Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Noen som har erfaring med Mercedes-Benz C350e? Hjelp til valg av hybridbil.


Sjørøver

Anbefalte innlegg

liehen skrev (På 6.9.2022 den 8.55):

Men alt i alt rimelig fornøydt med tanke på type bil og merke. Har selvsagt spart en del på å være medlem i bilklubben.

Nydelige biler det der. Har du noe erfaring med c350e? Vurdert en sånn når jeg kvitter meg med elbil. 

 

discostu skrev (På 3.9.2022 den 13.58):

blir ikke helt klok på det med feks bruke mekonomen og beholde nybilgarantien, ryker den ved billigere service er det selvsagt ikke verdt det

Om du holder deg til merkeverksted så kan de gi deg ting på goodwill etter garantien er gått ut. Det kan fort bli verdt det. 

Splittet ut fra følgende tråd:

 

Endret av Sjørøver
splittet ut fra en annen tråd.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sjørøver skrev (11 minutter siden):

Om du holder deg til merkeverksted så kan de gi deg ting på goodwill etter garantien er gått ut. Det kan fort bli verdt det

Dette kan jeg bekrefte.
Har en hyundai som er passert garantitiden.
Hadde service på bilen i mai, ba dem ta noe annet smått i samme slengen.
Alt det ekstra jeg ba dem ta var vel en 30-40min arbeidstid pluss noe smådeler.
Dette fikk jeg ikke noe regning på, men sto i spesifiseringen på regningen at det var utført.

Har opplevd noe lignende med Toyota og Subaru.

Har blant annet opplevd å få helt gratis pærebytting (også gratis lyspære) hos alle merker jeg har nevnt.

Man kommer veldig langt med lojalitet og et smil :)

Lenke til kommentar
Mercruiser skrev (1 minutt siden):

Jeg har hatt en slik - fantastisk bil på mange måter. Hvorfor skal du kvitte deg med elbil for øvrig? 

Jeg finner ikke en jeg liker. Har også doblet budsjettet sist vi kjøpte elbil, fortsatt skuffet. Alt i alt, om jeg tar med alle ulempene elbil medfører vs spart drivstoff så er det ikke verdt det. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Sjørøver said:

Jeg finner ikke en jeg liker. Har også doblet budsjettet sist vi kjøpte elbil, fortsatt skuffet. Alt i alt, om jeg tar med alle ulempene elbil medfører vs spart drivstoff så er det ikke verdt det. 

C350e er ganske dyr i drift når du kjører på bensindelen. Slik sett er eksempelvis E300de bedre. For øvrig synes jeg ikke nyere elbiler, med tilstrekkelig rekkevidde, har så mange ulemper lenger. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (43 minutter siden):

Jeg finner ikke en jeg liker. Har også doblet budsjettet sist vi kjøpte elbil, fortsatt skuffet. Alt i alt, om jeg tar med alle ulempene elbil medfører vs spart drivstoff så er det ikke verdt det. 

Det er mye galt med C350e, luftfjæring bak, batteriproblemer ++ Det er en grunn til at du får de kasta etter deg på Finn. Risiko for dyrt bilhold, fravær av garanti og i beste fall en medium besparelse over ren fossil. 2016-2017 C-klasse har utrolig dårlig kvalitet på interiøret også, faktisk helt krise. 

 

MB har 100k garanti på batteriet, så finn en med levetiden din innefor det. Ellers kan du gå for en 5-serie sedan som er en bedre bil på alle tenkelige og utenkelige måter.

 

 

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, DrAlban3000 said:

Det er mye galt med C350e, luftfjæring bak, batteriproblemer ++ Det er en grunn til at du får de kasta etter deg på Finn. Risiko for dyrt bilhold, fravær av garanti og i beste fall en medium besparelse over ren fossil. 2016-2017 C-klasse har utrolig dårlig kvalitet på interiøret også, faktisk helt krise. 

Kjenner meg overhodet ikke igjen i dette. Jeg kjører stort sett E- og S-klasser, men jeg eide en C350e i tre år og var ekstremt fornøyd med den - ikke minst positivt overrasket over hvor bra C-klassen faktisk er blitt. "Dårlig kvalitet på interiøret"? På en MB kan du få alle typer interiør du måtte ønske - det handler bare om hvor mye du ønsker å betale. Selv innstegsutgaver holder høyt nivå.

 Henvisningen til 5-serien var for øvrig avslørende. 

Lenke til kommentar
Mercruiser skrev (11 minutter siden):

Kjenner meg overhodet ikke igjen i dette. Jeg kjører stort sett E- og S-klasser, men jeg eide en C350e i tre år og var ekstremt fornøyd med den - ikke minst positivt overrasket over hvor bra C-klassen faktisk er blitt. "Dårlig kvalitet på interiøret"? På en MB kan du få alle typer interiør du måtte ønske - det handler bare om hvor mye du ønsker å betale. Selv innstegsutgaver holder høyt nivå.

 Henvisningen til 5-serien var for øvrig avslørende. 

Jeg eide en C180t av samme generasjon, hatt noen E-klasser. C klassen er et skjær i sjøen for meg, og den har hatt mye problemer. Du kan få mange farger, men alle knirker - spesielt AMG med pianolakk som du ser i video. Det er avslørende at jeg poster en kilde til påstanden min, men ikke avslørende overhodet at du har eid denne bilen og ønsker å forsvare dens ære?

Grunnen til at jeg anbefaler 530e er at den er likt priset omtrent, men større og med mindre feil. Der vil du også få 160k på batteriet, mot kun 100 på MB hvor de er kjent for å få problemer. Dette er en nøytral holdning, C-klasse er fine biler de.

 

 

Endret av DrAlban3000
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, DrAlban3000 said:

Jeg eide en C180t av samme generasjon, hatt noen E-klasser. C klassen er et skjær i sjøen for meg, og den har hatt mye problemer. Du kan få mange farger, men alle knirker - spesielt AMG med pianolakk som du ser i video.

C180 er en helt annen bil. "Knirking" har jeg for øvrig aldri vært borti i en MB. Også jeg var kritisk til C-klassen tidligere, men ikke nå lenger. C350e endret på det. 

Endret av Mercruiser
Lenke til kommentar
Mercruiser skrev (Akkurat nå):

C180 er en helt annen bil. Også jeg var kritisk til C-klassen tidligere, men ikke nå lenger. C350e endret på det. 

At jeg har hatt 180 endrer ikke at 350e har mange problemer med batteriet? Jeg hadde ikke noe særlig batteri i min, men AMG interiør hadde jeg - og det var rimelig dårlig. Vi hadde en C350E en periode i jobb, den fikk nytt batteri og hang med rumpa stort sett hele livet (luftfjæring). Du legger alle følelsene dine i dette. Du elsker bilen, det er supert og fint. Den er kjempefin.

Mercedes var langt på vei enig i dette og byttet ut C350e motoren med c350de som er laaaaaangt bedre, for ikke å snakke om grommere med 700nm.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Sjørøver said:

Nydelige biler det der. Har du noe erfaring med c350e? Vurdert en sånn når jeg kvitter meg med elbil. 

Nei, kun hatt som lånebil da min var på service en gang. Som jeg observerte, og som tester og andre i klubben sier så har de svært kort rekkevidde. Tror ikke du skal regne med mer enn et par mil om du er heldig. Litt tung bak pga plassering av batteripakken og har derfor ikke mulighet til å koble ut ESP. Enkelte har hatt problemer, men usikker på hvordan den er totalt sett ift. feil. Ikke særlig imponerende forbruk, sett flere i klubben legge ut forbruk på sin på langkjøring (type landevei) og jeg er nesten nede på samme med min. Du får jo litt mer krefter til en ok pris, men ikke forvent noen sportslig opplevelse av den grunn. Jeg synes det er for treg respons når man trykker moropedalen i bunn og elmotoren skal starte.

Lenke til kommentar
21 minutes ago, DrAlban3000 said:

At jeg har hatt 180 endrer ikke at 350e har mange problemer med batteriet? Jeg hadde ikke noe særlig batteri i min, men AMG interiør hadde jeg - og det var rimelig dårlig. Vi hadde en C350E en periode i jobb, den fikk nytt batteri og hang med rumpa stort sett hele livet (luftfjæring). Du legger alle følelsene dine i dette. Du elsker bilen, det er supert og fint. Den er kjempefin.

Mercedes var langt på vei enig i dette og byttet ut C350e motoren med c350de som er laaaaaangt bedre, for ikke å snakke om grommere med 700nm.

For meg handler ikke dette om følelser. Tidligere var jeg som nevnt skeptisk til C-klasse (ikke minst C180). C350e gjorde dette til skamme. Årsaken til overgang til C350de, er at Mercedes har tatt konsekvensen av hovedkritikken mot hybrider generelt - at de er svært dyre i drift på langkjøring. DE-utgavene har løst dette problemet, som er svært billig i drift. 

Ytelsesmessig er for øvrig DE en nedtur. Det erfarte jeg når jeg erstattet min C350e med en E300de. Sistnevnte har vesentlig mer hestekrefter og nm, men likevel markant dårligere opplevd ytelse. Selvsagt tyngre bil, men dog. For øvrig er E-klasse fortsatt en bedre bil en C-klasse, men forskjellen er ikke stor lenger. 

Endret av Mercruiser
Lenke til kommentar
Mercruiser skrev (45 minutter siden):

For meg handler ikke dette om følelser. Tidligere var jeg som nevnt skeptisk til C-klasse (ikke minst C180). C350e gjorde dette til skamme. Årsaken til overgang til C350de, er at Mercedes har tatt konsekvensen av hovedkritikken mot hybrider generelt - at de er svært dyre i drift på langkjøring. DE-utgavene har løst dette problemet, som er svært billig i drift. 

Ytelsesmessig er for øvrig DE en nedtur. Det erfarte jeg når jeg erstattet min C350e med en E300de. Sistnevnte har vesentlig mer hestekrefter og nm, men likevel markant dårligere opplevd ytelse. Selvsagt tyngre bil, men dog. For øvrig er E-klasse fortsatt en bedre bil en C-klasse, men forskjellen er ikke stor lenger. 

Hva var du redd for med 180 som 350e fikset utenom ytelsene? Er jo samme bilen.

300de gjør 0-100 halvsekundet raskere, bruker mindre drivstoff og parkerer 350e i alle mellomøvelser :) Kjekt at slikt blir målt så slipper vi å krangle. Nå ser du jo hvor på bærtur du er med opplevd hastighet. E300DE er forøvrig også endel raskere enn 350e, kanskje C klassen føles raskere fordi den er såppas liten?

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
2 hours ago, Mercruiser said:

C180 er en helt annen bil. "Knirking" har jeg for øvrig aldri vært borti i en MB. Også jeg var kritisk til C-klassen tidligere, men ikke nå lenger. C350e endret på det. 

Joda, både min 2016 C250d og min nåværende 2018 C43 knirker. Aldri hatt biler som har knirket mer. Hadde C43'n inne noen ganger, men ga til slutt opp. Heldigvis periodisk, så er ikke så ofte plaget. Problemet er å finne det når det er periodisk og i tillegg kommer fra mange forskjellige steder. Har for øvrig ikke noe med om det er "pianolakk" midtkonsoll eller ei, C43'n har karbon. Har hørt generelt at dette er et problem på W205 C-klasse. Når dét er sagt så har det vært svært lite feil ellers med bilen som straks er 5 år og gått ca 83.000 km. En sensor til justerbar støtdemper. Skal nå bytte setetrekk på sitteputene foran. Har delskinn m/Dinamica, men delskinnet er kunstskinn og har noen mikrokopiske sprekker et par steder. Har lett med lupe før garantiutløp da jeg vet at kunstskinnet har sine svakheter. Dette ble nevnt for NAF på garantiutløpstest, men de klarte ikke å se det selv når de visste om det. Men BOS bytter på garanti sammen med baklykter som har små sprekker grunnet tight passform og rystelser som blir under kjøring. Ellers ingenting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, DrAlban3000 said:

Hva var du redd for med 180 som 350e fikset utenom ytelsene? Er jo samme bilen.

300de gjør 0-100 halvsekundet raskere, bruker mindre drivstoff og parkerer 350e i alle mellomøvelser :) Kjekt at slikt blir målt så slipper vi å krangle. Nå ser du jo hvor på bærtur du er med opplevd hastighet. E300DE er forøvrig også endel raskere enn 350e, kanskje C klassen føles raskere fordi den er såppas liten?

Her er du helt ute og sykler. Har du prøvd noen av disse bilene? Jeg har eid begge i hhv. tre år hver. Det er ingen tvil om at C350e føles råere enn E300de, men så er det da også forskjell på bensin og diesel, i tillegg til at C350e selvsagt er lettere. På C350e kommer sågar "ræva" ved pådrag på tørr asfalt - noe du bare kan glemme med E300de. Likefullt er E300de en bedre bil (det skulle bare mangle), men av andre årsaker. 

"kanskje C klassen føles raskere fordi den er såppas liten?" Du verden - bra vi har deg her til å fortelle oss disse tingene. 😆

 

Endret av Mercruiser
Lenke til kommentar
1 minute ago, liehen said:

Joda, både min 2016 C250d og min nåværende 2018 C43 knirker. Aldri hatt biler som har knirket mer. Hadde C43'n inne noen ganger, men ga til slutt opp. Heldigvis periodisk, så er ikke så ofte plaget. Problemet er å finne det når det er periodisk og i tillegg kommer fra mange forskjellige steder. Har for øvrig ikke noe med om det er "pianolakk" midtkonsoll eller ei, C43'n har karbon. Har hørt generelt at dette er et problem på W205 C-klasse. Når dét er sagt så har det vært svært lite feil ellers med bilen som straks er 5 år og gått ca 83.000 km. En sensor til justerbar støtdemper. Skal nå bytte setetrekk på sitteputene foran. Har delskinn m/Dinamica, men delskinnet er kunstskinn og har noen mikrokopiske sprekker et par steder. Har lett med lupe før garantiutløp da jeg vet at kunstskinnet har sine svakheter. Dette ble nevnt for NAF på garantiutløpstest, men de klarte ikke å se det selv når de visste om det. Men BOS bytter på garanti sammen med baklykter som har små sprekker grunnet tight passform og rystelser som blir under kjøring. Ellers ingenting.

Har som sagt aldri opplevd knirking - hvilket interiør har du? Har for øvrig pianolakk i min nåværende EQE - helt uten knirk. Den har jeg imidlertid bare hatt en måned, så erfaringen er begrenset. 

Lenke til kommentar
Mercruiser skrev (2 minutter siden):

"kanskje C klassen føles raskere fordi den er såppas liten?" Du verden - bra vi har deg her til å fortelle oss disse tingene. 😆

 

Litt dumt å bare flåse av denslags når det er et ganske kjent fenomen at fart og g-krefter, enten det nå er aks, sving, ujevnheter eller nedbremsing kan oppleves ganske dramatisk annerledes fra kjøretøy til kjøretøy.

Skal ikke uttale meg om de bilene dere knuffer om, men femomenet er generelt velkjent.

Som et igrunn ganske godt eksempel kan jeg vise til 2 biler jeg har på tunet her. En Ford Focus C-max. Som føles skarp og frisk i kjøreegenskapene (den ble i sin tid kritisert for å være for skarp i veiegenskapene, litt skummel uten ESP, han svenske biljournalisten som i sin tid slo alarm om A-klassen, mente at denne Focusen burde vært trukket fra markedet pga dette). Å kjøre med den i krappe svinger er moro, men slitsomt over tid. Stiv som en "reserbil", krenger minimalt.

Andre bilen, Citroen C5 med duvende hydropneumatikk, 700kg høyere vekt, mye lavere støynivå og betydelig større, oppleves som seigere og ikke like spennende i svingene. Men den man uten tvil kan kjøre raskest med uten å få opplevelse av at det er i grenseland, til fare, det er C5-en. Den er ifølge egne målinger halvannet sekund raskere til 100 enn Focusen, men oppleves som seigere.  Kan kjøre i maks tillat hastighet i noen krappe svinger, og samtidig ha opplevelse av en rolig tur, mens i Focusen så oppleves samme svinger som om man presser bilen ganske så mye.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Habla Møberg said:

Litt dumt å bare flåse av denslags når det er et ganske kjent fenomen at fart og g-krefter, enten det nå er aks, sving, ujevnheter eller nedbremsing kan oppleves ganske dramatisk annerledes fra kjøretøy til kjøretøy.

Årsaken er at jeg nettopp påpekte dette i et tidligere innlegg. Da ble det litt for dumt å få en "belæring" om det samme - atpåtil av en person som i beste fall har begrenset erfaring med disse bilene. 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...