Jarmo Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden https://www.dn.no/marked/otovo/oslo-bors/otovo-varsler-fusjon-sjefsbytte-og-kapitalinnhenting/2-1-1896858
agvg Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Hva slags teknologi har norske batterifabrikker som ikke kineserne har? Det brukes helt astronomiske summer på forskning og utvikling av batterier, hva skal denne fabrikken egentlig gjøre, lisensprodusere batterier?
qualbeen Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Simen1 skrev (9 timer siden): Akkurat som at det er stort sett positivt å kjøre raskere fra A til B, men bare innen rimelighetens grenser. Går det for fort så skaper man unødig fare. Fartsgrensa er ofte en god rettesnor for hva som er grei hastighet. På samme måte som median fyllingsgrad er en god rettesnor for hva som er grei fyllingsgrad. Jeg ser det er et lite kobbel med folk som liker å latterliggjøre det jeg skriver ved å legge helt ville ord i min munn. Stråmenn. Når det skjer systematisk så glir det over fra skøy og morsomt til mobbing. Ta dere sammen! Diskuter saklig! Stråmenn og latterliggjøring skal vi ikke ha noe av. Helt enig med deg. Vi skal diskutere sak, ikke person! ❤️ Stort sett synes jeg diskusjonskulturen er veldig fin her inne på vårt lille forum. Med noen unntak, for all del, men stort sett er det høy grad av saklighet 🙂 Når det gjelder fyllingsgrad, så har jeg over tid også fått en slags formening om at du ikke ser problemer «like kjapt» som «oss søringer» dersom den dropper lavt. Jeg, og flere med meg, ønsker å redusere salg til utlandet noe, spesielt når vi innimellom eksporterer UTEN umiddelbar påfylling i vente. Eksportkablene har i min mening for høy kapasitet. Eller fart, om du vil. Du var inne på ansvarlig bilkjøring. Jeg ønsker å redusere fartsgrensen på motorveien mellom Norge og Europa. En kraftig brems*, f.eks at vi tok bort en tredjedel av kapasitet, gir mer energi som kan brukes innenlands. Med fare for å bli i overkant nasjonalistisk, så mener jeg at vannkraft fra våre fjell og daler, først og fremst bør komme nordmenn flest til gode. For å få til det må vi slutte med å importere tyske strømpriser!! *) Eventuelle andre tiltak som eliminerer prissmitte, kan gjerne benyttes i stedet for å redusere kapasitet. For all del. Jeg ser bare ingen annen kjapp løsning. 1
Simen1 Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden qualbeen skrev (3 timer siden): Stråmenn og latterliggjøring skal vi ikke ha noe av. Helt enig med deg. Vi skal diskutere sak, ikke person! ❤️ Stort sett synes jeg diskusjonskulturen er veldig fin her inne på vårt lille forum. Med noen unntak, for all del, men stort sett er det høy grad av saklighet 🙂 Takk qualbeen skrev (3 timer siden): Når det gjelder fyllingsgrad, så har jeg over tid også fått en slags formening om at du ikke ser problemer «like kjapt» som «oss søringer» dersom den dropper lavt. Hva som er lavt kommer nok an på øyet som ser. Min vurdering skjer ut fra grafene for fyllingsgrad. Når årets fyllingsgrad ligger nærmere medianen for de siste 20 år, enn for minimum eller maksimum så vil jeg si det er normalt. Når det ligger nærmere minimum enn gjennomsnittet så vil jeg si det er lavt og når det ligger nærmere maks så vil jeg si det er høyt. Men når det under minimum eller over maksimum så vil jeg legge til forstavelsen ekstremt. Kikker man på de grafene jeg postet så ser man hvilket område som har vært ekstremt i nesten hele år - slik jeg definerer det. Det er selvsagt NO4 Nord-Norge. Når da fokuset på NO2 er voldsomt mye større så vil jeg påstå det er disharmoni mellom hva som faktisk er ekstremt og hvor fokuset er. Derfor føler jeg det er veldig på sin plass å vise slike grafer for å vise med dokumentasjon og tall at fokuset er feil sted. Det samme gjelder når folk ser seg blind på priser og energi og ikke er villige til å snakke om flomsikring og flomfare selv når jeg påpeker det. NO4 har vært i en ekstrem situasjon i nesten hele år og flom er en reell kostnad og risiko som man ikke bør ignorere. Jeg ser det som ignorant og selvsentrert når folk ikke enser problemene i NO4 og velger å krisemaksimere NO2. Så ja, jeg ser ikke problemet NO2 "like kjapt" som en del andre her. Jeg bruker de samme ovennevnte kriteriene for alle prisområder når jeg snakker om ekstremt vs ikke-ekstremt høyt/lavt vs normalt. qualbeen skrev (3 timer siden): Jeg, og flere med meg, ønsker å redusere salg til utlandet noe, spesielt når vi innimellom eksporterer UTEN umiddelbar påfylling i vente. Jeg forstår ikke krisemaksimeringen over den umuiddelbare påfyllingen. Været varierer gjerne i sykluser fra noen dager til opp mot et par uker. Det er fullstendig normalt og ingenting å krisemaksimere. Magasinene er bygget for å ta vare på energien i svært lang tid. Blåsjø har vel kapasitet til 18 måneders drift eller noe sånt og enorme generatorer. Mindre magasin har tilhørende mindre generatorer og dermed kapasitet til mer eller mindre like lang driftstid. Så at regnet lar vente på seg noen uker og magasinet tappes noen prosenter er absolutt ingen krise i min bok. Det er normaltilstanden. qualbeen skrev (3 timer siden): Eksportkablene har i min mening for høy kapasitet. Tja, her liker jeg å minne på at kutt i kapasitet har ca samme prisvirkning som flere kraftverk på vår side. Watt for watt. En annen ting jeg liker å minne om er at dette ikke bare er eksportkabler, men import og eksport-kabler. Kanskje en bedre samlebetegnelse er handelskabler. For det er ikke til å ignorere at vi faktisk importerer kraft over disse kablene, som regel til svært gode priser som senker vannverdien i våre magasiner til glede for alle som ikke har norgespris. Som bringer meg raskt over til neste punkt: Det villedende navnet norgespris. Det er i praksis Sør-Norgespris. Å kalle det Norgespris gir en stygg undertone av at NO3 og NO4 er utfryst så Norsk at vi fortjener å være inkludert i fellesbetegnelsen Norge.
Simen1 Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden qualbeen skrev (4 timer siden): Med fare for å bli i overkant nasjonalistisk, så mener jeg at vannkraft fra våre fjell og daler, først og fremst bør komme nordmenn flest til gode. For å få til det må vi slutte med å importere tyske strømpriser!! Jeg er sterkt kritisk til at utenlandske eiere skal eie og ta utbytte fra norske naturressurser. Det er vel ca 10%, i hovedsak vindkraftverk, som er utenlandsk eid. Får vi bukt med den biten så ser jeg ingen problem med mer europeiske priser ettersom vi bare betaler pengene til oss selv i en sirkulærøkonomi. Jeg vil tippe AS Norge drar inn vesentlig mer gjennom merverdiavgiften, men det er en merkelig ubalanse i hvordan strømprisene kritiseres mens mva ikke er utsatt for samme kritikk. Begge deler er våre penger, som går inn til det offentlige, som igjen tjener oss i form av offentlige tjenester, som igjen legger til rette for gode liv og et sunt arbeidsmarked. Å på død og liv skulle ha et særnorsk prisnivå på en internasjonal vare, virker rart. Det minner meg umiddelbart om Venezuelas oljepolitikk der de bruker sine egne naturressurser (oljen) til å gi folk helt særegne priser på bensin. Ca 10 øre literen. Jeg kan ikke i min villeste fantasi forstå hvorfor noen mener Venezuela er et godt ideal for Norge, bare overført til strømpriser i stedet for bensinpriser.
trikola Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden (endret) @Simen1 Er du også sterkt kritisk til at norske eiere skal eie og ta utbytte fra utenlandske naturressurser? Har du oversikt over hvor mye det er bare i oljefondet? Tipps: Oljefondet eier omtrent 1.5% av alle børsnoterte aksjer i verden Endret 4 timer siden av trikola
Simen1 Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Skattemodellen for utenlandske kraftselskapeiere er elendig. Det burde være både grunnrenteskatt, hjemfallsrett og normal skatt på overskudd. Samt et sikringsfond som sikrer opprydding når levetiden på kraftverkene går ut. Hvis dette er på plass så har jeg ikke noe i mot utenlandsk eierskap. Vi må gjerne sammenligne kraftbransjen med oljebransjen som har godt over 80% skatt for å ta ut norske naturressurser. 1
trikola Skrevet 4 minutter siden Skrevet 4 minutter siden 9 hours ago, trikola said: @Simen1 Er du også sterkt kritisk til at norske eiere skal eie og ta utbytte fra utenlandske naturressurser? Har du oversikt over hvor mye det er bare i oljefondet? Tipps: Oljefondet eier omtrent 1.5% av alle børsnoterte aksjer i verden Her ble det taushet gitt .... 🙂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå