Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Koble kombinerte rygge- og arbeidslys?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har noen arbeidslamper som også er godkjente ryggelys. Planen er å eliminere bilens originale ryggelys, og bruke kun disse. Men, jeg vil at de over bryter også skal fungere sammen med andre arbeidslys. 

452988246_2022-10-0215_18_54-CircuitDiagramWebEditor2.thumb.png.0a59aae462e906e713fde0a2b69df3e8.png

Tanken er at kun ryggelysene rygger når bilen settes i revers. Og at alle arbeidslysene lyser, men ikke ryggelysene, når bilen ikke står i forover.

Har jeg tenkt riktig her? (anta at ryggelyset blir skrudd på med bryter, og ikke er direkte påkoblet slik jeg har tegnet)

Hvis bryter skrus på, vil det første releet (Ø.venstre) skru seg på og strøm vil gå gjennom et vekselrele hvor også "arbeidslys/ryggelys bakover" vil skru seg på. Siden rele (N.høyre) er i lukket stilling, vil ikke strøm gå gjennom vekselreleet (Ø.høyre)

Dersom bryter er av, og bilen settes i revers, vil "ryggelys tilhenger" og Rele (N.høyre) åpnes, som gjør at det går strøm til "arbeidslys / ryggelys bakover", men det lukker vekselrele (Ø.høyre) og hindrer derfor "arbeidslys siden" å skru seg på.

 

Det dumme med denne løsningen, er at "arbeidslys siden" vil skru seg av, fordi kretsen til jord blir brutt når bilen settes i revers... Skulle gjerne hatt det slik at de forble påslått, men ser ikke helt hvordan jeg skal få det til sammen med ryggelys uten at alt lyser sammen med ryggelys. Men kanskje noe slikt vil funke? Et rele ekstra som kobler de første lysene til jord?

78007365_2022-10-0215_28_40-CircuitDiagramWebEditor3.thumb.png.577ddf95d3b60727665e5e5423d2bd20.png

Mulig jeg har overkomplisert det, men jeg ønsker færrest mulige lamper, og færrest mulige brytere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Cocola skrev (2 minutter siden):

Ser ut som noen av relene ikke vil aktiveres fordi de får +12v inn på begge sider av spolen.

Hm.. nå er ikke jeg utdannet innen elektro, men nei?

Jeg regner med du ser "ground" etter "arbeidslys / ryggelys bakover", om det er det de to releene oppe til høyre du mener får +12v inn på begge sider.

Skrevet

Og jeg tror jeg selv fant løsningen som blir enklest nå: 

620911594_2022-10-0215_51_51-CircuitDiagramWebEditor.thumb.png.16e0e805c59b60e7c0e8596a468e2cc3.png

På denne måten har jeg ha to releer i serie på bryteren til arbeidslyset for å isolere "arbeidslys / ryggelys bakover" og kunne skru de på sammen med ryggelys uten å skru på alt annet også. 

På denne måten slipper jeg å ha releer på bøyla på planet, og alt kan kables direkte fra motorrom og bakgfanger hvor eksisterende ryggelys-rele er koblet opp mot hengerkontakt,

circuit.cddx

Skrevet (endret)

Du har 12v på begge sider av spolen. 

Releet må ha jord på ene siden av spolen og 12v på den andre.

Endret av Cocola
Skrevet (endret)
sedsberg skrev (9 minutter siden):

Du kan ikke ha relé-spolene i serie med lamper.

Selvsagt kan du det! Benyttes faktisk også.
(Jeg sikter ikke til løsningen over her, har ikke sjekket den.)

Endret av Woff
Skrevet
28 minutes ago, Woff said:

Selvsagt kan du det! Benyttes faktisk også.
(Jeg sikter ikke til løsningen over her, har ikke sjekket den.)

Jeg sikter til nettopp denne løsningen. Han har også to av arbeidslysene i serie, noe som vil være dumt med mindre det er 6V arbeidslys.

Skrevet

Innspill: Antar bilen er såpass ny at den har CAN bus? Kan være en idé å sjekke om  man kan få til ønsket løsning ved å integrere mot CAN bus, eventuelt at beskrevet løsning kan skape krøll på nevnte bus.

Skrevet

Beklager at jeg har forenklet tegningen. Lampene er ikke koblet i serie, jeg har bare gått ut i fra at de som vanker her ikke er så blåst at de skjønte det, eller trodde jeg var så blåst når.ø de så innlegget.. 😂 

Hvorfor skal ikke et rele koblet mellom en +12v strømkilde funke? Jeg mener å ha gjort det før, men skal ikke si det sikkert. Releet åpner jo når det går strøm gjennom, så så lenge det er en aktiv krets, skal det vel funke?

Skrevet

Reléet må ha en viss spenning for å oppnå den rette strømmen. Har du +12V på begge sider så har du 0V over reléet og det vil gå 0 strøm. Har du en pære eller lykt i serie så har du en spenningsdeler og du har dermed ikke kontroll på strømmen. Lampa vil da også lyse svakere.

Skrevet

Ok, som sagt er ingen lamper koblet i serie.

Bilen er relativt ny, men har dessverre ikke canbus. Har heller ikke hørt om moduler som Gjør det jeg spør om over CB. 

Skrevet
sedsberg skrev (3 timer siden):

Hvorfor ikke bare bruke et vekslende relé som velger å hente strøm fra enten de andre arbeidslysa eller fra ryggelys-kretsen?

Jo, men hvor ville du kobla det? 

Har en liten utfordring med at ryggelys kun er lett tilgjengelig bak under plan, mens resten av systemet er i motorrommet. Skal se om jeg finner sikring i motorrom å låne signalstrøm av evt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...