Gå til innhold

Artikkel kommentarsystemets framtid


Anbefalte innlegg

@Øystein

Legger med @Gavekort også, siden han er mer aktiv, Øystein har ikke hatt noe synlig aktivitet de siste dagene, og Gavekort har så vidt jeg forstår, teknisk kompetanse.

Det er mange artikler fra TU og Digi nå de siste 2 døgnene det ikke er opprettet noen tråder for.

Er dette et manuelt arbeid? Jeg fikk aldri svar på spørsmålet mitt om hvordan dere løser dette.

 

Jeg ville gjerne peke på en feil i overskriften til denne artikkelen, vedrørende "søkemotor", men jeg vet ikke om noen hos Digi kommer til å lese det. Ser at @Marianne Gjessing har vært aktiv de siste dagene på Diskusjon.no, så kanskje de ville ha snappet det opp. Ville forøvrig også skrive et litt lengre (saklig) innlegg om sider ved DDG sin nettleser jeg ikke støtter, av objektive grunner.

Det var også 2-3 andre artikler jeg tenkte å kommentere på, både på TU og Digi, men som jeg ikke får lagt igjen noen kommentar til, siden det ikke eksisterer noen tråd. Der har jeg mer å si enn å peke på en feil, så det var jo litt synd med dette.

En lettvint løsning er selvfølgelig å opprette tråder for disse artiklene selv, men jeg vil ikke skape noe kaos nå som Diskusjon.no skal gjøre det selv.

Endret av Memento scientiam
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
trikola skrev (2 timer siden):

Kan tenke meg at det ble noen juss-diskusjoner når én aktør auto-/systematisk oppretter slike lenkeserier til én annen aktør.

Kanskje vi ender opp med at vi må gjøre det selv likevel og kanskje også spre de utover tema-kategoriene (ikke bruke TU-kategorien).

Jeg ser ikke hvorfor det skulle eksistere noen problemer her? Det er da vitterlig ikke ulovlig å gjøre dette. Det eneste må i tilfelle være at ledelsen i VG, som Gard Steiro, var misfornøyd med at TUM nå får et kommentarfelt gratis, mot at de før måtte betale for det. 

Endret av Memento scientiam
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071

Vi har dessverre vært nødt til å deaktivere opprettelsen av tråder med RSS inntil videre, for at vi skal kunne holde oss innenfor fair use. 

Kategoriene er åpnet for at dere brukere kan opprette egne tråder for å dele og diskutere nyheter.

Lenke til kommentar
Øystein skrev (2 minutter siden):

Vi har dessverre vært nødt til å deaktivere opprettelsen av tråder med RSS inntil videre, for at vi skal kunne holde oss innenfor fair use.

Heter det dette i norsk lovtekst? Hvordan er automatisk opprettelse av tråder med bare en lenke og overskriften, overtredelse av rettferdig bruk? Dere stjeler ikke noe innhold fra dem. Andre medier tar store deler av andre mediehus sine artikler, fra tid til annen. Apple News, er det ikke rettferdig bruk? DuckDuckGo, Google, Bing, Ecosia, osv, har en fane i søkemotoren som heter "nyheter". Kan dere dele grunnlaget for at dere kom til konklusjonen at det ikke er lovlig å automatisk opprette tråder for artiklene deres?

Lenke til kommentar

Vel, jeg ser ikke noen juridiske hindringer, så hvis ikke Diskusjon.no vil automatisk opprette tråder for TUM, og de heller ikke vil fortelle oss hvilke juridiske hindringer det er, så kan vi kanskje gjøre det selv?
 

Selve innhentingen av artikler fra TUM var jo veldig lett. Samhandling med Diskusjon.no er sikkert litt mer komplisert.

Spoiler

import time
import feedparser


class Article:

    def __init__(self, title: str, link: str, image_link: str or None, is_premium: bool, date: time.struct_time):
        self.title = title
        self.link = link
        self.image_link = image_link
        self.is_premium = is_premium
        self.date = date

        if is_premium and not title.startswith("[Ekstra] "):
            self.title = "[Ekstra] " + title

    def __eq__(self, other):
        if isinstance(other, Article):
            return other.link == self.link

        if isinstance(other, str):
            return other == self.link

        return False

    def __lt__(self, other):
        return self.date < other.date


def convert_to_boolean(value: str):
    if value == "true":
        return True
    elif value == "false":
        return False
    else:
        raise ValueError


def transform_entry(entry) -> Article:
    image_url = None

    try:
        image_url = entry["media_content"][0]["url"]
    except (KeyError, IndexError):
        try:
            link_data = entry["links"][1]

            if link_data["type"] == "image/jpeg":
                image_url = link_data["href"]

        except (KeyError, IndexError):
            pass

    published = entry["published_parsed"]
    date = time.struct_time(published)

    return Article(
        entry["title"],
        entry["link"],
        image_url,
        convert_to_boolean(entry["ispremium"]),
        date
    )


def report_new_article(article: Article):
    pass


def report_new_articles(articles: [Article]):
    for article in articles:
        report_new_article(article)


if __name__ == "__main__":
    url = "http://www.digi.no/feeds/general.xml"
    agent = None
    minutes_interval = 10

    last_article: Article or str or None = None

    while True:
        feed = feedparser.parse(url, agent=agent)
        articles = sorted([transform_entry(entry) for entry in feed["entries"]], reverse=True)

        if len(articles) > 0:
            try:
                index = articles.index(last_article)

                if index > 0:
                    report_new_articles(articles[0:index])

            except ValueError:
                report_new_articles(articles)

            last_article = articles[0]

        time.sleep(minutes_interval * 60)

 

Endret av Memento scientiam
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (4 timer siden):

Heter det dette i norsk lovtekst? Hvordan er automatisk opprettelse av tråder med bare en lenke og overskriften, overtredelse av rettferdig bruk? Dere stjeler ikke noe innhold fra dem. Andre medier tar store deler av andre mediehus sine artikler, fra tid til annen. Apple News, er det ikke rettferdig bruk? DuckDuckGo, Google, Bing, Ecosia, osv, har en fane i søkemotoren som heter "nyheter". Kan dere dele grunnlaget for at dere kom til konklusjonen at det ikke er lovlig å automatisk opprette tråder for artiklene deres?

Diskusjon.no eies av VG. De er forsåvidt en slags konkurrent til TU. (VG eier forøvrig også Tek.no.)

Jeg er ikke overrasket over at dette eksperimentet stoppet - selv om det var gøy så lenge det varte, om ikke annet. 

Bruker-fremdrevet plugin/addon til nettleser har jeg litt mer tro på. Jeg ønsker ikke en drøss med tomme tråder, så her er mitt (naive?) forslag:

 

1) Plugin kjører kun på utvalgte domener (eks. tu.no/tek.no, etc.). Den har tilgang på en egen database/api, hosted et sted utenfor Schibsteds klør. 😈

2) Plugin sjekker et api om det finnes en tråd for artikkel X (basert på url, i guess). Hvis tråd finnes, spyttes det ut en link til tråden, sammen med litt metadata (antall innlegg f.eks.).

3a) Ønsker jeg nå å skrive kommentar må jeg klikke på link fra pkt 2, og skrive innlegget her inne på Diskusjon.no.

3b) Dersom jeg ønsker å opprette innlegg og tråd ikke eksisterer, så er det en knapp som oppretter tråd for meg (etter standardiserte krav, slik at tittel, ingress og link følger et standardisert format). Selve innlegget skrives fremdeles inne på diskusjon.no (i denne nye tråden).

 -- 

Poenget med dette forslaget er å ikke auto-opprette innlegg uten at noen faktisk har noe på hjertet. Jeg ser ikke verdien av masse tomme tråder. Ei heller tror jeg VG ønsker å plage TU Media med automatiserte tomme tråder – selv om det rent teknisk er aldri så enkelt å få til.


PS: Løsningen er utvidbar, der det er helt naturlig at senere iterasjoner kan tilby eksempelvis crud av innlegg rett inne i plugin, så man slipper å forlate kontekst.

PPS: Skal man plage TU, kunne man også ha auto-kommentert til Ifagasatt hver gang en tråd har nådd over X besvarelser på Diskusjon (med link), men her beveger man seg fort over i plagsom adferd, som neppe blir godt mottatt (selv om det er aldri så lovlig).

Endret av qualbeen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Nautica skrev (22 minutter siden):

Hvordan gikk det med "kopiering" av artikler, er det opp og går igjen eller må brukere selv etablere tråder ?. Og eventuell finner jeg disse nye artiklene ?

Forside -> Teknologi og vitenskap -> Diskuter artikler (Tu.no)

Er den for TU. Brukerene må starte trådene selv. For Tek så blir trådene generert automatisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...