Gå til innhold

Hvor effektivt kan en lese til privatistfag? Tips/råd?


Jakobus

Anbefalte innlegg

Hei!

Har noen tips, råd eller verdifulle erfaringer ved privatist tilværelsen?

  1. Kan en lese og lære raskere enn antall angitte skoletimer for fagene?
    • Hvis skolesystemet har 393 timer for norsk eller 169 timer for historie, kan en tilegne seg dette faget på kortere tid enn de som skolesystemet har angitt som standard? (Viser mine egne eksempler for spørsmålet lenger ned her)
  2. Etter spørsmålet over: Hvor mange fag tror du er grensa for ett semester med hensyn til antall skoletimer x skolesystemet har satt og y tilgjengelige studietimer før eksamensdato? Kan en halvere angitt tid i skoletimer i personlig studie?
  3. Hva er din "best practice" for å lære mye og mer effektivt?
  4. Hvordan unngår du utbrenning eller apatisk tankesett rundt fag eller lesing?
  5. Hvordan dyrket du interesse for fagene, spesielt de du kanskje egentlig ikke likte?
  6. Hadde du noen spesifikke studieteknikker eller struktur for hvordan du studerte og på hvilken måte?

 

Om meg

Er 24 år gammel, og hoppet ut av 3. videregående med en rekke IV (Ikke Vurdert) fag, men gjorde det greit i flere fag i VG1 og 2. I min tid på skolen oppgjennom har jeg oftest vært vant med å være relativt lat/uinteressert, men fortsatt fått greie karakterer 4/5. Målet er å komme inn på studier høsten 2023 som har ordinær kvote inntil 60 poeng, men jeg ønsker jo å se hvor bra jeg kan gjøre det litt som et eksperiment også.

Jeg vet at 23/5 regelen er et alternativ jeg kan ta nytte av, men ønsker å gjennomføre dette før jeg eventuelt går til den. Jeg får også 8 alderspoeng og realfagspoeng, men vi kan helst unngå å ta opp dette i dette innlegget, siden jeg er mest nysgjerrig på prestasjons/læremuligheten her opp mot tidbruk.

 

Lesetiden

Mandag-onsdag: Får lest 0-30 minutter per dag pga. jobb og trening (men 2-3 timer rom til å lytte til f.eks. lydopptak av leseøktene mine mens jeg er på reise til og fra jobb, og på trening osv.).

Torsdag-Søndag: Etter 9 timer søvn, 2 timer trening, 2 timer til diverse i løpet av dagen så har jeg en potensiell 11 timer tilgjengelig per dag for  lesing/studie.

 

Til høsten (blå fagene under)

Totalt fram til eksamenspubliseing 25. oktober i år (får 1 uke til 1 måned lesing etter det også avhengig av eksamensdato) så har jeg da potensiell tilgjengelig studietid på 396 timer, mens skolesystemets antall skoletimer for fagene er på 673 timer. I teorien må jeg da tilegne meg 5/6er forståelse av disse fagene på 60% av tiden som brukes i skolesystemet.

 

Til våren (sorte fagene under)

Totalt fram til eksamenspubliseing 25. mars våren 2023 (får 1 uke til 2 måneder lesing etter det avhengig av eksamensdato) har jeg 792 potensielle studietimer tilgjengelig mot 1121 antall skoletimer som brukes i skolesystemet. I teorien må jeg da tilegne meg 5/6er forståelse av disse fagene på 70% av tiden som skolesystemet bruker.

 

Fagene jeg skal ta opp, karakteren jeg fikk på VGS og angitte skoletimer t som brukes i Norges skolesystem i Studiespeisalisering:

Historie: IV (169t)

Kroppsøving: IV (168t)

Matematikk 1T: 5 (140t)

Norsk hovedmål, skriftlig: IV (393t for hele norskfaget)

Norsk sidemål, skriftlig: IV

Norsk, muntlig: IV

Religion og etikk: IV (84t)

Informasjonsteknologi 1: 5 (140t)

Informasjonsteknologi 2: IV (140t)

Matematikk R1: 3 (140t)

Matematikk R2: 1 (140t)

Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1: 4 (140t)

Entreprenørskap og bedriftsutvikling 2: IV (140t)

Grunnen til at jeg vurderer å ta opp fag jeg allerede har 4/5 i er fordi jeg tror det er lurt å gå gjennom faget og sikre at jeg har alt derfra før jeg begir meg ut på faget som bygger på dette. Så jeg går gjennom 1T matteboka, før jeg begir meg ut på R1 og R2 så ikke jeg risikerer en unødvendig flaskehals fordi jeg ikke gikk gjennom 1T.

 

Startet å lese nå nettopp og er klar for å gi innsatsen. Leser boken Growth Mindset av Carol Dweck, Deep Work av Cal Newport og Learning How To Learn av Barbara Oakley for å forbedre læreevnen. Har hørt om og sett artikler om folk som har tatt universitetsstudier på rekordtid, så er jo nysgjerrig på hva potensiale er her for effektivitet. Generelt tror jeg menneskeindividet har svært stort potensiale for vekst og prestasjoner på det meste i livet, men samtidig er det jo begrensninger for hva en kan gjøre også som en må ta hensyn til.

 

Håper jeg formidler meg forståelig her og takk igjen for alle tilbakemeldinger på forhånd. Tar gledelig i mot personlige meldinger om det skulle være.

 

Finnes det forresten noen gruppe/community eller lignende for privatister, f.eks. via discord eller andre plattformer?
Vet det finnes privatistskoler, men disse koster mye penger å være i. For meg som kun melder meg til privatisteksamen, så merker jeg at det blir "ensomt" og ville kunne fått stort utbytte av å holde kontakt/samarbeide med andre som tar samme/lignende fag som meg. Er kanskje andre som også har tenkt på dette.

Endret av Jakobus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DU kan prøve Askprivatist - de er en del billigere enn andre privatskoler, men alt foregår online da. Husk også at læreplanene er endret og LK06 fases gradvis ut (for vg1 er det ikke lenger mulig å ta eksamen etter gammel plan). Matematikkeksamen har gått fra bare ren oppgaveløsing til litt mer forklar, hvordan kan du gå frem for dette osv. Vurder om svaret er riktig osv (du kan se på oppgavene her 
https://matematikk.net/side/Eksamensoppgaver ) Det er selvsagt også ren oppgaveløsing også. Engelsk har gått fra bare å skrive tekster til lytteoppgaver for å forstå utsagn og lignende på eksamen. 

For VG2 vil det vel fortsatt være mulig å ta eksamen i dette til og med høsten i år. Etter det er det slutt med LK06 eksamener for vg2 fag. For VG3 er siste eksamener etter LK06 høsten 2023. 

Og om målet er best mulig karaktersnitt så kan 1T erstattes av 1P. Det vil selvsagt gi deg et dårligere grunnlag for R1, men likevel mulig å gjøre ;)

Norsk er mye sånn skriving og tekstanalyse. Viktig med god struktur på teksten man skriver og. Også her er det dog varslet store endringer i eksamensformen til våren og det blir ikke lenger bare et kortsvar og et langsvar, men ut fra eksempeloppgavene jeg har sett blir det nok mye mer faktisk mer forståelse for læreplanmålene litteraturhistorie etc. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...