Gå til innhold

Ekspertene står klare til å bidra i Østersjøen: – Kan reparere store rørskader på havbunnen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At det er mulig å reparere overrasker meg ikke. Men artig å lese litt detaljer om hvordan det evnt kan gjøres.

Politisk sett er jeg dog usikker på om det finnes særlig vilje til å reparere. Hvem ønsker disse rørene i drift, sånn egentlig? 

Tyskland takket nei til import gjennom det siste uskadede røret. Ergo har Russland ikke lenger noen kunde som ønsker å kjøpe gassen. Tviler derfor sterkt på at disse rørene mottar noen reparasjon så lenge Putin lever og styrer. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
17 hours ago, qualbeen said:

At det er mulig å reparere overrasker meg ikke. Men artig å lese litt detaljer om hvordan det evnt kan gjøres.

Politisk sett er jeg dog usikker på om det finnes særlig vilje til å reparere. Hvem ønsker disse rørene i drift, sånn egentlig?

Politisk motvilje tror jeg nok kan være reellt ja.

Jeg vil imidlertid tro det er viktig å reparere og tømme røret for saltvann relativt raskt for å begrense skader om rørene skal brukes igjen en gang i fremtiden. Og en gang i fremtiden kan gjerne inneholde et russland uten Putin som igjen kan være mulig å handle med. Samtidig må man vurdere hvor mye lengre man skal bruke gass, og om denne hypotetiske fremtiden er sannsynlig nær nok til at dette er verdt å bruke penger på. Om russland med gazprom vil betale vestlige selskaper for å reparere rørene bør de få lov til det, men jeg tror ikke det er greit for europeiske land å bruke penger på dette i en tidsramme som berger rørenes integritet. Om russland vil bruke russiske selskaper til å reparere rørene da blir det et spørsmål om hva som er lov og ikke lov siden bruddene later til å være i dansk og svensk økonomisk sone.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 10/19/2022 at 9:19 PM, qualbeen said:

At det er mulig å reparere overrasker meg ikke. Men artig å lese litt detaljer om hvordan det evnt kan gjøres.

Politisk sett er jeg dog usikker på om det finnes særlig vilje til å reparere. Hvem ønsker disse rørene i drift, sånn egentlig? 

Tyskland takket nei til import gjennom det siste uskadede røret. Ergo har Russland ikke lenger noen kunde som ønsker å kjøpe gassen. Tviler derfor sterkt på at disse rørene mottar noen reparasjon så lenge Putin lever og styrer. 

Selv om jeg er helt enig i at det er usannsynlig at rørene blir reparert, så er det slik jeg ser det to grunner til at man faktisk kan være litt motivert til å reparere rørene uten å flytte russisk gass igjennom dem.

  1. Man kan bruke det politisk til å demonstrerer at EU og USA ikke har ødelagt rørene selv. Potensielt kan man da tvinge igjennom russisk gass igjen hvis det virkelig blir krise
  2. Man kan kutte rørene utenfor Polen, Estland, Litauen eller Latvia, og flytte gass mellom Tyskland og landene via ennå en kanal
Lenke til kommentar
Ernie skrev (4 timer siden):

Man kan bruke det politisk til å demonstrerer at EU og USA ikke har ødelagt rørene selv.

Å reparere en skade, kan ikke brukes til å bevise/fordele skyld her.

For hvis Russland reparerer røret, anser du virkelig det som et bevis på at Russland ikke stod bak sabotasjen? (Må i så fall ha vært EU/USA som stod bak, da?)

Lenke til kommentar
15 hours ago, qualbeen said:

Å reparere en skade, kan ikke brukes til å bevise/fordele skyld her.

For hvis Russland reparerer røret, anser du virkelig det som et bevis på at Russland ikke stod bak sabotasjen? (Må i så fall ha vært EU/USA som stod bak, da?)

Hørt om konseptet 'propaganda' før? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...