Gå til innhold

Internett på hybel uten fiber?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har hatt TeliaX med flere SIM-kort enn jeg kan telle på to hender i flere år, og jeg hadde ikke giddet gjøre mer enn å aktivere hotspot eller kjøpe en gammel brukt 4G router på Finn.no og brukt den til underholdning på de dagene du bruker hybelen. Selv hvis kvoten på 100 GB blir oppspist før neste periode så holder strupet hastighet til slik streaming (unntaket er reddit-video fordi de idiotene ikke starter avspilling før hele videoefilen er lokalt lastet ned/cachet).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig skrev (2 timer siden):

Om hybelen har ice+ dekning er Ice data frihet beste løsningen. Det ryker fort 100 GB, og med Ice får du 1000 GB. 

Da skifter du til mobilabonnement fra Ice og total kostnad er 349 per mnd, 299 kr med årsavtale.  Evt 39 kr for tvilling. 

Dette høres jo interessant ut. Tvilling kan da hives i en router antar jeg?

Får sjekke dekningskart hos ice, om de har det tilgjengelig 

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (1 minutt siden):

Dette høres jo interessant ut. Tvilling kan da hives i en router antar jeg?

Får sjekke dekningskart hos ice, om de har det tilgjengelig 

Ja, det går med datasim til 29 også (vi er mange som gjør det slik) . Men offisielt så fungerer 1000 GB kun på hovedsim, og da kan man ha tvilling uten problem i mobilen med 7 GB eller mer. 

Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig skrev (15 timer siden):

Ja, det går med datasim til 29 også (vi er mange som gjør det slik) . Men offisielt så fungerer 1000 GB kun på hovedsim, og da kan man ha tvilling uten problem i mobilen med 7 GB eller mer. 

Men får en sms/mms osv på tvillingsim?

Dumt om hovedsim står i en router og det er der alt av mms/sms kommer 😅

Anbefaling av rimelig 4G router når en først er inne på temaet? Funnet en TP Link MR600 til 800 på finn, men aner ikke om det er et godt valg og om det er plug n play mot ice 

Dekning på ice står oppført som "5G basis og 4G god" på aktuell adresse 

Endret av ProphetSe7en
Lenke til kommentar

Ser de har data og tvillingsim. I begge tilfeller fungerer kun data frihet med hovedsim i følge ice.no.

Så da utgår Data-sim til 29 kroner. Det gir ingen mening å putte 8 gb kvote i routeren. Så da blir alternativet Tvilling-simbtil 39 kroner.

Da må i så fall hovedsim puttes i router, og Tvilling-sim i mobilen. Så da er spørsmålet om BankID, sms, mms osv vil virke på Tvilling-sim eller kun på hovedsim.

 

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (18 minutter siden):

Ser de har data og tvillingsim. I begge tilfeller fungerer kun data frihet med hovedsim i følge ice.no.

Så da utgår Data-sim til 29 kroner. Det gir ingen mening å putte 8 gb kvote i routeren. Så da blir alternativet Tvilling-simbtil 39 kroner.

Da må i så fall hovedsim puttes i router, og Tvilling-sim i mobilen. Så da er spørsmålet om BankID, sms, mms osv vil virke på Tvilling-sim eller kun på hovedsim.

 

Som sagt så er det ingen her på forumet som ikke får 1000 GB på alle sim.

Angående tvilling: SMS vil fungere. MMS vet jeg ikke. Bankid appen er uavhengig av sim.

Mr600 er sikkert bra. Kjører ice+ med mr200 bl.a

Her er en annen god router nede i 200 kr 

https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?q=e5186s&sort=RELEVANCE

Endret av Komplett ubrukelig
Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (1 time siden):

Da prøver jeg ice med datasim i en router. 1000gb skal holde i massevis, så får jeg heller overleve at jeg ikke oppnår de høyeste hastighetene 

Men valgte du ice+ under dekning? Basert på det du skriver så har du ikke huket av for ice+, da det ikke opplyses om 5G under ice+

Edit: det er mulig det uansett er Ice+. Tror kanskje ikke ice har tilgang til Telia sin 5G

Endret av Komplett ubrukelig
Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (2 timer siden):

Takk for hjelpen.

Da var det bestilt, ice med data frihet og data-sim samt en router fra finn.

Ble langt rimeligere enn hva jeg så for meg i forkant. Takk for hjelpen.

Noe spesielt jeg må tenke på angående oppsett av router? Ble en slik Huawei sak. 200 kroner er det jo ikke noe å si på 

Nei. Plug and play. I web interface på e5186s-22a ser du på fremsiden om du er koblet til "Ice+" (1000 GB) eller Ice (Telia). Deretter følger du med på ice.no minside under forbruk at det blir tatt av ice+ kvoten fra datasim

Endret av Komplett ubrukelig
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...