Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Briller, hvordan velge riktig glass??


nilshv

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg trenger databriller har optikeren min sagt, og jeg er enig. Synet har blitt verre. Men å velge brilleglass er alt annet enn enkelt for en nybegynner.
Eneste jeg er ganske sikker på forløpig, er at jeg skal ha enstyrke, altså samme styrke over hele.
Jeg kan velge specsavers til kr 0 for glass, eller jeg kan velge ineroptikk til 2200 pr glass (om jeg hørte riktig). Så prisen varierer jo helt vanvittig.
De snakker om blåfilter, antirefleks, smuss og vannavvisende, tynnere og lettere glass osv osv osv osv osv osv.
Det er ikke store styrken jeg trenger om jeg skjønner riktig, +0,5 på ene og +1,25 på andre.

Men hva er greit å få, og hva er fullstendig bortkastet? Antirefleks høres jo sikkert kjekt ut, men vannavisende høres bortkastet ut (sjelden det regner ved pcen):

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva du bør velge kommer an på alder og arbeidsmåte. Dersom du har 2 store skjermer til PCen, har du en avstand på ca 70 cm til disse (fra dine øyne). Dersom du jobber bare på skjermene, kan du bruke enstyrke. Hvis du i tillegg til skjermene leser dokumenter, vil disse være 30-40 cm unna (dine øyne), og dersom du har presbyopi (er over ca 50 år) vil øynenes evne til å endre fokus svekkes, slik at du må ha to briller med ulik styrke for å se skarpt både på skjermer og dokumenter. I mange tilfeller kan det være nyttig å ha progressive briller, slik at øvre del er skarpe på skjermavstand, og nedre del er skarpe på dokumentavstand. Det er viktig at overgangen til den progressive delen av glassene er plassert korrekt for ditt bruk, her er det viktig med en erfaren optiker (eller bruker). For å få progressive briller som har bredt nok skarpområde for dokumentavstand må du langt opp i pris. I tillegg krever progressive briller en tilvenningsperiode, og må prøves en stund. De fleste optikerkjeder tilbyr bytte fra progressive til enstyrke dersom man ikke klarer å venne seg til progressive glass. For briller man skal bruke hele dagen hver dag er komfort viktig. Finn en innfatning som er så lett som mulig, gjerne i titan, og som har såpass store/brede glass at du unngår å måtte snu på hodet for å se hele arbeidsområdet ditt. Antirefleksbehandlilng er nyttig, og kanskje en forsterket overflate slik at de holder lenger uten å bli ripete.

Databriller dekkes ofte av arbeidsgiver, sjekk hva betingelsene er her (leverandør, pris etc).

Lenke til kommentar
10 minutes ago, zanta said:

Hva du bør velge kommer an på alder og arbeidsmåte. Dersom du har 2 store skjermer til PCen, har du en avstand på ca 70 cm til disse (fra dine øyne). Dersom du jobber bare på skjermene, kan du bruke enstyrke. Hvis du i tillegg til skjermene leser dokumenter, vil disse være 30-40 cm unna (dine øyne), og dersom du har presbyopi (er over ca 50 år) vil øynenes evne til å endre fokus svekkes, slik at du må ha to briller med ulik styrke for å se skarpt både på skjermer og dokumenter. I mange tilfeller kan det være nyttig å ha progressive briller, slik at øvre del er skarpe på skjermavstand, og nedre del er skarpe på dokumentavstand. Det er viktig at overgangen til den progressive delen av glassene er plassert korrekt for ditt bruk, her er det viktig med en erfaren optiker (eller bruker). For å få progressive briller som har bredt nok skarpområde for dokumentavstand må du langt opp i pris. I tillegg krever progressive briller en tilvenningsperiode, og må prøves en stund. De fleste optikerkjeder tilbyr bytte fra progressive til enstyrke dersom man ikke klarer å venne seg til progressive glass. For briller man skal bruke hele dagen hver dag er komfort viktig. Finn en innfatning som er så lett som mulig, gjerne i titan, og som har såpass store/brede glass at du unngår å måtte snu på hodet for å se hele arbeidsområdet ditt. Antirefleksbehandlilng er nyttig, og kanskje en forsterket overflate slik at de holder lenger uten å bli ripete.

Databriller dekkes ofte av arbeidsgiver, sjekk hva betingelsene er her (leverandør, pris etc).

Takk for godt utfyllende svar. Da skal jeg absolutt gå for brede briller, antirefleks og forsterket overflate. Arbeidsgiver dekker "bare" 1500

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...