Gå til innhold

Bankenes nye kundekontroll


Gjest af127...de2

Anbefalte innlegg

Gjest af127...de2

Myndighetene pålegger bankene å gjøre kontroll på kundene.
Det nye kundeerklæringskjemaet, har flere spørsmål om forskjellige formål ved bruk.

Eksempler:

"Hvor ofte og hvor forventer du å få kontanter fra?"

Der skal du svare med hvor stort beløp med kontanter du regner med å sette inn, ila de neste 12 månedene.
Og hvor pengene kommer fra.

Og spørsmål om betalinger til og fra utlandet

"Hvor ofte og hva er bakgrunnen for betalingene?"

Der skal du også oppgi beløp, og hva det er, formål osv.

Hvor nøye er det hva du svarer, hvor spesifikt? Er det beste å bare si alt så spesifisert som mulig?
Der er ikke noe ulovlig inn og ut hos meg, men det blir jo ganske privat og inngående dette syns jeg.

Får kontanter av noen i nær familie som trenger min hjelp, og setter av og til inn en del av det. Er det bare å skrive det, og bør du spesifisere hva du gjør?

Til utlandet er det nesten kun ut da, som netthandel stort sett. Man vet jo aldri helt hva som skjer heller.
Hvis du får noen penger fra utlandet som du ikke regnet med, og du har svart "nei" på om du regner med å motta penger fra utlandet - kan du få problemer da?
Er det best å si ja til det meste og ta ekstra i, for å være på den sikre siden?
Er litt i villrede om dette..
 

Anonymous poster hash: af127...de2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg kjøper byggevarer og andre tjenester (som bilreparasjoner) for fattern, betaler jeg med eget kredittkort. Når han betaler tilbake det han skylder meg, setter han pengene på sparekontoen eller boliglånet mitt. Da er vi skuls. Og jeg nedbetaler kredittkortgjelda med lønna mi på lønningsdagen.

Håper ikke dette blir for komplisert for STASI. 

Lenke til kommentar
Gjest af127...de2

Takk
Satte meg ned for å gjøre det. Jeg liker å gjøre sånt ordentlig, så jeg tok meg tid til både utfylling og å se igjennom det flere ganger, for å se at jeg hadde gjort riktig.
Klikket "bekreft", og da ble jeg selvasagt logget ut. Måtte logge meg inn igjen, og da var alt borte og måtte gjøres på nytt :wallbash:%¤`!! :cry:

Fy så stressende. Tok kopier andre gang i tilfelle det skjedde igjen, men da gikk det heldigvis inn. Tok meg  1 time hele dette tullet her.

Anonymous poster hash: af127...de2

Lenke til kommentar

Du skriver det du forventer, og skjer det aktiviteter utenom det du forventer vil et lite gult lys lyse opp hos banken og de vil ta nærmere sjekk av hva som skjer.

Vanlige mennesker har ingenting å frykte uansett, de som betaler / mottar svarte penger derimot, de må belage seg på å få noen samtaler ila året ++

 

Og ja du blir lagt i egen kategori dersom man legger til at man gjør mange kontantuttak/innskudd ila året.. Ikke noe som er ulovlig i seg selv, men man blir fulgt litt nøyere med på.  

er dog ikke mine ord dette her, men en god venn som jobber med KYC utformingen til bankene as we speak.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest af127...de2
LD93 skrev (6 timer siden):

Og ja du blir lagt i egen kategori dersom man legger til at man gjør mange kontantuttak/innskudd ila året.. Ikke noe som er ulovlig i seg selv, men man blir fulgt litt nøyere med på.  

er dog ikke mine ord dette her, men en god venn som jobber med KYC utformingen til bankene as we speak.

Ok takk, setter pris på litt info om hvordan det foregår.
Nei, skulle ikke ha noe å frykte som du sier.
Men en ting jeg lurer litt på:
Er det bare  ulovlige transaksjoner, svarte penger/hvitvasking og sånne ting de har i tankene, eller kan de også henge seg opp i det generelt skattemessige med vanlige lovlige penger, for å si det sånn?  F. eks kontanter og overføringer mellom slekt og familie?
Hvilke beløpstørrelser er det som skal til for at de gjør noe vesen utav det?

Anonymous poster hash: af127...de2

Lenke til kommentar
Gjest af127...de2 skrev (På 6.9.2022 den 16.29):

Ok takk, setter pris på litt info om hvordan det foregår.
Nei, skulle ikke ha noe å frykte som du sier.
Men en ting jeg lurer litt på:
Er det bare  ulovlige transaksjoner, svarte penger/hvitvasking og sånne ting de har i tankene, eller kan de også henge seg opp i det generelt skattemessige med vanlige lovlige penger, for å si det sånn?  F. eks kontanter og overføringer mellom slekt og familie?
Hvilke beløpstørrelser er det som skal til for at de gjør noe vesen utav det?

Anonymous poster hash: af127...de2

Nei det er jo egentlig bare for å ha lettere kontroll.

Ulovligheter er nok prio en, også kommer informasjon som nr 2.

Banker generelt har hengt seg opp i større beløp fra dag 1, men de ser helhetlig på det også. Og de forskjellige bankene har sine egne rutiner også.

Jeg kan bare referere til det jeg sier over..  Så lenge du ikke gjør noe ulovlig/shady har man ingenting å frykte.

Skal man prøve å "lure" systemet ulovlig eller opererer i en gråsone vil du få oppmerksomhet, sånn er det bare. Da er det opp til deg som enkeltperson å bestemme hva du vil gjøre

Det verste du vil få er at noen spør et spm du enkelt og greit har et helt legitimt svar på.

Jeg feks fikk over en helg rundt 40.000kr totalt inn på konto fra over 20 stk.. Banken ringte og lurte på hva greia var..  Jeg sa det var skyldige beløp etter et utdrikningslag.  Banken sier OK takk.

Man kan alltids lyve til seg noen kroner også en gang i blant, men som min mor alltid har sagt.   Er det virkelig verdt å gjøre seg selv kriminell for SÅ lite ?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Gjest af127...de2 skrev (På 6.9.2022 den 16.29):

Er det bare  ulovlige transaksjoner, svarte penger/hvitvasking og sånne ting de har i tankene, eller kan de også henge seg opp i det generelt skattemessige med vanlige lovlige penger, for å si det sånn?  F. eks kontanter og overføringer mellom slekt og familie?
Hvilke beløpstørrelser er det som skal til for at de gjør noe vesen utav det?

Dessverre er disse spørsmålene høyst aktuelle. Etter hva jeg har fanget opp de siste månedene, anses beløp på 30.000 og oppover som mistenkelige. To overføringer på 30.000 kroner med få dagers mellomrom kan gjøre at DNB stenger nettbanken, det er da ikke helt uvanlig med en overføring til familie og en overføring til snekker i samme måned? Men dette er  jo høyst mistenkelig ifølge dem. Eikagruppen har begynt å sende ut sikkerhetsmelding (tekstmelding) hvis en overfører mer enn 30.000 kroner. 

Det er greiere å få en tekstmelding enn å bli oppringt og utspurt. Men hvilken overvåkning.. De sitter på stolene sine i banken og blir livredde når de ser overføringer som overstiger et visst beløp?

Hadde det ikke vært like enkelt for dem å møte kundene ansikt til ansikt i banken? Men nei, det vil de helst ikke. 

Lenke til kommentar

Jeg er også typisk detaljert når jeg svarer for ikke å bli tatt i juks. Men man kan ikke oppgi noe på forhånd man ikke vet kommer til å skje, som er hva banken etterspør. Feks. om man skal bruke Euro i år, og så ble det ikke noe av utenlandsturen likevel.

For de som blir lurt på Tinder er bankenes overvåking bra.

Spørsmålet er hvilke andre opplysninger banken har tilgang til. De vet antagelig navn på familiemedlemmer når de kontakter kunder som de tror blir lurt.

Ved store beløp innad i familien, har jeg skrevet hva det gjelder på skattemeldingen. Jeg fikk ingen telefoner fra banken, men kanskje det har blitt strengere enn før?

Faren min tok tidligere ut kontanter i november og desember, "la under madrassen" og satte dem inn igjen i januar for å få mindre skatt.

Jeg synes det er verre at DNB tar fra gamle damer Bank-ID, når de ikke lenger klarer å svare på kontrollspørsmålene deres. 85-åringer driver ikke med hvitvasking, men det kan jo være barna deres gjør det? Eller at barna sloss om bankbrikken når de hjelper gamlemor og tar litt av pengene selv. Digitaliseringen av banktjenestene og nedstenging av bankfilialene gjør at de eldre trenger mer hjelp enn før.

Endret av Subara
Lenke til kommentar

Men er det ikke ulovlig at bankene foretar sin egne undersøkelser av kundenes aktiviteter, for så å straffe kunder uten noen rettslig kjennelse? 

Når kunden nylig har identifisert seg med pass, har de ikke lovmessig grunnlag for å ta fra kunden rettigheter. De ble bedt om å gjøre undersøkelser på kundenes identitet, ikke undersøke hvorfor de overfører penger til den eller den. Og ikke gi ut straff hvis forklaringen er fraværende, eller ikke oppleves som god nok. 

Vel, det kan føre til at flere kontanter kommer i omløp igjen. Dersom flere kunder må bruke minibank og innskuddsautomat for å kunne overføre. Og flere vil da ønske å betale kontant i butikkene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Nepa skrev (7 timer siden):

Men er det ikke ulovlig at bankene foretar sin egne undersøkelser av kundenes aktiviteter, for så å straffe kunder uten noen rettslig kjennelse? 

Når kunden nylig har identifisert seg med pass, har de ikke lovmessig grunnlag for å ta fra kunden rettigheter. De ble bedt om å gjøre undersøkelser på kundenes identitet, ikke undersøke hvorfor de overfører penger til den eller den. Og ikke gi ut straff hvis forklaringen er fraværende, eller ikke oppleves som god nok. 

Vel, det kan føre til at flere kontanter kommer i omløp igjen. Dersom flere kunder må bruke minibank og innskuddsautomat for å kunne overføre. Og flere vil da ønske å betale kontant i butikkene. 

Nei, det er ikke ulovlig. Det tvert imot pålagt. Din påstand om hva hvitvaskingsregelverket går ut på er helt på bærtur. 

Bankene skal både identifisere kunden (se særlig hvvl. § 12), overvåke kundens transaksjoner (§ 24), undersøke nærmere forhold som virker mistenkeloge (§ 25) og avvikle kundeforhold hvor kundetiltak i løpende oppfølging ikke lar seg gjennomføre (§ 24 fjerde ledd). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (6 timer siden):

Det tvert imot pålagt.

Hvis granskingen av kontoen skal være seriøs, må det være penger på kontoen som har en mistenkelig kilde? Hvis personens eneste inntekt kommer fra NAV eller er lønn fra nabokommunen, er det ingen mulighet for at pengene derfra kan hvitvaskes. Da de er OK i utgangspunktet. Og hvis pengene ikke sendes ut av landet, kan det da ikke være noe som helst mistenkelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...