Gå til innhold

Si opp jobb for å få bedre økonomi?


Gjest f975c...a9e

Anbefalte innlegg

Gjest f975c...a9e

Jeg er mann med barn. Har arbeider fra 15 år gammel (deltid), og fullt i mange år til og med nå. 

Jobber med mennesker og ser at sosialklienter og innvandrere har en stor fordel: Betaling av bolig og strøm er en ikke bekymring.

Sosialklienter og innvandrere er vinnere kontra oss i lavtlønnsyrker. Å ikke ha bekymring om husleie og strøm er jo flott. 

Jeg ber om seriøse og gode innspill. I mitt arbeid ser jeg at det er smarte innvandrere og sosialklienter, de ser at lavtlønnsyrker ikke lønner seg. Selv om lavtlønnsyrker jo er ok betalt i Norge kontra andre land.

Ved å være sosialklient kan jeg gi mine barn både bedre boligstandard og varme om vinteren.

Nå blir man jo ikke sosialklient med en gang.

Kanskje noen her inne som er forsørget med bolig og strøm fra samfunnet si noe om fordeler og ulemper. 

Jeg ønsker helst å jobbe, har selvsagt søkt etter bedre jobber i flere år. Men å få bolig og strøm til verdi av 30.000 i måneden. Pluss til mat, er jo bra. Særlig det å ikke frykte strømregning. 

Totalt vil mine barn få mer verdig liv. 

Det er nok noen fordommer mot sosialklienter og innvandrere som velger å ikke komme i jobb. Ja, det finnes. Fordi noen er ganske smarte og ser at de fyller dagen med mening på andre måter enn jobb.

De sosialklienter og innvandrere som sier de har det så vanskelig økonomisk, har nok utfordringer med å styre sin økonomi på forbruk uansett. Les innvandrere som sender penger ut av landet til slekt og sosialklienter som ikke disponerer matpenger. 

Jeg hevder ikke det er fett å leve som sosialklient, men med ville strømpriser går de en utrolig god og trygg vinter i møte.

At jeg skal få det bedre økonomisk uten jobb er en brutal sannhet for meg. Hat tenkt mye på fordeler og ulemper. Tror jeg vil sove bedre om natten og føle mer verdighet med å ha grei standard på bosted og varme.

Innspill om å ha en jobb til utover en full jobb er ikke aktuelt. 

Anonymous poster hash: f975c...a9e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest f975c...a9e

Det er priser hos de jeg har jobbet med og stemmer med leiemarkedet her. 

Man får faktisk bolig til "gjengs leie" og strøm er det ingen krav om å spare på.

Jeg er hyggelig, gode referanser og vil kunne få greit innpass hos leietakere.

Det er bare å se hvor enkelte bor og så hva som er leieprisen i området. Det er også politikk om å ikke ha "gettoer" av sosialklienter på et lavkostområde. Da man skiller ut noe på sosialklienter med god boevne og barn.

Msn kan lese om årsaker til høyere andel som lever på samfunnet i Norge kontra våre naboland. Vi har gode ordninger. 

Anonymous poster hash: f975c...a9e

Lenke til kommentar

Du er ganske dypt nede i sosialen om du har blitt behovsprøvd for sosialbolig. Jeg er ganske sikker på at barnevernet er hakket over sosialbolig for dine barn. Det er ikke er gøy når dem leker ute i bakgården og finner brukerutstyr fordi naboen hadde begynt å kaste søppel ut av vinduet sitt i amfetaminrus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest f975c...a9e

Dumt jeg ikke får endret overskrift. 

Ville hatt med at det er refleksjoner og erfaring fra sosialklienter som ønskes.

Denne vinteren løses jo ikke uansett.

Skal ringe NAV og si jeg er i ferd med å miste jobb (litt løgn) og er bekymret for bolig, strøm og mat til vinteren.

Ikke tro dette er noe lett for meg, jeg har et helvete, føler ingen verdighet. Har barn som bør få en verdig oppvekst. Jeg kunne bodd i en billig bobil.

Uansett, jeg jakter ikke empati, medlidenhet osv.

Fri bolig og strøm frister veldig. Annet med verdighet i å ikke jobbe osv får jeg jobbe med. 

Anonymous poster hash: f975c...a9e

Lenke til kommentar
Gjest f975c...a9e

Ikke bland inn såkalt sosialbolig i dårlige områder. NAV jobber ikke slikt. Vi bor på et sted som er greit nok nå, i trygt område.

Tror det kommer litt fordommer her om sosialklientgettoer, med slitne rusfolk.

Ser på barneskolen til bsrna en sosialklientfamilie som bor bra og trygt i hyggelig boligområde. Jeg kastes ikke på gaten. 

Dette er en del av en mulig plan. Vanvittig tøft, men nå gjelder det å tenke åpent ikke fordommer. At jobb alene gir livet verdighet og mening kan være like stor fordom som at sosialklient er en type kategori. 

Ser meg ikke helt i stand til å klatre mer på rangstigen av sammensatte årsaker.

Anonymous poster hash: f975c...a9e

Lenke til kommentar
Gjest f975c...a9e skrev (6 minutter siden):

Ikke bland inn såkalt sosialbolig i dårlige områder. NAV jobber ikke slikt. Vi bor på et sted som er greit nok nå, i trygt område.

Tror det kommer litt fordommer her om sosialklientgettoer, med slitne rusfolk.

Fordi jeg bor et steinkast fra en av de mange sosialboligene i regionen min, og har til og med slått av en prat med noen av dem som bor/oppholder seg der. Det er erfaring, ikke fordommer. Det er et nabolag av aktivt rusavhengige, som kan finne på mye tull når de ruser seg. Alternativet demmes er å bo på gaten.

Slutt å tull livet ditt til enda mer. Søk bostøtte, slik folk i din situasjon skal gjøre.

Lenke til kommentar
Gjest f975c...a9e

Flytte er mulig. Jeg er nok litt forbannet også at det faktisk skal lønne seg å ikke jobbe. Det er strømprisen til vinter og vinteren som var som ble mareritt. Var hos noen som levde på staten, med herlig varme og lange dusjer.

Ikke tenk stereotypier på slitne folk...

Vurdrer å søke hjelp til strøm også. Har alltid vært opptatt av å ikke ha penger fra samfunnet. Alltid jobbet og aldri borte fra jobb. Men det lønner seg ikke økonomisk i disse tider. 

Anonymous poster hash: f975c...a9e

Lenke til kommentar
Gjest f975c...a9e skrev (3 timer siden):

Dumt jeg ikke får endret overskrift. 

Ville hatt med at det er refleksjoner og erfaring fra sosialklienter som ønskes.

Ja og hvis du hadde tatt med at du ikke er rasist ville de innvandrere og sosialklienter du henvender deg til delt om sine positive erfaringer om hvor fett og trygt det er å være sosialklient.

Men siden du ikke får forandret på det ser det ut som den vanlige klagingen på at sosialklienter få altfor mye, i ditt tilfelle konkretisert til 30k til bare bolig til liten familie.

Lenke til kommentar
Gjest f975c...a9e

Fett å leve på NAV sier jeg ikke at det er.  Trygt, ja så absolutt. Husleie og strøm /varme er aldri en bekymring. Det gir mye ro i sjelen og økt livskvalitet. 

Så er det å disponere det man har til livsopphold fornuftig. Da har man det helt fint. Mye mindre bekymringer enn å ha lavinntenktsjobb. 

Klager ikke på at noen får for mye. Prat med noen som bor i boliger og leiligheter i større byer, så får du svar. Utleiere gir ikke rabatter på utleie fordi man er sosialklient eller innvandrer uten jobb.

Mitt innspill er å være økonomisk smart. Hva som lønner seg når man ikke er så smart (meg) til å ha/få jobber med god inntekt. Definerer da god inntekt over kr 450 tusen i full jobb. 

Anonymous poster hash: f975c...a9e

Lenke til kommentar

Som andre har nevnt, bodstøtte er en ting og noe du absolutt burde søke på hvis du kan

https://www.husbanken.no/person/bostotte/kan-jeg-faa-bostotte/

Det er helt klart vanskelig å ikke vite om man klarer vinterens strømregning og jeg har full forståelse for at det føles uverdig. Personlig har jeg hatt perioder med dårlig økonomi og det er et helvete, man blir veldig stressa. Jeg vet ikke hva du jobber som, men det er mange jobber som får deg godt over 400 i året.

For eksempel https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/butikkmedarbeider. En jobb jeg selv har hatt og i grunn trivdes godt med, og nei du trenger ikke akkurat være veldig "smart" for å ha den jobben.  Jeg ser at du mener god lønn er 450k pluss, så det mangler litt, men kanskje man kan jobbe seg litt oppover. Av ren nysgjerrighet, hvilken bransje er du i? 

Det å slutte å jobbe og gå gjennom hele NAV prosessen er ikke så lett som man skulle tro. Det er en lang og ganske slit som prosess, så langt jeg forstår det.

Endret av Flin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...