fredrik2 Skrevet fredag kl 12:33 Skrevet fredag kl 12:33 Det obygda snakker er om du har ett fast pris avtal med din leverandör och sen välger norges pris. kommer det du kommer få tilbake på nett fakturan vara baserat på spot prisen eller vad du faktiskt betalade. Med strömstöttan kunde folk med bra fastpris avtalter (i alla fall i begynnelsen) få mer i stötta än vad de betalade för strömmen. Kan man det fremdeles med ett bra fastpris avtale? (hvis det går att få nu)
Jarmo Skrevet fredag kl 12:38 Skrevet fredag kl 12:38 Jarmo skrev (9 minutter siden): Du har valget selv. Alle påslag kommer i tillegg. Her har kraftselskaper sagt opp eksisterende avtaler ref. dato til Norgespris. Da kan vi velge selv hva vi vil ha. For aurlendingane vil innføringa av Noregspris ikkje få noko å seia for innbyggjarane, stadfestar ordførar Kjell Bøe Bjørgum i Aurland. Den romslege økonomien og tilgangen på konsesjonskraft i kommunen gjer at aurlendingane framleis kan teikna seg for fastprisavtalar på 32 øre per kWh, pluss moms.
obygda Skrevet fredag kl 12:40 Skrevet fredag kl 12:40 (endret) fredrik2 skrev (7 minutter siden): Det obygda snakker er om du har ett fast pris avtal med din leverandör och sen välger norges pris. kommer det du kommer få tilbake på nett fakturan vara baserat på spot prisen eller vad du faktiskt betalade. Med strömstöttan kunde folk med bra fastpris avtalter (i alla fall i begynnelsen) få mer i stötta än vad de betalade för strömmen. Kan man det fremdeles med ett bra fastpris avtale? (hvis det går att få nu) Korrekt..det er det jeg sier..har du en bindene fastprisavtale..og så går inn på elhub og velger Norgespris der...Hvilket man har lov til så vidt jeg vet...så hva da? Endret fredag kl 12:41 av obygda
Jarmo Skrevet fredag kl 12:42 Skrevet fredag kl 12:42 obygda skrev (9 minutter siden): Ja..og velger du fastpris med dem..så må du betale den prisen til kraftselskapet..men du kan også velge norgespris via elhub..som da administreres av nettselskapet...Norgespris er en støtteordning..ikke en fastprisavtale Hos oss: – Kundane treng ikkje føreta seg noko enno. Frå 1. oktober blir alle privatkundar i XXXXXXXX automatisk overført til XXXXXXXXX timespot utan bindingstid. Når Norgespris blir tilgjengeleg, kan du sjølv bestilla denne avtalen via Elhub.
obygda Skrevet fredag kl 12:44 Skrevet fredag kl 12:44 Jarmo skrev (1 minutt siden): Hos oss: – Kundane treng ikkje føreta seg noko enno. Frå 1. oktober blir alle privatkundar i XXXXXXXX automatisk overført til XXXXXXXXX timespot utan bindingstid. Når Norgespris blir tilgjengeleg, kan du sjølv bestilla denne avtalen via Elhub. Bryter de selv fastprisavtalene de har da?
Jarmo Skrevet fredag kl 12:46 Skrevet fredag kl 12:46 obygda skrev (Akkurat nå): Bryter de selv fastprisavtalene de har da? Vi har fastprisavtale akkurat på 50 øre nå, inkl. mva.
obygda Skrevet fredag kl 12:47 Skrevet fredag kl 12:47 https://www.fjordkraft.no/strom/strompriser/norgespris/sporsmal/ "Kan Norgespris kombineres med alle typer strømavtaler? Ja, man kan velge Norgespris uavhengig av hvilken strømavtale man har, men Norgespris baserer seg på spotprisen i prisområdet ditt. Det betyr at om du har for eksempel en fastpris- eller variabel-strømavtale som koster mer enn spotprisen, så vil du betale mer enn 50 øre/kWh for strømmen du bruker. Vi anbefaler at man har en spotprisavtale, uavhengig av om man skal ha Norgespris eller ikke"
obygda Skrevet fredag kl 12:49 Skrevet fredag kl 12:49 Jarmo skrev (1 minutt siden): Vi har fastprisavtale akkurat på 50 øre nå, inkl. mva. Ja..og den kan du beholde selv om du velger Norgespris vil jeg anta...eller bryter kraftselskapet avtalen du har?
Jarmo Skrevet fredag kl 12:52 Skrevet fredag kl 12:52 obygda skrev (1 minutt siden): Ja..og den kan du beholde selv om du velger Norgespris vil jeg anta...eller bryter kraftselskapet avtalen du har? Ikke nå lengre, vi går på spot når Norgesprisen kommer. Vi har/hadde variable fastpris.
obygda Skrevet fredag kl 12:57 Skrevet fredag kl 12:57 Jarmo skrev (3 minutter siden): Ikke nå lengre, vi går på spot når Norgesprisen kommer. Vi har/hadde variable fastpris. Om du har fastpris på 50 øre så ville jeg kontaktet selskapet og sagt at du vil beholde den...så gått inn på elhub og bestilt norgespris der. Det er 2 uavhengige avtaler mener nå jeg
Jarmo Skrevet fredag kl 13:00 Skrevet fredag kl 13:00 (endret) obygda skrev (9 minutter siden): Om du har fastpris på 50 øre så ville jeg kontaktet selskapet og sagt at du vil beholde den...så gått inn på elhub og bestilt norgespris der. Det er 2 uavhengige avtaler mener nå jeg Les posten min igjen ca. 15 min. siden. Og hvorfor det, vi har hatt priser opp til 70-80 øre om vinteren. Variable fastpris kan forandres med en mnd. varsel. Sitenote: prisene her er inkl absolutt alt. Kun nettleie kommer i tillegg. Endret fredag kl 13:07 av Jarmo
obygda Skrevet fredag kl 13:46 Skrevet fredag kl 13:46 Jarmo skrev (33 minutter siden): Les posten min igjen ca. 15 min. siden. Og hvorfor det, vi har hatt priser opp til 70-80 øre om vinteren. Variable fastpris kan forandres med en mnd. varsel. Sitenote: prisene her er inkl absolutt alt. Kun nettleie kommer i tillegg. Vel..jeg mener det juridisk er slik at den avtalen man har via kraftselskapet gjelder og at strømstøtten..det være seg norgespris eller vanlig støtte er noe helt uavhengig og at dette administreres av nettselskapet ved at du får en cashflow fra/til nettselskapet som baserer seg på den strømstøtteordningen man har. Jeg ville således tviholdt på en fastprisavtale på 50 øre med kraftselskapet om jeg hadde en slik. Om kraftselskapet uten aksept fra dere flytter kunder over til ny avtale så mener jeg de bryter loven.. Har de en avtale på 50 øre med deg så vil de garantert ut av den... 1
Jarmo Skrevet fredag kl 13:49 Skrevet fredag kl 13:49 (endret) obygda skrev (13 minutter siden): Jeg ville således tviholdt på en fastprisavtale på 50 øre med kraftselskapet om jeg hadde en slik. Den er allerede sagt opp, med en mnd. varsel slik som det står på sidene til kraftleverandør. Den klausulen har stått der så lenge jeg kan huske. Dvs. minst i ørten år. (konsesjonskraft hvor kommunen bestemmer prisene og vilkår.) Endret fredag kl 13:59 av Jarmo
Jarmo Skrevet fredag kl 14:19 Skrevet fredag kl 14:19 (endret) obygda skrev (33 minutter siden): Har de en avtale på 50 øre med deg så vil de garantert ut av den... Blir ingen forandring for min del. Det neste tilbud de kan komma med er dyrere for meg.(spot) Jeg skjønner at det er ikke så lett forstå hvordan kommuner med konsesjonskraft opererer med siden de står mer eller mindre fritt til å disponere kraftprisene. Endret fredag kl 14:19 av Jarmo
obygda Skrevet fredag kl 14:19 Skrevet fredag kl 14:19 (endret) Jarmo skrev (31 minutter siden): Den er allerede sagt opp, med en mnd. varsel slik som det står på sidene til kraftleverandør. Den klausulen har stått der så lenge jeg kan huske. Dvs. minst i ørten år. (konsesjonskraft hvor kommunen bestemmer prisene og vilkår.) Om jeg har rett i forståelsen av strømstøtten - så er nok dette det dummeste du har gjort på lenge. Jeg mener Norgespris skal fungere som den gamle støtteordningen men at innslagspunktet her er 40 øre eksl. avgifter. Mao er spotprisen lavere så får man en ekstra regning fra nettselskapet slik at den prisen man ser - er flatt 40 øre flatt eksl. avgifter - er den høyere så får man redusert sin regning fra nettselskapet slik at kunden ser 40 øre eksl. avgifter. Alt referert mot spotpris. Jeg tror ikke Norgespris har noen klausul som sier at man ikke kan inngå denne avtalen om man har annen fastprisavtale fra før..... Mao har man en fastprisavtale fra før..så gjelder den mellom deg og kraftselskapet.....Det er ikke slik at støtten "Norgespris" er noe som trigger oppsigelse av en allerede avtale du har mellom deg og kraftselskapet... Husk at ikke alle kraftleverandører har gjennomfakturering heller - og de skal jo ha sine penger uansett...så dermed må du få støtten fra nettselskapet...og legge ut regningen til kraftselskapet så fremt de ikke tilbyr gjennomfakturering. Men det er ikke noe krav om at det må være gjennomfakturering heller. Har du hatt en avtale på 50 øre med ditt kraftselskap så mener jeg pengene ville gått slik - la oss ta en time og et forbruk på 1 kwH denne timen og følgende tenkte spotpriser : 1. Spotprisen er 80 øre Gitt at du har Norgespris og en fasprisavtale med ditt kraftselskap - så skal du betale 1 kwh x 50 øre til dem Deretter kommer Norgespris fra nettselskapet som da gir deg : 80-40 = 40 øre...... Du sender altså 50 øre til kraftselskapet..får 40 øre fra nettselskapet som strømstøtte sammen med nettleieregningen..og sitter igjen med en pris på 10 øre netto.....for kraften.. Jeg har ikke sett noen sted at dersom man har fastprisavtale fra før så må denne sies opp før man kan inngå Norgespris + en spotprisavtale. Eller at for å få Norgespris må man ha en spotprisavtale i bunn...... Ingen steder har jeg sett dette......Norgespris er en STØTTEORDNING - FINANSIELL sådan - og følgelig snakker vi ikke om en fysisk kraftavtale men en pengeflyt mellom staten og nettselskapene...Og er det slik at støtten er høyere enn nettleien - vel da skyves nettleien over til neste regning...... Endret fredag kl 14:23 av obygda 1
Simen1 Skrevet fredag kl 14:26 Skrevet fredag kl 14:26 (endret) @obygda Du gjør det unødvendig komplisert. I praksis er Norgespris en fastprisavtale. Så over til spesielle tilfeller: Fastprisavtaler har alltid avtaletid. Hvis man har en avtaletid som gir overlapp mellom Norgespris og fastprisavtalen så er det enklest å betrakte differansen som et påslag. Har du 70 øre fast og 40 øre norgespris så blir differansen/påslaget 30 øre. Dette perspektivet er fra forbrukers side. At det skjer noe mumbo jumbo på bakrommet mellom staten og strømselskapet trenger ikke forbrukeren å vite noe om. Totalt betaler man da 40 øre Norgespris + 30 øre påslag - så lenge overlappen varer. Det blir svært hypotetisk å se for seg at noen har fortsatt gyldige fastprisavtaler på under 40 øre. Prisene har vært høye siden 2021 og så billige fastprisavtaler har ikke vært tilgjengelig for signering de siste 4 årene. Lengste avtaletid som jeg har sett er 5 år. Men har man så gullhår så har man hatt det svært bra de siste årene. Den avtalen kan man ikke regne med å forlenge til den prisen. Siden alle fastprisavtaler har avtaletid så vil disse løpe ut etter hvert. I prinsippet har begge parter man avtalefrihet og kan inngå ny fastprisavtale for lengre overlapp. I praksis vil nok etterspørselen etter den type avtaler forsvinne og erstattes av påslagsmodellen slik den er på spot. Man får da tilbud om f.eks norgespris + 2 øre påslag. Muligens formulert som "fastpris 42 øre". Eller man kan gå for spot og strømstøtte etter "gammel" modell. _____________ På lang sikt vil etterspørselen forme tilbudet. Hvis svært få (<1%) benytter seg av en av f.eks spotavtaler så kan den modellen bli avviklet. Endret fredag kl 14:31 av Simen1
Jarmo Skrevet fredag kl 14:26 Skrevet fredag kl 14:26 obygda skrev (2 minutter siden): Gitt at du har Norgespris og en fasprisavtale med ditt kraftselskap - så skal du betale 1 kwh x 50 øre til dem Deretter kommer Norgespris fra nettselskapet som da gir deg : 80-40 = 40 øre..... Min 50 øre er inkl mva og 0 påslag av noen typer. ergo siste pris 50 øre nå og kommer til å bli det samme. Norgespris 40 øre + påslag + mulig mnd. avgift + mva. 60 øre?
obygda Skrevet fredag kl 14:28 Skrevet fredag kl 14:28 (endret) Simen1 skrev (2 minutter siden): @obygda Du gjør det unødvendig komplisert. I praksis er Norgespris en fastprisavtale. Så over til spesielle tilfeller: Fastprisavtaler har alltid avtaletid. Hvis man har en avtaletid som gir overlapp mellom Norgespris og fastprisavtalen så er det enklest å betrakte differansen som et påslag. Har du 70 øre fast og 40 øre norgespris så blir differansen/påslaget 30 øre. Dette perspektivet er fra forbrukers side. At det skjer noe mumbo jumbo på bakrommet mellom staten og strømselskapet trenger ikke forbrukeren å vite noe om. Totalt betaler man da 40 øre Norgespris + 30 øre påslag - så lenge overlappen varer. Siden alle fastprisavtaler har avtaletid så vil disse løpe ut etter hvert. I prinsippet har begge parter man avtalefrihet og kan inngå ny fastprisavtale for lengre overlapp. I praksis vil nok etterspørselen etter den type avtaler forsvinne og erstattes av påslagsmodellen slik den er på spot. Man får da tilbud om f.eks norgespris + 2 øre påslag. Muligens formulert som "fastpris 42 øre". Eller man kan gå for spot og strømstøtte etter "gammel" modell. _____________ På lang sikt vil etterspørselen forme tilbudet. Hvis svært få (<1%) benytter seg av en av f.eks spotavtaler så kan den modellen bli avviklet. Jeg tror du tar feil - Norgespris er en strømstøtte - ikke en kraftavtale Endret fredag kl 14:28 av obygda
Jarmo Skrevet fredag kl 14:30 Skrevet fredag kl 14:30 (endret) obygda skrev (3 minutter siden): Jeg tror du tar feil - Norgespris er en strømstøtte - ikke en kraftavtale Norgespris er en kraftavtale med innebygd strømstøtte. Du har misforstått hele systemet. Endret fredag kl 14:32 av Jarmo 1
Simen1 Skrevet fredag kl 14:33 Skrevet fredag kl 14:33 (endret) obygda skrev (7 minutter siden): Jeg tror du tar feil - Norgespris er en strømstøtte - ikke en kraftavtale Det er mumbo jumbo som skjer på bakrommet. Det kunden i praksis opplever er en fastprisavtale. Bakromsteknikken er som følgende: Inn: spot, ut: 40 øre, differanse: strømstøtte (når spot>40) og statlig påslag (når spot<40). Kunden ser kun det uthevede. Det er kun staten og strømselskapet som ser hva som skjer på bakrommet. Varen kunden får servert ut er en fastpris på 40 øre. Si meg, har du for vane å gå i matbutikken og spørre hvilke innpriser de har på varene, fraktostnader og lønnsutgifter for å få hele oversikten over mekanikken bak utprisen? Endret fredag kl 14:39 av Simen1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå