Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Selger plukker av lys etter salg


Anbefalte innlegg

Hei. 

 

Kjøpte nylig en bruktbil hos en privatperson. Bilen ble i første omgang avbildet med 1000m-lys og ledbar, så forevist hos en bekjent av meg med disse på. Idag når salgskontrakt og pengene er overført, overleveres bilen uten disse på. Skulle ikke disse fulgt med, iom. at det var montert på bilen på bilder og som forevist, og ikke noe annet spesifisert? I salgskontrakten er det ikke oppført annet enn vinterdekk/sommerdekk, men.

 

 

//ludomastah

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den var ikke annonsert på Finn eller Facebook, men en kort innlegg om at han hadde bil tilsalgs, resten av info er fått på messenger. Er i kontakt med selger nå som sier han glemte å opplyse om det ikke fulgte med, så får vi se hva utfallet blir.

 

Endret av ludomastah
Lenke til kommentar

Her burde du eigentleg halde tilbake delar av kjøpesummen fram til selgar leverer det som skulle være med, eventuelt at du brukar pengane på å kjøpe slike lys sjølv. 

Men eg forstår det slik at du betalte før du tok over bilen? 

Ditt argument er uansett at du har kjøpt bilen slik som den vart framvist, og at det er selgar sitt ansvar å informere om at lysa ikkje fulgte med. Den enklaste løysinga for begge partar er nok eit prisavslag.

Du må nesten ta ei vurdering på kor stor denne mangelen er. Er det ein billig bil der mykje av verdien og salgbarheiten lå i disse lysa, eller er det berre ein bagatell i det store bildet?

Og ikkje minst, kva har fjerninga gjort med bilen reint praktisk? Har den stygge skruehol og merker? Kan det være fare for vanninntrenging og rust? 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (7 minutter siden):

Her burde du eigentleg halde tilbake delar av kjøpesummen fram til selgar leverer det som skulle være med, eventuelt at du brukar pengane på å kjøpe slike lys sjølv. 

Men eg forstår det slik at du betalte før du tok over bilen? 

Ditt argument er uansett at du har kjøpt bilen slik som den vart framvist, og at det er selgar sitt ansvar å informere om at lysa ikkje fulgte med. Den enklaste løysinga for begge partar er nok eit prisavslag.

Du må nesten ta ei vurdering på kor stor denne mangelen er. Er det ein billig bil der mykje av verdien og salgbarheiten lå i disse lysa, eller er det berre ein bagatell i det store bildet?

Og ikkje minst, kva har fjerninga gjort med bilen reint praktisk? Har den stygge skruehol og merker? Kan det være fare for vanninntrenging og rust? 

Bilen ser pen ut forran, tiltross. Det var en billig bil, og mye av interessen lå i lysene da den skulle bli brukt som vinterbil gjennom skogen. Det var snakk om lysene da den ble forevist, hvor gode de var, å det var det. Har bedt selger ta med ledbar og oppheng med det andre nøkkelparet på mandag, noe han selv foreslo. Angående de 1000m har jeg bedt han vippse tilbake tilsvarende sum, uten svar foreløpig...

Endret av ludomastah
Lenke til kommentar
Opelduude skrev (4 timer siden):

Om du skulle kjøpe bilen mye på grunn av lysene, så er jo det noe du burde si klart og tydelig i fra om fra første stund, sånn sett. 

Og når du skal kjøpe bilen på grunn av fargen så bør ein seie klart og tydeleg frå om at du kjøper bilen fordi den er blå? 

Det er heilt klart selgars ansvar å opplyse om eventuelle avvik mellom den framviste bilen og det som kjøparen får. 

Om ting skulle endre seg, som til dømes at bilen har blitt bulka i mellomtida så skal selgar sjølvsagt opplyse om det før betaling og eigarskiftet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (46 minutter siden):

Og når du skal kjøpe bilen på grunn av fargen så bør ein seie klart og tydeleg frå om at du kjøper bilen fordi den er blå? 

Det er heilt klart selgars ansvar å opplyse om eventuelle avvik mellom den framviste bilen og det som kjøparen får. 

Om ting skulle endre seg, som til dømes at bilen har blitt bulka i mellomtida så skal selgar sjølvsagt opplyse om det før betaling og eigarskiftet. 

Hvis du leser det jeg skrev under og ikke bare første avsnitt

"Samtidig så er det dårlig gjort å fjerne lysene i etterkant når selger ikke har sagt noe om det." 

Lenke til kommentar
Opelduude skrev (10 timer siden):

Fordi det alltid er høyt konfliktnivå når det kommer til bilkjøp og da bør man være enig om alt på forhånd. 

At mange bilselgere/bilkjøpere skaper konflikt forandrer ikke det faktum at det er rævhullet som fjerner fastmontert utstyr ifra en bil ETTER salget som er idioten i denne sammenhengen.

"Alle andre klarer ikke oppføre seg, så da skal jeg heller ikke oppføre meg.."

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei igjen. Da ordnet det seg med lysene. Fikk tilbake pengene tilsvarende og ledbar med oppheng inkludert i prisen, uten særlig mye diskusjon.

 

Kjører på med et nytt spørsmål da tråden er relativ aktiv. Når bilen skulle forevises noen dager i forveien av kjøp, lyste motorlampen. Selger sa det var en dårlig sensor, og han skulle fikse det. På første kjøretur etter vi fikk bilen dukket motorlampe opp igjen, da var salgskontrakt og omreg unnagjort. Mistenker han bare har nullstilt med diagnoseverktøy og feilen kanskje er mer graverende enn en dårlig sensor. Bilen ble solgt "as is", men hvordan stiller det seg når han bevisst har gått inn for å skjule feil som skulle vært ordnet før salg? 

Lenke til kommentar

Å selge en bil "as is" er ikke det samme som at kjøper fraskriver seg retten til reklamasjon etter kjøpslovens § 17, det må spesifiseres i kontrakten. Muligheten for å nå frem med en reklamasjon avhenger av hvilken stand man kunne forvente at bilen var, basert på informasjon gitt av selger, observasjoner gjort av kjøper, og prisen.

Jeg ville startet med å finne årsaken til motorlampen, ved å få lest ut feilkoder. Ofte lyser motorlampen ved feil i avgassrensingen. Det kan bl.a. være feil på lambdasensor, katalysator, coilpakke, men kan ha mange andre årsaker. På en av mine biler lyste lampen etter 4 år, men verkstedet fant ikke feil på bilen. De fikk en modifikasjon av bilens elektronikk fra produsenten, og etter å ha innført denne på min bil var alt i orden. Bilen var fortsatt under garanti.

Å rette en slik feil kan koste fra lite til veldig mye. På en av mine andre biler fikk jeg motorlampe, og måtte bytte 2 lambdasensorer, katalysator med fleksirør, coilpakke og et par andre ting før den var i orden, kom på ca 40.000.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...