Gå til innhold

treningsprogram med apparater for nybegynnere


Gjest Slettet-QjYsjw5m

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-QjYsjw5m

Hei.

Har tenkt i dag å melde meg inn i et treningsstudio.
Er det noen som har et bra program jeg kan følge?

Har aldri trent seriøst før, men tenker nå som jeg nærmer meg 30 så er det på tide å starte. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Google er din venn her, men jeg gjorde det for deg og fant denne bloggen, virker å ha en god rutine for nybegynnere:
https://www.theo.fit/blog/beginnerlift

Det viktigste for nybegynnere er å ta det sakte, tren det du orker og ikke bli umotivert om du ikke klarer hele økten med en gang. Det viktigste er å få treningen i gang. Og det å vite at resultatet skjer ikke i selve økten men når du hviler, så pass på å hvile godt, ikke dra hver dag om du er skikkelig støl og pass på så du ikke utvikler noen seneskader eller slikt (god form er viktig!).

Treningsøkten bryter ned musklene, restitusjonen bygger de opp igjen sterkere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjYsjw5m
atleape skrev (32 minutter siden):

Google er din venn her, men jeg gjorde det for deg og fant denne bloggen, virker å ha en god rutine for nybegynnere:
https://www.theo.fit/blog/beginnerlift

Det viktigste for nybegynnere er å ta det sakte, tren det du orker og ikke bli umotivert om du ikke klarer hele økten med en gang. Det viktigste er å få treningen i gang. Og det å vite at resultatet skjer ikke i selve økten men når du hviler, så pass på å hvile godt, ikke dra hver dag om du er skikkelig støl og pass på så du ikke utvikler noen seneskader eller slikt (god form er viktig!).

Treningsøkten bryter ned musklene, restitusjonen bygger de opp igjen sterkere.

Tusen takk! :)

Lenke til kommentar

Det er ikke noe vits for nybegynnere å prøve å trene som en kroppsbygger, ref. programmet ovenfor. 

En nybegynner bør bruke tid på å lære seg de grunnleggende løftene, dvs. baseøvelser, ettersom dette vil gi stor uttelling i form av styrke og muskelmasse,  og danne grunnlag for bærekraftig trening resten av livet. 

Stronglifts 5x5 (https://stronglifts.com/5x5/) er et bra nybegynnerprogram som gjør at man lærer de grunnleggende baseløftene. Når man mestrer dette kan man eventuelt kjøre på med andre typer programmer, f.eks. et tilpasset for kroppsbygging. 

Lenke til kommentar
Prizkilla skrev (På 24.8.2022 den 10.21):

Har tenkt i dag å melde meg inn i et treningsstudio.

Er det noen som har et bra program jeg kan følge?

Har aldri trent seriøst før, men tenker nå som jeg nærmer meg 30 så er det på tide å starte. 

Som medlem i et treningssenter har man som regel en "gratis" veileder- eller PT-time. Bruk denne for å få råd om hvordan du kommer igang.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Helt enig med @logaritmemannen over. Stronglift 5x5 er et gjennomgående bra program for nybegynnere og lærer deg de viktigste øvelsene du alltid kommer til å bruke etter at du er ferdig med programmet. Kan også anbefale deg appen deres også, den passer på tiden du bruker i pauser, kjører stats, og lar deg tilpasse den til andre treningsprogrammer (når den dagen kommer).

Endret av shockorshot
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjYsjw5m

Har PT time neste uke, så får litt hjelp der.

Hørte også med en kompis som også anbefalte Stronglift 5x5, skal prøve dette neste gang :)

tusen takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...