Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Volvo V50 1,6 2005 Mod


Bjodan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (18 minutter siden):

Det må brukes diagnoseapparat/feilkodeleser.

Har brukt 2 forskjellige fra biltema, den dyre og den billige. Den ga meg feil på DPF, det har eg skiftet. Får en kar innom imorgen med skikkelig greier fra verksted, så da får man se......

Men tror som en kar sa lengre opp her at det har nok noe med diesel og gjøre, men får se imorgen da......Har bil på hånda i Bergen, så eg m få start og bli kvitt den raskest mulig...hehehe

Lenke til kommentar

Det kan være lurt å lade batteriet før feilkodeavlesning og lese av dieseltrykket i live data på diagnoseapparatet mens startmotoren går.

Det går an å ta ut kontakten til både egr-ventilen og luftmassemåleren for å sjekke om bilen starter uten disse tilkoblet.

Hvordan høres motoren ut når starteren går? (Spinner normalt, fort, tungt, ujevnt, evt. annet)

Hvis det ikke er noen feilkoder kan man se igjennom all live data for mulig unormale verdier.

Lenke til kommentar

Dette er feilkode jeg fikk nå......ECM-6630 (glødeplugger) og CEM-8C20 (tåkelykt). Jeg sletter koder og bare tåkelyskoden kommer tilbake ved ny lesing ?? 

Da er det vel ett eller annet diesel problem som flere sier. Jeg måtte sjekke Injeksjonspumpe og Drivstofftrykksensor hvor enn de ligger....

Har ikkje sjekket noe ved motor fordi regner som fyyyyy, får vente på govær :)

Endret av Bjodan
Glemte og nevne ettpar ting
Lenke til kommentar

Er et lass av sensorer i forbindelse med DPF, så om du kun ser en feilkode i sammenheng med DPF, så kan du ikke bare dundre på og skifte filteret uten noe mer feilsøking. Det klassiske med disse bilene her er at alt påvirker alt slik at du får masse feil. 

Det lekker litt fra dysene

En eller flere sensorer som overvåker DPF er litt dårlige. 

Flere feilaktige forsøk av regenerering som fører til masse diesel i motoroljen som igjen bare fører med seg elendighet. 

Du har en turbo som kan slippe igjennom olje som gjør at DPF tetter seg. 

Kanskje du og har en egr-ventil som er delvis tett av sot. 

Høres voldsomt ut, men dette er noen ordentlige møkkamotorer om du ikke skifter olje og passer nøye på hele tiden. 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
mobile999 skrev (På 19.10.2022 den 17.58):

Har du fått testet noe av det jeg foreslo?

Hei beklager eg ikkje har svart deg.....Kan prøve og røkke ut kontakten på egr ventilen og prøve starte, luftmassemåler har eg ikkje peil på hvor ligger ?

Skal prøve nå på lørdag å teste ut forskjellige tips, funker ingen så må eg nok på verksted. Litt for jækli å skrote bilen for 3500 kr når eg nettopp har rep for 14K....menmen bil er dyrt

Lenke til kommentar
Bjodan skrev (44 minutter siden):

Kan prøve og røkke ut kontakten på egr ventilen og prøve starte, luftmassemåler har eg ikkje peil på hvor ligger ?

Ta den pent ut. :)

Det er noe som må trykkes inn eller vippes før den kan tas av.

Poenget er å ta av både kontakten til egr-ventilen og luftmassemåleren (ikke en av dem).

Luftmassemåleren sitter ved siden av luftfilterboksen. Den har en rød del som må trekkes litt ut før den kan tas av. Se bilde.

https://bparts-eu.s3-eu-west-1.amazonaws.com/ftp/motocoche_2/000/001/418/000001418326.jpeg

 

Hvilket diagnoseapparat har du?

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (46 minutter siden):

Ta den pent ut. :)

Det er noe som må trykkes inn eller vippes før den kan tas av.

Poenget er å ta av både kontakten til egr-ventilen og luftmassemåleren (ikke en av dem).

Luftmassemåleren sitter ved siden av luftfilterboksen. Den har en rød del som må trekkes litt ut før den kan tas av. Se bilde.

https://bparts-eu.s3-eu-west-1.amazonaws.com/ftp/motocoche_2/000/001/418/000001418326.jpeg

 

Hvilket diagnoseapparat har du?

Ahaaa ok, forstår litt bedre med bilder og gode forklaringer, skal prøve på dette. Har prøvd den billige og den dyre diagnose app de har på biltema som ga samme resultat som diagnose app på Bilxtra. Kan ikkje levere inn til volvo og ta den der fordi koster skjorta.

 

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (1 minutt siden):

Har noen av disse muligheter for å lese av live data? Spesielt drivstofftrykket mens bilen starter er interessant.

Den som er litt dyrere er jeg ikkje sikker på.....https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/feilkodelesere/diagnoseverktoy-til-volvo-2000046392.

Tror ikkje den leser av trykket, da må man nok opp i dyrere modell. Men de har jo lest av på verksted og der tror eg ikkje de bruker Modell biltema 🤣

 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Bjodan skrev (På 7.10.2022 den 3.15):

når eg tok ut kontakten på nr 4 var den våt med olje og diesel.

 

 

Noen som vet typisk årsak til dette? Olje/diesel på/"inni" el-kontakten til Bosch dieseldyse. (Innsprøytningsdyse BOSCH 0 986 435 090)

Se vedlagt.

Forsåvidt nysgjerrig hvordan det går med bilen til trådstarter 🙂

Boschdyse.PNG

Lenke til kommentar
Vidavida skrev (På 15.11.2022 den 17.19):

Noen som vet typisk årsak til dette? Olje/diesel på/"inni" el-kontakten til Bosch dieseldyse. (Innsprøytningsdyse BOSCH 0 986 435 090)

Se vedlagt.

Forsåvidt nysgjerrig hvordan det går med bilen til trådstarter 🙂

 

Kan være flere årsaker til det. Det lekker opp fra dysa fordi tetningsring i bunn er defekt. Det lekker fra toppen hvor returslangen går eller at det lekker fra rundt toppen på dysa. Den er skrudd sammen av flere deler. I videoen her kan du se hvor mange deler en dyse består av. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...