Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Alkohol og rusmidler


Amine

Anbefalte innlegg

Selvdestruktivt?


Jeg føler selv at jeg ikke har et problem men hvordan vet man at man har et problem? 
Hvis man føler på et behov for å drikke (evt andre rusmidler), er dette et problem? Er det galt å ønske å ta seg noen enheter flere ganger i uken?

Hva tenker dere om å røyke en joint en gang i blant? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du drikker for mye hvis det går ut over:

  • Fysisk helse (du blir så fyllesyk eller får så store plager at du ikke kan jobbe/studere normalt, eller at du reparerer for å fungere)
  • Psykisk helse (du får så angst/depresjon/paranoia at du ikke kan jobbe/studere normalt)
  • Økonomi (du prioriterer å kjøpe alkohol i stedet for viktigere ting som klær/husleie, pådrar deg gjeld)
  • Sosialt liv (du mister venner, familien skjemmes over deg)
  • Arbeidsliv (du har fått advarsel på jobben på grunn av alkorelatert fravær/beruset på jobb)

Ellers er det et faresignal hvis du drikker i snitt over 21 enheter (for menn) i uka over lengere tid. 14 for kvinner.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (8 minutter siden):

Du drikker for mye hvis det går ut over:

  • Fysisk helse (du blir så fyllesyk eller får så store plager at du ikke kan jobbe/studere normalt, eller at du reparerer for å fungere)
  • Psykisk helse (du får så angst/depresjon/paranoia at du ikke kan jobbe/studere normalt)
  • Økonomi (du prioriterer å kjøpe alkohol i stedet for viktigere ting som klær/husleie, pådrar deg gjeld)
  • Sosialt liv (du mister venner, familien skjemmes over deg)
  • Arbeidsliv (du har fått advarsel på jobben på grunn av alkorelatert fravær/beruset på jobb)

Ellers er det et faresignal hvis du drikker i snitt over 21 enheter (for menn) i uka over lengere tid. 14 for kvinner.

Alkohol er mest er problem i den forstand at jeg føler meg uvel/tom dersom jeg ikke får drukket. 
Har drukket og brukt rusmidler mye de siste 4-5-6 mnd og det å nå gå uten gir meg en følelse av tomhet og utilfredshet.

Lenke til kommentar
Amine skrev (24 minutter siden):

Selvdestruktivt?


Jeg føler selv at jeg ikke har et problem men hvordan vet man at man har et problem? 
Hvis man føler på et behov for å drikke (evt andre rusmidler), er dette et problem? Er det galt å ønske å ta seg noen enheter flere ganger i uken?

Hva tenker dere om å røyke en joint en gang i blant? 

Aa roeike en joint, er i hvert fall det sunneste alternativet du har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (2 minutter siden):

Aa roeike en joint, er i hvert fall det sunneste alternativet du har.

Feil.

Ingen rusmidler er sunne. Hvorfor legalisere enda flere rusmidler enn den innarbeidede alkoholen ?
Jeg kan nyte alkohol i helger og i ferier, men holder meg langt unna narkotika av prinsipp.
Et sunt prinsipp og en fornuftig grensesetting som flere med et minimum av selvrespekt, rettsoppfatning og IQ bør etterleve.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (10 minutter siden):

Feil.

Ingen rusmidler er sunne. Hvorfor legalisere enda flere rusmidler enn den innarbeidede alkoholen ?
Jeg kan nyte alkohol i helger og i ferier, men holder meg langt unna narkotika av prinsipp.
Et sunt prinsipp og en fornuftig grensesetting som flere med et minimum av selvrespekt, rettsoppfatning og IQ bør etterleve.

Da maa en vaere veldig noeye med begrensingen, naar en nyter alkohol.

Tar du ikke det alvorlig, blir du jo, komplett idiot

Lenke til kommentar
Amine skrev (34 minutter siden):

Alkohol er mest er problem i den forstand at jeg føler meg uvel/tom dersom jeg ikke får drukket. 
Har drukket og brukt rusmidler mye de siste 4-5-6 mnd og det å nå gå uten gir meg en følelse av tomhet og utilfredshet.

Hvis du føler deg ufullstendig/tom/uvel uten litt promille, har du et alkoholproblem, og er egentlig avhengig. Hvis du fortsetter å drikke slik du gjør, vil det nok bare bli verre og verre. Alkoholisme er lumsk, og det tar ofte flere år å innse at fella faktisk har lurt deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Inspector skrev (33 minutter siden):

Ingen rusmidler er sunne. Hvorfor legalisere enda flere rusmidler enn den innarbeidede alkoholen ?

Det er vel en viss vilkårlighet i klassifiseringen (og lovligheten) av kaffe, tobakk, alkohol, hasj, kokain og hva nå alt er.

Min forståelse er at kaffe og alkohol kan ha både helse-fremmende og usunne sider. Å finne ut om de er et «netto gode» for samfunnet avhenger også av om de byr på lykke og glede som ikke gir seg utslag i bedre helse, men som er et gode. Hvis man skal forby noe så må man også spørre seg «hva vil konsekvensen ved et forbud være?» heller enn bare «hvordan ville verden se ut uten dette stoffet. Og man må spørre seg om det er rimelig at staten overprøver individets rett til å finne sin egen lykke.

Stoffer som gir en sykelig avhengighet etter første gangs bruk og som gir vesentlige helseplager er jeg enig i at vi skal forby. Så også stoffer som setter folk i en psykisk tilstand hvor de har lett for å skade andre (alkohol?). Milde oppkvikkende stoffer med lite rus og få helse-effekter (koka-blader? Khat?) burde vi kanskje vurdere å tillate.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (5 minutter siden):

Hvis man ikke greier å begrense det til 2-3 dager i uken(helgene) så vil jeg ihvertfall si at det er starten på en uheldig utvikling.

Om man drikker et halvt glass vin daglig så tenker jeg at det er lite problematisk. Hvis man ikke «greier» å droppe det glasset en dag så er jeg enig i at det er betenkelig.

Hva kroppen rent fysisk tåler før man blir syk er nok avhengig av kjønn, kroppsvekt og alder. Med en promille på over 2.0 så er vel akutt dødsfall en reell mulighet. Ved å drikke jevnt og trutt hele livet (som Franskmenn) så kan vel lever og slikt få økt sannsynlighet for skade selv med et moderat dagskonsum?

21 enheter alkohol høres veldig mye ut for meg der jeg er i livet, men var kanskje mer reelt når jeg var 20.

-k

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Å gå fra ett rusmiddel til et annet for å helbrede et rusproblem er en dårlig ide.

Ta problemet ved roten. Ta kontakt med fastlege og be om hjelp.

Du kan bli henvist videre til en rusklinikk, kommer litt an på hvor alvorlig problemet er.

Lenke til kommentar
knutinh skrev (19 minutter siden):

Om man drikker et halvt glass vin daglig så tenker jeg at det er lite problematisk. Hvis man ikke «greier» å droppe det glasset en dag så er jeg enig i at det er betenkelig.

Hva kroppen rent fysisk tåler før man blir syk er nok avhengig av kjønn, kroppsvekt og alder. Med en promille på over 2.0 så er vel akutt dødsfall en reell mulighet. Ved å drikke jevnt og trutt hele livet (som Franskmenn) så kan vel lever og slikt få økt sannsynlighet for skade selv med et moderat dagskonsum?

21 enheter alkohol høres veldig mye ut for meg der jeg er i livet, men var kanskje mer reelt når jeg var 20.

-k

Tenkte hovedsaklig på festligheter, altså hvis man er på fylla mer enn frihelger hver uke så er det en uheldig utvikling. Kosedrikking er jo også noe som kan skli ut, så selv om man begynner med små mengder så er jeg ikke sikker på om det er en lur vane å drikke litt hver kveld, er ihvertfall ikke noe jeg vil anbefale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...