Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

400v jordfeilautomat på 230v


Anbefalte innlegg

Zeph skrev (6 minutter siden):

Er det 10 år sidan du tok fagbrevet så har du framleis fagbrevet. Du kan fint starte som elektrikar igjen i ei bedrift sjølv om du har vore ute av bransjen ei stund. Det krever derimot at du er oppdatert på normer og regelverk, som det står i FKE §5 "Krav om bruk av kvalifisert personell:"

I rettleiinga til kravet står det:

Har du ikkje sett ei norm eller rørt ein stikkontakt på 10 år så er du ikkje oppdatert og har ikkje lov å installere. Om du først oppdaterer deg og meiner du er skikka til jobben så har du lov. Du skal tross alt signere på ei erklæring om samsvar til slutt, og der stadfestar du at installasjonen er utført iht. normene du refererer til og at du har nødvendig kompetanse for å utføre jobben.

Så kan ein jo lure på kva som skal til for å oppdatere seg om det er 30 år sidan sist. Er sjølvstudie tilstrekkeleg eller bør du praktisere som elektrikar med nokon som er oppdatert ein periode først? Regelverket går ikkje så detaljert til verks, og til slutt er det dine vurderingar det står på.

FSE kurs og NEK kurs er vel minstekravet for å fortsette å praktisere som serviceelektriker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 hours ago, minim said:

Jeg ser nå for meg at om en utfører arbeid i egen bolig så er det å følge nyeste norm uansett topp pri og at det neppe vil være flere unntak her enn elektrikere som i daglig drift gjør feil av gammel vane. 

Nei. Det stemmer ikke. For gamle installasjoner så kan man jobbe etter opprinnelig regelverk for installasjonen eller bedre. (DVS som gir større grad av sikkerhet.) I det tilfellet at kombinasjon av ny og gammel norm gir dårligere sikkerhet, så vil det være ulovlig å bruke ny norm. 

Lenke til kommentar
arne22 skrev (2 timer siden):

Nei. Det stemmer ikke. For gamle installasjoner så kan man jobbe etter opprinnelig regelverk for installasjonen eller bedre. (DVS som gir større grad av sikkerhet.) I det tilfellet at kombinasjon av ny og gammel norm gir dårligere sikkerhet, så vil det være ulovlig å bruke ny norm. 

Det er semantikk og ikke poenget. Det har med omfanget på arbeidet osv å gjøre og er en helt egen diskusjon (som jeg ikke er uenig med deg i), men det var ikke mitt poeng i posten som hadde med hva man kan utføre selv som fagarbeider og at DSB i en presisering har gått ut med at det må være erfaring på minst 2-3år de siste xx årene. Husker ikke presiseringen eksakt nå, men kan forsøke å finne den igjen om ikke andre kommer meg i forkjøpet. De måtte gå ut med dette fordi DLE tolket de nye innskjerpingene ulikt. 

Edit: ta dette med en klype salt siden jeg ikke har kilde.. Trodde jeg hadde det på svar i en e-post fra DLE, men finner den ikke igjen. Fra husken min var det som nevnt over at DSB anså praksis som var eldre enn så og så gammel som ikke gyldig lenger slik at om jeg hadde 3års relevant praksis for 10 år siden for så å jobbe i industri/offshore i 10år så var denne praksisen ikke kvalifiserende lenger.

Endret av minim
Lenke til kommentar
2 hours ago, minim said:

Det er semantikk og ikke poenget. Det har med omfanget på arbeidet osv å gjøre og er en helt egen diskusjon

Nei, det har med riskovurdering å gjøre. Å vurdere om en kombinasjon av nye og gamle løsninger vil medføre økt fare eller risko.

Enkelt eksempel. Et rom har gamle stikkontakter uten jording. Da vil det medføre en uakseptabel risiko å installere en kurs med stikkontakt og jording i det samme rommet, selv om det er et krav ut i fra nytt regelverk at stikkontakt i bolig skal ha jording. For å ivareta kravene til sikkerhet, så må man sette til side de nye kravene og installere etter de reglene som fantes før 1998.

Man kan vel sikkert tenke seg andre eksempler på at kombinasjon av "gammelt og nytt" vil medføre økt risiko, slik at man må gjennomføre endringer og utbygginger ut i fra gammelt regelverk.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (19 minutter siden):

Nei, det har med riskovurdering å gjøre. Å vurdere om en kombinasjon av nye og gamle løsninger vil medføre økt fare eller risko.

Enkelt eksempel. Et rom har gamle stikkontakter uten jording. Da vil det medføre en uakseptabel risiko å installere en kurs med stikkontakt og jording i det samme rommet, selv om det er et krav ut i fra nytt regelverk at stikkontakt i bolig skal ha jording. For å ivareta kravene til sikkerhet, så må man sette til side de nye kravene og installere etter de reglene som fantes før 1998.

Man kan vel sikkert tenke seg andre eksempler på at kombinasjon av "gammelt og nytt" vil medføre økt risiko, slik at man må gjennomføre endringer og utbygginger ut i fra gammelt regelverk.

Som sagt jeg har ikke engang hatt en mening om dette og jeg er kjent med retningslinjene. Du hang deg opp i min (muligens dårlige) formulering når jeg kommenterte noe helt annet :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...