Simen1 Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden wampster skrev (På 29.11.2025 den 1.11): Hvor er det disse (i snitt) ca 35mrd kronene ekstra har redusert skatt tilsvarende som du mener det er "naturlig at stat og kommune gjør"? Først, så er påstanden feil. Når jeg skriver om dette så skriver jeg at det offentlige kan bruke disse pengene på TO måter: Enten for å redusere andre skatter og avgifter, Eller for å forbedre de tjenestene vi får fra det offentlige. Men også det er en forenkling. Det kan også brukes til å ikke innføre skatter og avgifter som ellers var nødvendige. Eller til å dekke opp kostnadsøkninger i de tjenestene vi allerede har, uten at det fører til kvalitetsheving. For det andre så forventer jeg ingen umiddelbar krone for krone reduksjon av noe annet. Ingen øremerking der en krone inn ett sted blir en krone ut et annet. For det tredje så har vi oljefondet som en stor buffer. Økte statlige inntekter kan havne der i en lang periode uten å gi noen lettelser andre steder. Olje/Pensjonsfondet er som det ligger i navnet et svært langsiktig fond så økninger der vil ikke nødvendigvis vises før om mange år. Men økt verdi gir mer handlingsrom på sikt, både som følge av direkte inntektsøkning og som følge av renters renter effekten av den ekstra inntektsøkningen. Det får pensjonsfondet til å rekke lengre inn i framtida. At du ikke ser umiddelbare øremerkede kroner tilbake betyr ikke at det ikke er bra for det norske folk. Det hele er bare mindre synlig og håndgripelig. Jeg forstår at mange har for kortsiktig horisont og synes det tar for lang tid. Jeg forstår også at mange ikke forstår den tåkete veien disse pengene tar fra de tjenes til folket får nytte av de.
Simen1 Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Kalle Klo skrev (2 minutter siden): Var inne og sjekket Solcellespesialisten. Prisene deres er hinsides, så ikke rart de sliter med å selge. Dobbelt så dyrt som det jeg kjøpte solceller for for tre år siden. Solceller er ikke superlønnsomt i utgangspunktet, og kjøper man for overpris, så går man i hvert fall i minus. Er en sykdom i Norge at man har for mange mellommenn, selskapet som gikk konkurs var leverandør for Solcellespesialisten (som også er under avvikling). Hvorfor går man gjennom mellommenn i stedet for å kjøpe direkte fra Kina? Veldig enig i denne analysen av hvorfor akkurat solcellespesialisten feiler. I tillegg tror jeg reaksjonsmåten på nedadgående piler har vært direkte destruktiv. Jeg tror de har forsøkt å hente inn litt ekstra på å heve prisene. Et desperat grep for å verne arbeidsplasser på kort sikt, men som bare gjør ting ennå verre på lengre sikt. Den klassiske "pisse i buksa for å holde varmen". Jeg skjønner det er kjipt for en ledelse å si opp folk og kjipt for de som blir sagt opp, men hvis det er det som skal til for å berge selskapet så må man bare brette opp ermene og få det gjort. Solcellespesialisten må nok gjøre kraftige grep for å levere flere MW kapasitet med færre folk for å holde på kundene. Norgespris tar nok drepen på husholdningsmarkedet deres, men jeg tror ikke det var en stor del av markedet deres i utgangspunktet. Jeg har inntrykk av at de stor sett leverte større anlegg til bedrifter.
wampster Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Simen1 skrev (29 minutter siden): Først, så er påstanden feil. Når jeg skriver om dette så skriver jeg at det offentlige kan bruke disse pengene på TO måter: Enten for å redusere andre skatter og avgifter, Eller for å forbedre de tjenestene vi får fra det offentlige. Men også det er en forenkling. Det kan også brukes til å ikke innføre skatter og avgifter som ellers var nødvendige. Eller til å dekke opp kostnadsøkninger i de tjenestene vi allerede har, uten at det fører til kvalitetsheving. For det andre så forventer jeg ingen umiddelbar krone for krone reduksjon av noe annet. Ingen øremerking der en krone inn ett sted blir en krone ut et annet. For det tredje så har vi oljefondet som en stor buffer. Økte statlige inntekter kan havne der i en lang periode uten å gi noen lettelser andre steder. Olje/Pensjonsfondet er som det ligger i navnet et svært langsiktig fond så økninger der vil ikke nødvendigvis vises før om mange år. Men økt verdi gir mer handlingsrom på sikt, både som følge av direkte inntektsøkning og som følge av renters renter effekten av den ekstra inntektsøkningen. Det får pensjonsfondet til å rekke lengre inn i framtida. At du ikke ser umiddelbare øremerkede kroner tilbake betyr ikke at det ikke er bra for det norske folk. Det hele er bare mindre synlig og håndgripelig. Jeg forstår at mange har for kortsiktig horisont og synes det tar for lang tid. Jeg forstår også at mange ikke forstår den tåkete veien disse pengene tar fra de tjenes til folket får nytte av de. 😂😂 Her var det mye svada.. Sitat Simen1: "Hvis staten og kommunene drar inn mer på strøm" Det viser seg at de tar inn 35 mrd mer i snitt Det er mer enn den totale mengden eiendomsskatt OG formuesskatt til sammen.. Men det var du helt uvitende om, for hvorfor ellers ville du skrevet "hvis" ? Videre sitat deg: "så er det naturlig at de enten kutter tilsvarende i andre skatter sånn at totalen er stabil, eller at de bruker skattene på viktige ekstra samfunnstjenester for oss innbyggere." Og når en etterspør hvor disse kuttene eller ekstra samfunnstjenestene (dine ord) er så er det helt stille da også. Sett bort i fra det svadaet du kommer med at "hvis og dersom atte" Eller har du noe konkret å komme med? For 35 mrd ekstra i snitt burde føre til at man kan vise til noe konkret dersom man mener det du mener 2 1
kremt Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Blir ikke dette et nullsumspill. Spiller det noen rolle om strømmen kjøpes av nordmenn eller tyskere, prisen er jo den samme? Eller må vi tvinge Olga på 80 år ut i skogen for å hogge ved, sånn at Günther kan få varmet opp murhuset sitt med billig norsk strøm 1
Simen1 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden @wampster Hvis du skal spore disse 35 milliardene, hvor tror du de tar veien? kremt skrev (18 minutter siden): Blir ikke dette et nullsumspill. Spiller det noen rolle om strømmen kjøpes av nordmenn eller tyskere, prisen er jo den samme? Nei, det har stor betydning for import/eksport-balansen om strømmen selges ut av landet eller brukes av norske husholdninger. Import/eksport-balansen er et viktig tall for norsk økonomi. Det påvirker ting som rentenivå, inflasjon, kronas styrke og vår kjøpekraft. Intern pengebruk har ingen betydning for dette. Det er bare "klippe hverandres hår for å bytte femhundrelapp med hverandre".
wampster Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) Simen1 skrev (48 minutter siden): @wampster Hvis du skal spore disse 35 milliardene, hvor tror du de tar veien? Nei, det har stor betydning for import/eksport-balansen om strømmen selges ut av landet eller brukes av norske husholdninger. Import/eksport-balansen er et viktig tall for norsk økonomi. Det påvirker ting som rentenivå, inflasjon, kronas styrke og vår kjøpekraft. Intern pengebruk har ingen betydning for dette. Det er bare "klippe hverandres hår for å bytte femhundrelapp med hverandre". I et offentlig sluk som ikke hjelper de det burde. Hvor mener du de tar veien? Det er jo tross alt du som kom med påstanden. Det hadde vært fint med noen konkrete eksempler på dette "hvis vi i det hele tatt tar inn mer på strøm" utsagnet ditt. Det er jo tross alt "bare" 35 mrd... edit: altså, hvor er det kuttene du skrev om har kommet? eller hvor har det blitt bedre? Du må vel klare å komme med noen få eksempler? edit2: Hvorfor skal jeg spore dine utsagn? Burde ikke det være din oppgave når noen stille spørsmål til det du påstår? Gud vite at jeg allerede har vist deg at utsagnet ditt "hvis vi tar inn mer" var så feil som det går ann å være på en så grundig måte som bare er mulig... Endret 3 timer siden av wampster 1
Simen1 Skrevet 30 minutter siden Skrevet 30 minutter siden wampster skrev (3 timer siden): I et offentlig sluk som ikke hjelper de det burde. Hvor mener du de tar veien? Det er jo tross alt du som kom med påstanden Siden du sablet ned påstanden så tenkte jeg kanskje du hadde noen alternative forklaringer. De har nok såpass kontroll på pengene at det ikke blir til en superyacht i middelhavet.. "offentlig sluk" sier meg ingenting annet enn at du gir opp å prøve å finne alternative forklaringer før du har startet. "Jeg vet at pengene ikke havner der Simen1 sier, men jeg aner ikke hvor" tyder på et følelsesutbrudd uten rot i fakta du vet noe om.
wampster Skrevet 24 minutter siden Skrevet 24 minutter siden (endret) Simen1 skrev (14 minutter siden): Siden du sablet ned påstanden så tenkte jeg kanskje du hadde noen alternative forklaringer. De har nok såpass kontroll på pengene at det ikke blir til en superyacht i middelhavet.. "offentlig sluk" sier meg ingenting annet enn at du gir opp å prøve å finne alternative forklaringer før du har startet. "Jeg vet at pengene ikke havner der Simen1 sier, men jeg aner ikke hvor" tyder på et følelsesutbrudd uten rot i fakta du vet noe om. Du skrev "hvis de har hatt ekstra inntekter" Jeg antar at du vet hva ordet hvis betyr. Jeg påpekte, så godt kan la seg gjøre, at de har tatt inn like mye ekstra som formuesskatt og eiendomsskatt tilsammen. Du skrev "Det går til bedre tilbud" Jeg etterspurte hvilket/hvilke da? Kan du være så snill å a, klare å si at det å skrive "hvis de har hatt ekstra inntekter" er så feil det går ann å være og b, komme med hva du mener det har gått til av bedre tilbud ettersom det var du som kom med den påstanden På forhånd takk edit: Det er altså svaret på disse påstandene dine jeg etterspør, ettersom det er blitt bevist at de har "dratt inn mer på strøm" Simen1 skrev (På 28.11.2025 den 23.50): Hvis staten og kommunene drar inn mer på strøm så er det naturlig at de a, enten kutter tilsvarende i andre skatter sånn at totalen er stabil, b, eller at de bruker skattene på viktige ekstra samfunnstjenester for oss innbyggere. Endret 14 minutter siden av wampster
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå