Gå til innhold

Det er ikke Tor som styrer regn, men Frøy.


Alf Reidar

Anbefalte innlegg

Så mens jeg leser Den enøyde konge, så leser jeg om Frøy, bror til Frøya, at det er han som styrer regn. Men, i alle år så har jeg trodd at det var Tor som styrte og brakte regn. Det forklarer jo og at det skorter på regn når jeg Bloter til Tor for regn. Han må nok diskutere med Frøy når jeg ofrer til ham for regn, når det er tørke. Frøy gir og god avling og velstand mens Frøya gjør det frodig i naturen. 

Tor, ja han jager Jotuner med hammeren, lyn og torden, så lufta blir mildere og renere, for Jotner og Riser ja de kan forsure luften og gjøre den tung og varm. For slik trives disse Jotuner og Riser. Jeg har alltid kalt dem Jotner, og Tor kaller jeg for Åsator, den mektigste Ås på jord. Men, Æser blir de kalt i bøkene. I Eddaene sies det at de kom fra Tyrkerland, eller hva det nå het, å at de hørte om mennesker i Nord, som kom til å se på dem som guder om de reiste dit og viste sine magiske evner, samt farget håret hvitt. Noe de da gjorde, men før det er jo flere sider tatt fra bibelen om hvordan jorda ble skapt, så det kan man jo så mer enn litt tvil om. I den enøyde konge boka er det helt og holdent om den Norrøne skapelsen, og som Åsatro(Æsatru har jeg lyst til å begynne å kalle meg selv, bare for å se forvirringen i ansiktet til folk når jeg sier det) så liker jeg å lese om hvordan ting var og er, og bruke evnene mine til å se hvordan historiene om Æsene og Vanene jeg leser er sanne. 

Selv Loke, som ble omtalt som kjekk i boka, har kunnet jeg se som en kjekk ung man, men med et urovekkende smil. En som sier og gjør alt for å redde eget skinn, selv om det ikke er sikkert at det faktisk er hans skinn. En lærdom om å holde det du lover, uansett hva, men løgn og svik skader alle, er vel det vi kan lære av Loke. 

 

Og Hel, ja hun var både grådig og ond, skal man tro Odin som ville slå henne ihjel da hun var barn. Hvor har jeg da fått Helheim fra? Her følger en tekst fra Stor Norske Leksikon om Hel.

"Hel er skilt fra de levendes verden med en brusende elv, Gjoll. Over elva går Gjallarbrua, som er dekket av skinnende gull. Brua er voktet av den unge møya Modgunn. Videre går veien gjennom grotten Gniparhelleren der hunden Garm med blodig bryst og mord-grisk kjeft holder vakt. Den siste grinda inn til Hel heter Helgrinda og er enormt høy og tung.

 

Veien til Hel er krevende og godt voktet – her skal ingen levende slippe inn og ingen døde slippe ut. Likevel forteller kildene om noen unntak, som da Odin drar til Nivhel for å få en død volve til å spå framtiden, og Hermod som rir på Sleipner til Hel for å prøve å få Balder tilbake. Enkelte ganger står Helgrinda åpen, og da kan de døde slippe ut som gjengangere.

 

Hel ligger under jorden, og en av Yggdrasils tre røtter når helt ned i den dypeste delen av Hel som kalles Nivhel. Her ligger ormen Nidhogg og gnager på roten. Midt i Nivhel ligger Nåstranda, eller likstranda, som er en trekkfull hall laget av sammenflettede ormer. Dette er stedet for drapsmenn og de som bryter en ed eller lokker en annens elskede. I følge Snorres edda skal Nåstranda fortsatt eksistere etter ragnarok.

Hel er datter av Loke og gygra Angerboda, og søster til Midgardsormen og Fenrisulven. Ettersom de de tre merkelige barna vokser opp, blir æsene redde for hva de kan gjøre. Derfor kaster de Midgardsormen i havet, Fenrisulven lenker de fast, og Hel sendes til dødsriket for å være herskerinne der.

 

I Gylvaginning i Snorres Edda fortelles det at Hel tar imot de som dør av sykdom og alderdom, i sin egen hall, Eljudne, og viser dem plass i dødsriket. Hun har flere store gårder omkranset av høye gjerder – her er det plass til grenseløst mange.

 

Hels hall er et dystert sted, og alle tingene hennes har spesielle navn som hinter til hva som fører mennesker til Hel: Dørstokken heter Fallende fare, tallerkenen Hunger, kniven Sult, sengen heter Sykeleie og sengeforhenget Blinkende ulykke. Trellene hennes heter Gangdoven og Ganglat. Hel har også en sotrød hane som galer mot Ragnarok og verdens undergang."

Ja, kva lerte eg no?

Endret av Alf Reidar
Ville legge til lenken til boka jeg leser.
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alf Reidar skrev (18 minutter siden):

Så mens jeg leser den enøyde konge, så leser jeg om Frøy, bror til Frøya, at det er han som styrer regn. Men, i alle år så har jeg trodd at det var Tor som styrte og brakte regn. Det forklarer jo og at det skorter på regn når jeg Bloter til Tor for regn. Han må nok diskutere med Frøy når jeg ofrer til ham for regn, når det er tørke. Frøy gir og god avling og velstand mens Frøya gjør det frodig i naturen. 

Tor, ja han jager Jotuner med hammeren, lyn og torden, så lufta blir mildere og renere, for Jotner og Riser ja de kan forsure luften og gjøre den tung og varm. For slik trives disse Jotuner og Riser. Jeg har alltid kalt dem Jotner, og Tor kaller jeg for Åsator, den mektigste Ås på jord. Men, Æser blir de kalt i bøkene. I Eddaene sies det at de kom fra Tyrkerland, eller hva det nå het, å at de hørte om mennesker i Nord, som kom til å se på dem som guder om de reiste dit og viste sine magiske evner, samt farget håret hvitt. Noe de da gjorde, men før det er jo flere sider tatt fra bibelen om hvordan jorda ble skapt, så det kan man jo så mer enn litt tvil om. I den enøyde konge boka er det helt og holdent om den Norrøne skapelsen, og som Åsatro(Æsatru har jeg lyst til å begynne å kalle meg selv, bare for å se forvirringen i ansiktet til folk når jeg sier det) så liker jeg å lese om hvordan ting var og er, og bruke evnene mine til å se hvordan historiene om Æsene og Vanene jeg leser er sanne. 

Selv Loke, som ble omtalt som kjekk i boka, har kunnet jeg se som en kjekk ung man, men med et urovekkende smil. En som sier og gjør alt for å redde eget skinn, selv om det ikke er sikkert at det faktisk er hans skinn. En lærdom om å holde det du lover, uansett hva, men løgn og svik skader alle, er vel det vi kan lære av Loke. 

 

Og Hel, ja hun var både grådig og ond, skal man tro Odin som ville slå henne ihjel da hun var barn. Hvor har jeg da fått Helheim fra? Her følger en tekst fra Stor Norske Leksikon om Hel.

"Hel er skilt fra de levendes verden med en brusende elv, Gjoll. Over elva går Gjallarbrua, som er dekket av skinnende gull. Brua er voktet av den unge møya Modgunn. Videre går veien gjennom grotten Gniparhelleren der hunden Garm med blodig bryst og mord-grisk kjeft holder vakt. Den siste grinda inn til Hel heter Helgrinda og er enormt høy og tung.

 

Veien til Hel er krevende og godt voktet – her skal ingen levende slippe inn og ingen døde slippe ut. Likevel forteller kildene om noen unntak, som da Odin drar til Nivhel for å få en død volve til å spå framtiden, og Hermod som rir på Sleipner til Hel for å prøve å få Balder tilbake. Enkelte ganger står Helgrinda åpen, og da kan de døde slippe ut som gjengangere.

 

Hel ligger under jorden, og en av Yggdrasils tre røtter når helt ned i den dypeste delen av Hel som kalles Nivhel. Her ligger ormen Nidhogg og gnager på roten. Midt i Nivhel ligger Nåstranda, eller likstranda, som er en trekkfull hall laget av sammenflettede ormer. Dette er stedet for drapsmenn og de som bryter en ed eller lokker en annens elskede. I følge Snorres edda skal Nåstranda fortsatt eksistere etter ragnarok.

Hel er datter av Loke og gygra Angerboda, og søster til Midgardsormen og Fenrisulven. Ettersom de de tre merkelige barna vokser opp, blir æsene redde for hva de kan gjøre. Derfor kaster de Midgardsormen i havet, Fenrisulven lenker de fast, og Hel sendes til dødsriket for å være herskerinne der.

 

I Gylvaginning i Snorres Edda fortelles det at Hel tar imot de som dør av sykdom og alderdom, i sin egen hall, Eljudne, og viser dem plass i dødsriket. Hun har flere store gårder omkranset av høye gjerder – her er det plass til grenseløst mange.

 

Hels hall er et dystert sted, og alle tingene hennes har spesielle navn som hinter til hva som fører mennesker til Hel: Dørstokken heter Fallende fare, tallerkenen Hunger, kniven Sult, sengen heter Sykeleie og sengeforhenget Blinkende ulykke. Trellene hennes heter Gangdoven og Ganglat. Hel har også en sotrød hane som galer mot Ragnarok og verdens undergang."

Ja, kva lerte eg no?

At en kjedelig doed, bringer deg til en kjip plass.

Du maa doe med sverdet i haanden, da havner du kanskje i Valhall, hvor de sloss og fester hele tiden.

Med andre ord, har det kjempemorro, 24/7

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (1 time siden):

At en kjedelig doed, bringer deg til en kjip plass.

Du maa doe med sverdet i haanden, da havner du kanskje i Valhall, hvor de sloss og fester hele tiden.

Med andre ord, har det kjempemorro, 24/7

Du har fortsatt Åsgard, Fensalir, Alfheim og de andre greie plassene å reise til. Ikke alt er så firkantet, og fælt, som folk tror.

Selv kunne jeg tenke meg Åsgard, kanskje drive en gård der å ha det greit. Men, tror jeg blir værende i Midgard, her på Kvavik i Lyngdal. Har nå sett Fylgje mitt bygge et lite hus, men ikke helt sikker på om det er Kvavik eller en annen plass. Sola skinte litt å det føltes rolig ut.

Fylgje er en forfader som følger deg igjennom livet og gir deg råd og beskytter deg. Så langt Wyrden(skjebneveven) tillater.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Og dette tror du på? Har du noen bevis for dette tullet?

Er det f.eks som i kristendom hvor du kan dra og se plassene som beskrives i bibelen, se tusenvis av arkeologiske funn som bekrefter bibelen og at det stemmer mot seperate nedskrevne historier fra andre og nabofolk rundt, kan vitenskapen bekrefte dette, og tilsier ren logikk at det er sant. som f.eks at verden ikke ble til av seg selv? Gud har altid eksistert, han er utenfor det tid og rom som vi vet har en begynnelse og slutt som denne matrielle verden har og det var han som gjorde at dette ble til, bruk litt enkel logikk så vet du at det er sant og at ateisme er en løgn. Romerbrevet 1:20.

Hva gjelder din norrøne religion, så tilber du demoner. Muslimer tilber satan selv og kaller ham "allah". "Akbar" betyr "større enn", og den "allah" er "større enn" ifølge muslimer er jo da selvfølgelig Gud. På hebraisk betyr akbar mus, så jøder hører jo da muslimer skrike at allah er en mus:
https://biblehub.com/hebrew/5909.htm

Redigert (jeg har nådd maks antall inlegg for i dag)

Facassa, nei, arkeologer har ikke funnet at "mange av plassene og hendelsene i bibelen ikke stemmer med virkeligheten", dette er en løgn. Ateister er desperate etter å gjøre påfunn om at de IKKE gjør det, men faktum er at påstandene ramler fra hverandre når vi tar en liten titt på bevisene. Så du har altså en egen gren med arkeologi for ateister som serverer sånne som deg tullprat fordi dere er villige tl å betale godt for å høre på skrøner (skriv en slesk bok som angriper bibelen på en eller annen måte, så går det unna som varmt vetebrød, spiller ingen rolle om det er sant), også har du en annen gren med arkeologi som forholder seg til faktiske bevis, som viser at bibelen er sann. Alle interesserte kan se mer om bibelen og arkeologi f.eks på kanalen til "Associates for biblical research" som jeg anbefaler, her tar de for seg mye av dette du snakker om:
https://www.youtube.com/c/AssociatesforBiblicalResearch

Også har vi tilfeldighetsnissen som han under her synes er bedre enn andre nisser. Tilfeldighetsnissen gjorde ifølge ateistisk mytologi at verden ble til, at tilfeldigheter skapte verden er kanskje den mest usannsynlige skrønen av alle. Tilfeldigheter skaper ingenting, du kan mao. ikke rulle et par terninger og ende opp med en ape. Likevel er ateister overbevist om at dette er sant, de prøver ivertfall å narre andre til å tro at de er overbeveist om dette. At Gud skapte verden er åpenbart for alle i skapelsen, derfor har dere ingen unnskyldning jfr Romerbrevet 1:20. Gud skapte verden og det er et vitenskapelig faktum.

Endret av Endetid
redigering
Lenke til kommentar
Endetid skrev (2 timer siden):

Og dette tror du på? Har du noen bevis for dette tullet?

Er det f.eks som i kristendom hvor du kan dra og se plassene som beskrives i bibelen,

Man kan se noen av plassene som beskrives i Bibelen, mens arkeologer har funnet at mange av plassene og hendelsene i Bibelen ikke stemmer med virkeligheten. F.eks. er det svært sannsynlig ut fra arkeologiske spor, at historien om Moses og utvandringen fra Egypt bare er en myte. 

Jeg kan også se noen av plassene som beskrives i Spiser-Man, som New York. Beviser det at Spider-Man er sann? 

Er det virkelig så dårlige "bevis" du synes er verdt å nevne? 

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Endetid skrev (På 29.10.2022 den 9.47):

Facassa, nei, arkeologer har ikke funnet at "mange av plassene og hendelsene i bibelen ikke stemmer med virkeligheten", dette er en løgn.

La oss ta historien om Moses og utvandringen fra Egypt. I følge denne utvandret over 600.000 menn i arbeidsdyktig alder, i tillegg til kvinner, barn og eldre, mao. minst 2 millioner mennesker, og disse vandret rundt i ørkenen mellom Egypt og Israel i rundt 40 år, før de bl.a. utslettet en del byer (mest kjent er Jeriko). I tillegg skal hele Faraos hær ha druknet i Rødehavet.

Det arkeologer har funnet ut, er at det ikke er spor av denne store slavebefolkningen i Egypt, eller at Egypt mistet 1/3 av sin totale befolkning. Det er ikke noe spor av en druknet hær (med vogner osv.) i Rødehavet. Det er ikke spor av en befolkning på 2 millioner som levde og døde i ørkenen mellom Egypt og Israel, og de arkeologiske sporene av byer som Jeriko stemmer ikke med Bibelens historie.

At en befolkning på 2 millioner skulle ha vandret rundt i denne ørkenen i 40 år (en hel generasjon) uten å legge igjen tydelige arkeologiske spor, er en umulighet, og dette er bare ett av punktene.

Sitat

Ateister er desperate etter å gjøre påfunn om at de IKKE gjør det, men faktum er at påstandene ramler fra hverandre når vi tar en liten titt på bevisene.

Ja, kom gjerne med bevisene du mener du har. Men ikke i form av lange YT-videoer fra kristen-fundamentalister. Dette er et diskusjonsforum, ikke post-YT-lenke-forum.

Sitat

Alle interesserte kan se mer om bibelen og arkeologi f.eks på kanalen til "Associates for biblical research" som jeg anbefaler, her tar de for seg mye av dette du snakker om:

Men da viser du jo ikke til arkeologi generelt, men spesifikke kristne som har en åpenbar agenda. Jeg får inntrykk av at du mener at de eneste forskerne man kan stole på, er de som starter med utgangspunktet at Bibelen er sann, og så kun leter etter spor som bekrefter dette, og at alle andre er løgnere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Alf Reidar skrev (På 12.9.2022 den 21.20):

Så mens jeg leser Den enøyde konge, så leser jeg om Frøy, bror til Frøya, at det er han som styrer regn. Men, i alle år så har jeg trodd at det var Tor som styrte og brakte regn. Det forklarer jo og at det skorter på regn når jeg Bloter til Tor for regn. Han må nok diskutere med Frøy når jeg ofrer til ham for regn, når det er tørke. Frøy gir og god avling og velstand mens Frøya gjør det frodig i naturen.

Jeg tror det blir feil å antyde at Tor ikke har noe med regn å gjøre. De ulike æsene har såpass mange egenskaper at det forekommer nok en del overlapping vil jeg tro. Det blir nok feil å mene at kun én enkelt gud kan funksjonere som fruktbarhetsgud osv.

For å sitere ifra Vera Henriksens bok, Verdenstreet:

Sitat

Adam av Bremen forteller:
Dette folket (svearne) har et berømt tempel som kalles Uppsala, og som ikke ligger langtfra byen Sigtuna...I dette tempelet, som er helt dekket med gull, dyrker folk tre gudebilder slik at den mektigste av dem, Tor, står på en trone midt i rommet, og Wodan (Odin) og Fricco (Frøy) står på hver sin side av ham...Tor, sier de, hersker i luften og rår for torden og lyn, for vind og regn, klart vær og grøde...Tor, som har scepter, likner tydeligvis på Jupiter...For hver gud er det utpekt prester som ofrer til ham på folkets vegne. Om hunger og pest truer, ofres det til Tor.
[...]
Dessuten forteller en rekke nordiske stedsnavn at han ble dyrket, og navn som Torsager/Torsåker regnes som vitnesbyrd om fruktbarhetskultus.

Det er vel ingen god grunn til å tro at æsene ble tilbedt uniformt i norden i forn tid heller. Således kan den foretrukne fruktbarhetsguden ha variert mellom ulike steder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...