Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fylt olje i hullet til peilepinnen


Anbefalte innlegg

Hei! I hastverk fylte jeg olje på bilen i hullet til peilepinnen og ikke i oljepåfyllingsåpningen.  Vil oljen likevel gå ned i oljetanken eller kan den 'forville' seg andre steder og gjøre skade på motor, katalysator etc? 

(Helte i ca 2,5 dl.  Når jeg peilet oljen på nytt en knapp time etter fylling virket det som om oljenivået hadde steget litt etter at jeg fylte olje.)

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Robert Jordan skrev (24 minutter siden):

Hei! I hastverk fylte jeg olje på bilen i hullet til peilepinnen og ikke i oljepåfyllingsåpningen.  Vil oljen likevel gå ned i oljetanken eller kan den 'forville' seg andre steder og gjøre skade på motor, katalysator etc? 

(Helte i ca 2,5 dl.  Når jeg peilet oljen på nytt en knapp time etter fylling virket det som om oljenivået hadde steget litt etter at jeg fylte olje.)

Oljen går ned i bunnpanna uansett. Men det må da tatt laaaang tid å fylle på så mye olje gjennom hullet for peilepinnen 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som andre nevner så er nok dette ikke noe problem. 

Men når man klarte og fylle helle 2.5DL olje gjennom peilepinnehullet før man oppdaget at noe ikke stemte, så ville jeg nok avstått fra å fikle for mye med bilen selv i ettertid. 

Det skal nesten ikke være mulig å gjøre en slik feil. Helt ulogisk. Selv om det ikke gjør noe skade. Noe som egentlig bare var flaks. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (3 timer siden):

Som andre nevner så er nok dette ikke noe problem. 

Men når man klarte og fylle helle 2.5DL olje gjennom peilepinnehullet før man oppdaget at noe ikke stemte, så ville jeg nok avstått fra å fikle for mye med bilen selv i ettertid. 

Det skal nesten ikke være mulig å gjøre en slik feil. Helt ulogisk. Selv om det ikke gjør noe skade. Noe som egentlig bare var flaks. 

2,5 dl mye?

Jeg budsjett flusha girkassa på pajeron min ved å koble fra olje kjøleren foran og tappa olja der mens jeg fylte på olje gjennom peilepinnen, gikk vel 12l eller noe.

Ja, det fullstendig trygt og står i verksteds manualen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (10 timer siden):

Som andre nevner så er nok dette ikke noe problem. 

Men når man klarte og fylle helle 2.5DL olje gjennom peilepinnehullet før man oppdaget at noe ikke stemte, så ville jeg nok avstått fra å fikle for mye med bilen selv i ettertid. 

Det skal nesten ikke være mulig å gjøre en slik feil. Helt ulogisk. Selv om det ikke gjør noe skade. Noe som egentlig bare var flaks. 

På et tidspunkt er vi alle amatører og uvitende. Tror nok Robert Jordan kan bli en god mekaniker om at han liker å holde på med bil!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...