Gå til innhold

NVE om elektrifisering av Melkøya og Wisting: Vil gi betydelige virkninger for reindriften


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

«NVE skriver at det er et økende press på arealene som reindriftsnæringen bruker, og anbefaler at ulempene må vurderes opp mot samfunnsnytten av elektrifiseringen.»

 

Latterlig. Elektrifiseringen av Equinors anlegg har absolutt null samfunnsnytte. Det er grønnvasking som bare flytter klimagassutslipp. Og i tillegg bruker det opp verdifull kraft som ellers kunne vært brukt til noe meningsfullt.  
 

Da regner jeg med at det verken blir kraftledning eller elektrifisering. I hvert fall om NVE og OED er kompetente.

Endret av TorHansen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
farnol skrev (14 timer siden):

Den "sky" reinen i Hammerfest må du omtrent gå rundt for å passere på fortauene i sentrum, om du da ikke vil dytte den unna. 

Du har nok truffet på den utstoppede reinen som står utstilt utenfor souvenirbutikken. Den flytter seg ikke for hvem som helst, nei 😉

Endret av >generisk navn>
Lenke til kommentar
1 hour ago, >generisk navn> said:

Du har nok truffet på den utstoppede reinen som står utstilt utenfor souvenirbutikken. Den flytter seg ikke for hvem som helst, nei 😉

Imponerende robotiserte utstoppede rein i flertall, i så fall. Ikke bare med naturlige bevegelser, men også evnen til å plyndre hager og drite ned fortauer og oppkjørsler. 

Lenke til kommentar
farnol skrev (På 22.9.2022 den 16.32):

Den "sky" reinen i Hammerfest må du omtrent gå rundt for å passere på fortauene i sentrum, om du da ikke vil dytte den unna. 

Er det reinen i Hammerfests gater det er snakk om, eller flokkene som lever vanligvis uforstyrret på vidda mon tro?

Så er jo heller ikke tolkning av Folketetten NVE's kompetanse. Hva utfallet ville bli om man satte elektrifisering av Wistingfeltet og Melkøya opp mot Folkeretten i Høyesterett eller i Haag i disse tider kan man jo spekulere i.

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
59 minutes ago, NERVI said:

Er det reinen i Hammerfests gater det er snakk om, eller flokkene som lever vanligvis uforstyrret på vidda mon tro?

Så er jo heller ikke tolkning av Folketetten NVE's kompetanse. Hva utfallet ville bli om man satte elektrifisering av Wistingfeltet og Melkøya opp mot Folkeretten i Høyesterett eller i Haag i disse tider kan man jo spekulere i.

Det er ikke bare reinen inne i byen, men tamrein overalt hvor de har hatt litt tid til å venne seg til menneskelig aktivitet og infrastruktur. Nå i sommer måtte jeg åpne bildøra og vise meg for å få en kalv til å flytte seg unna veien i nærheten av Skjåholmen. Den lunter over til venstre side av veien, alt mens simla beitet uforstyrret i veikanten på høyre side av veien og ikke lot seg affisere av at jeg var kommet i mellom. Tamrein i Finnmark er ikke det samme som villrein på Hardangervidda, slik SV-erne og MDG-erne på Løkka virker å tro. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...