.

Prøv reklamasjon først.

Finnes ny socket og få kjøpt, ikke høy vanskelig grad og bytte, men ganske så omstendelig og krever litt utstyr. 
Har nok ingen hensikt i ditt tilfelle da man ikke vet om HK ellers er skadet, og ditt HK er nok uansett ikke verdt bryderiet.

EDIT: Ser ganske snodig ut om det er rett de er bøyd ca 180 grader bakover, kan de aktuelle pinnene være montert feil vei fra produsent?

Om de er bøyd 180 grader bakover kan det for meg se ut som det er gjort i 2-4 omganger/berøringer gitt pinnenes plasering i forhold til hverandre eller gjort med vilje
 

bøyde pinner.jpg

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...