Gå til innhold

Er det på tide å legge ned psykiatrien?


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
2 minutes ago, Sidekick said:

Utdyp er du snill

Min erfaring er at psykiatrien er ødeleggende og noe man bør passe seg for. Jeg mener også at det ikke er vitenskapelig, så derfor driter jeg i hva slags undersøkelser de selv viser til.

Lenke til kommentar
Klint Østskog skrev (11 minutter siden):

Min erfaring er at psykiatrien er ødeleggende og noe man bør passe seg for. Jeg mener også at det ikke er vitenskapelig, så derfor driter jeg i hva slags undersøkelser de selv viser til.

Det som er bra med vitenskap er at det er sannheten, uansett hvorvidt du tror på det eller ei.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil tørre å påstå at de fleste er fornøyde med psykiatrien, men de som er fornøyde pleier som ikke å prate så mye om det. De som er misfornøyde klager ofte mye om det, noe som kan gi et litt skjevt bilde på hvordan det er. Selvfølgelig forbedringspotensiale, men det er det på alle områder. 

Selv har jeg fått god hjelp i psykiatrien. Blitt frisk fra PTSD, og er nå ute i jobb igjen som helsepersonell selv. 

  • Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
19 minutes ago, Evil-Duck said:

Det som er bra med vitenskap er at det er sannheten, uansett hvorvidt du tror på det eller ei.

Ikke hvis det ikke er vitenskap, nei. En kan selvsagt ikke kalle hva man vil vitenskap.

Lenke til kommentar

For å svare litt mer seriøst på trådens tema enn mitt første innlegg så mener jeg det helt motsatte av trådstarter, psykiatrien må ikke legges ned, den må derimot styrkes kraftig.  Psykiatrien i Norge har ett massivt problem, og det er kapasitet. Min erfaring med psykiatrien bunner ut i at jeg var involvert i en alvorlig trafikkulykke og utviklet PTSD  i etterkant av  ulykken og hendelsene tilknytt denne. Gikk i 8 måneder for å få behandling hos DPS, men når hjelpen først kom har den vært svært god og jeg har fått mye hjelp for å klare å komme meg litt videre.

Prioriteten bør altså være å få ned ventetiden for å få komme til behandling der det er behov, for dagens nivå for å få hjelp via det offentlige er alt for lang, og prosessen innebærer etter mitt skjønn vurderinger som kanskje har noen vanskelige etiske aspekter rundt seg, som at de må prioritere å behandle pasienter med størst sannsynlighet for å komme seg ut i jobb igjen fremfor de med så store og komplekse problemer at en trolig aldri kommer seg i jobb igjen.

 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (6 minutter siden):

For å svare litt mer seriøst på trådens tema enn mitt første innlegg så mener jeg det helt motsatte av trådstarter, psykiatrien må ikke legges ned, den må derimot styrkes kraftig.  Psykiatrien i Norge har ett massivt problem, og det er kapasitet. Min erfaring med psykiatrien bunner ut i at jeg var involvert i en alvorlig trafikkulykke og utviklet PTSD  i etterkant av  ulykken og hendelsene tilknytt denne. Gikk i 8 måneder for å få behandling hos DPS, men når hjelpen først kom har den vært svært god og jeg har fått mye hjelp for å klare å komme meg litt videre.

Prioriteten bør altså være å få ned ventetiden for å få komme til behandling der det er behov, for dagens nivå for å få hjelp via det offentlige er alt for lang, og prosessen innebærer etter mitt skjønn vurderinger som kanskje har noen vanskelige etiske aspekter rundt seg, som at de må prioritere å behandle pasienter med størst sannsynlighet for å komme seg ut i jobb igjen fremfor de med så store og komplekse problemer at en trolig aldri kommer seg i jobb igjen.

 

Helt enig, tiden det tar for å komme til rett behandling må ned. I tillegg må en se på andre behandlingsmetoder. Mange er veldig gamle og fungerer ikke for alle. DPS er i gang med psykadelika og det tror jeg er veien videre for at alle skal få hjelp. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...