Gå til innhold

Anbefalte innlegg

geir__hk skrev (På 10.9.2022 den 21.28):

Det kan gjøre det enklere ved re-installasjon av OS.

Jepp, og det samme gjelder også /opt og /local Argumentet mot dette er jo at det kan være greit å få skræpa alt sammen ved reinstallasjon, for å bli kvitt gammalt ræl, og heller legge inn det man absolutt må ha på nytt, gjerne fra en backup man uansett har tatt på forhånd.

Mer spesifikke partisjoner kan også være lurt i noen tilfeller, f.eks. /var/log for å begrense konsekvensene om noen applikasjoner får lyst til å logge i vilden sky. 

Man kan lese litt mer her: https://refspecs.linuxfoundation.org/fhs.shtml 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg installert Linux Mint 21 med dual boot (Windows 10 fra før).

Lagde en partisjon for OS på 54GB, type ext4 og setter mount til /.

Laget egen swap parition, 8.5GB. type swap (har 8GB ram, om swap er lik eller større enn RAM vil suspend virke)

Lager en partisjon for data på 55GB, type ext4 og setter mount til /home.

Så det det kan være en ulempe om en har små disker å skille ut /home, da det ville være mer fleksibelt at de var samlet til en partisjon. På en annen side så er det fint å kunne installere på nytt uten å røre dataene.

Edit: Jeg fikk en disk feil på partionen med /home. Dette førte til at Linux ikke bootet (eller oppstarten feilet er vel mer presist) før jeg fikk partitionen reparert. Det var ikke så lett å fortstå at det var dette som var problemet.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Vurdering av Linux Mint så langt.

Linux Mint er basert på Ubuntu. Slik jeg forstår det så er i praksis ganske likt med å bruke en av Ubuntu variantene.

Linux Mint har forskjellige varianter: Cinnamon, MATE, Xfce.

Og siden Ubuntu også har MATE og Xfce så vil vel de variantene være svært lik Ubuntu variantene.

Også vil jeg si at Cinnamon også ligger svært nær sine MATE og Xfce varianter.

Så ting som skiller Linux Mint fra Ubuntu:

1. Cinnamon varianten har Cinnamon desktop (brukergrensesnitt). Denne er mindre krevende for maskinen enn Gnome (RAM og CPU). På en nyere og kraftig maskin er ikke dette noe problem, men på mindre kraftige maskiner så kan Cinnamon være kvikkere.

2. Utvalget programmer som følger med er litt forskjellig.

3. Firefox er installert som deb pakke på Linux Mint, mens det på Ubuntu er Snap pakke. Linux Mint bruker som default ikke Snap. Problemet med Snap er at programmet bruker lenger tid på å starte. Andre nettlesere kan installeres som Deb (debian/ubuntu) pakker på begge (lastes ned fra nettsider).

Så hva er best Ubuntu eller Linux Mint. Tja det er ganske jevnt, mye smak og behag egentlig. De er vel i grunnen begge "Ubuntu" systemer. Linux Mint fremstår som litt lettere å venne seg til når en kommer fra Windows.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Tips om sikkerhet på Mint/Ubuntu Linux: https://easylinuxtipsproject.blogspot.com/p/security.html

Hovedpunkter:

An extremely short summary of the best security practice in Linux Mint is this:
- Use good passwords.
- Install updates as soon as they become available.
- Only install software from the official software sources of Linux Mint and Ubuntu.
- Don't install antivirus (yes, really!).
- Don't install Windows emulators like Wine.
- Enable the firewall.
- Above all: use your common sense.

Do that, and then: relax, you're running Linux....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 9/24/2022 at 1:21 PM, Svein M said:

2. Utvalget programmer som følger med er litt forskjellig.

Delvis relevant tilleggsinfo: Det er ofte slik at standard-utvalget av programmer (gjelder spesielt teksteditor, bildevisningsprogram, filutforsker og terminal) er knyttet opp til desktopmiljøet. Du kan f.ex. regne med at utvalget av de fleste av disse programmene er felles for Mint Xfce og XUbuntu.

 

On 9/24/2022 at 1:21 PM, Svein M said:

Linux Mint fremstår som litt lettere å venne seg til når en kommer fra Windows.

Mye mulig, men lurer på om dette er tilfellet også om man ser kun på Mint Xfce og XUbuntu ?

Lenke til kommentar
geir__hk skrev (35 minutter siden):

Delvis relevant tilleggsinfo: Det er ofte slik at standard-utvalget av programmer (gjelder spesielt teksteditor, bildevisningsprogram, filutforsker og terminal) er knyttet opp til desktopmiljøet. Du kan f.ex. regne med at utvalget av de fleste av disse programmene er felles for Mint Xfce og XUbuntu.

 

Mye mulig, men lurer på om dette er tilfellet også om man ser kun på Mint Xfce og XUbuntu ?

Det var hovedvarianten altså Ubuntu med Gnome og Mint med Cinnamon jeg tenkte på. For Xfce variantene så vil jeg tro det er mer likt, men jeg har ikke sett så mye på de variantene.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

en ting jeg synes er elendig i Mint er >Tilbehør >Notes, altså den saken der man liksom kan legge små notater, ting man skal huske, etc. Den er litt lei å forstå hvordan funker, og jeg limte f.eks. inn noen url/linker i et notat, men de får man ikke highlighted/kopiert igjen senere. helt håpløst. I Windows brukte jeg gjerne Word Pad til slike småting. I Mint, (siden Notes er håpløst å bruke), har jeg tydd til å åpne LibreOffice, men er jo "overkill" å åpne bare for slikt småtteri som notater da.

Vet ikke om det fins alternativer å laste ned(?), men får vel snuse på det en dag.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (38 minutter siden):

en ting jeg synes er elendig i Mint er >Tilbehør >Notes, altså den saken der man liksom kan legge små notater, ting man skal huske, etc. Den er litt lei å forstå hvordan funker, og jeg limte f.eks. inn noen url/linker i et notat, men de får man ikke highlighted/kopiert igjen senere. helt håpløst. I Windows brukte jeg gjerne Word Pad til slike småting. I Mint, (siden Notes er håpløst å bruke), har jeg tydd til å åpne LibreOffice, men er jo "overkill" å åpne bare for slikt småtteri som notater da.

Vet ikke om det fins alternativer å laste ned(?), men får vel snuse på det en dag.

Litt usikker på hvorfor url/linker ikke virker, er ikke det bare tekst.

Noen tekst editorer er for "plain text", mens andre støtter formatert tekst (fonter, uthevet tekst, tekst størrelse osv).

Her er alternativer til Wordpad: WordPad Alternatives for Linux: Top 10 Word Processors and similar apps | AlternativeTo

AbiWord ser ut til å være lignende Wordpad. Ellers så kan en bruke LibreOffice Writer.

Her er note-taking programmer for Linux: 

Note-taking Tools for Linux | AlternativeTo

Der jeg har prøvd CherryTree og Zim. Men for disse er opplegget at programmet holder styr på alle notatene, du lagrer de ikke i enkeltstående filer.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 time siden):

de skriver at beste alternativet til WordPad er LibreOffice Writer, og passer i grunn meg ved nærmere ettertanke. Disse notes og huskelapp programmene blir for "simple".

LibreOffice Writer har vi jo allerede installert i program-menyen, og kan gjøre mye forskjellig.

7JGx1nO.png

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

noen andre med Mint som opplever at musepeker responderer dårlig, eller ikke reagerer i hele tatt, eller hopper og spretter over hele skjermen? Også tidvis vanskelig å skrive innlegg, siden det er treg respons når jeg taster. Vært slik i korte perioder inne mellom, for så å plutselig bli normalt igjen.

Har trådløst tastatur med pekeplate, men har nettopp satt i nye batterier (for å være sikker), uten at problemet ble borte.

Vet ikke om problemet er relatert til Mint, -en annen tanke som streifer meg er harddisk, at den driver å defragmenterer seg? Eller er denslags antikk-historie med dagens SSD ? Eller annet bakgrunnsprogram?, men har ikke noe på maskin jeg har lagt inn sjøl, utover det som er standard-installasjon.

Ideer?

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (42 minutter siden):

noen andre med Mint som opplever at musepeker responderer dårlig, eller ikke reagerer i hele tatt, eller hopper og spretter over hele skjermen? Også tidvis vanskelig å skrive innlegg, siden det er treg respons når jeg taster. Vært slik i korte perioder inne mellom, for så å plutselig bli normalt igjen.

Har trådløst tastatur med pekeplate, men har nettopp satt i nye batterier (for å være sikker), uten at problemet ble borte.

Vet ikke om problemet er relatert til Mint, -en annen tanke som streifer meg er harddisk, at den driver å defragmenterer seg? Eller er denslags antikk-historie med dagens SSD ? Eller annet bakgrunnsprogram?, men har ikke noe på maskin jeg har lagt inn sjøl, utover det som er standard-installasjon.

Ideer?

Det er som oftest hardware og da mest sannsynlig mus og/eller tastatur. Så prøv med en annen mus og tastatur. Eller prøv en annen USB port.

Det har neppe noe med SSD å gjøre.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 time siden):

Det har neppe noe med SSD å gjøre.

grunn til at jeg lurte på det, er at det før (med Windows i alle fall) var slik at når man lot pc'n stå idle (altså urørt) en 10-15 minutter, så la man merke til at snurrediskene begynte defragmentering. I det siste har jeg brukt pc'n non-stop når jeg først har den påslått, så er knapt noen pauser lengre enn 3-4 minutter, og tenkte kanskje pc'n tilslutt tvinger igjennom defrag. mens jeg bruker den.

men var bare en hypotese jeg grublet på da.

Lenke til kommentar
tingo skrev (1 time siden):

Mus og eller tastatur på blåtann? Annet utstyr på blåtann som brukes samtidig? (feks. hodetelefoner)

det er en usb-receiver som fulgte med tastaturet, men har ikke noe annet trådløst.

usb donglen er på baksiden av kabinettet, kan flytte den til en usb-port på fremsiden, men tror ikke det er rekkevidde/sikt som er problemet, da burde det jo vært konstant.

Først skal jeg dog la maskin få stå i fred & ro en times tid, å se om den leger seg sjøl. :D

Lenke til kommentar

i dag er pc'n helt fin igjen. Ikke noe rykk og napp i cursor eller problem å skrive, uten at det fryser til.

Ikke gjort noe annet en å la pc'n stå i fred & ro en drøy time i går kveld før jeg slo den av.

jeg heller egentlig fortsatt til at det må en eller annen tung prosess som kjører i bakgrunn, som utløser de omtalte symptomene.

Neste gang det dukker opp, skal jeg flytte usb-donglen til framsiden på kabinettet, for å bekrefte/avkrefte evt. sammenheng med trådløst tastatur, som også ble nevnt tidligere (men tror som tidligere sagt ikke det er" skurken i dramaet."

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (På 2.1.2023 den 20.11):

prøv en annen USB port.

jau, er det det var gitt.

trodde alt hadde fikset seg på tirsdag, men bare timer senere fikk jeg freeze på musepeker og tasting.

så flyttet da usb-dongle'n til fremsiden, og vært bra siden det. Faktisk generelt mye mer responsiv og kvikk enn før.

Den stod kloss inntil nettverkskabel/porten på baksiden, "signalstøy"? Eller så var det vel rett og slett ugunstig plassering med tanke på trådløst-signalet. (jeg vet at ideelt sett burde donglen stått på fremsiden av kabinettet fra første stund, men har hatt noe annet utstyr tilkoblet der til-og-fra, med jevne mellomrom)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

vet ikke om det er Mint-problem eller Google Chrome, men nettleseren har oppført seg merkelig en ukes tid, mistenker en bug som har kommet i en oppdatering i det siste. :roll:

ene symptomet er "flick'er" i form av stor firkant som dukker opp tidvis et eller annet sted i vinduet, et annet symptom er når deler av tekst forsvinner mens jeg skriver innlegg, for så å dukke opp igjen noen øyeblikk senere.

ganske irriterende, vært fristet til å re-installere OS, men hvis det er en oppdatering (som ikke er fikset ennå) som har skylda, er man jo like langt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...