Kalle Klo Skrevet fredag kl 12:01 Skrevet fredag kl 12:01 51 minutes ago, Simen1 said: @HF- Hatet mot "datasenter" minner litt om hat som av og til dukker opp i kommentarfelter: "Konsulenter, rådgivere og akademikere er unødvendig søppel - kun hardt fysisk arbeid er ekte og ærlig arbeid". Datasenter har ufortjent dårlig rykte bare fordi det ikke foregår fysisk hardt arbeid, smiing av jern, sveising og majoriteten i bygda er medlem i LO. Datasenter bør anerkjennes som annen kraftkrevende industri. Men når Norge opplever knapphet på strøm i forhold til all industrien vi kunne hatt lyst på - så bør vi ha utredet nøye hvilke industrier som er lurt å ha sånn at vi kan velge det som er best for landet. Å maksimere sysselsettingen er ikke nødvendigvis en god strategi i et land med så lav arbeidsledighet som vi har. Det vil føre til ennå større knapphet på arbeidere og lønnsspiraler som presser andre bransjer ut av det internasjonale markedet. Det er egentlig helt vannvittig at Norge ikke har gjennomført en stor strategisk analyse av hvilke industrier som bør få prioritet. Da mener jeg ikke NVE eller Statskraft sine (snevre) analyser, men en nasjonal økonomisk strategianalyse. Det burde være av svært høy interesse for alle som betaler strømregninger, skatt, mva, driver bedrifter, jobber i en eller mottar trygd. Kort sagt alle. Nei, arbeidsplasser bør ikke være eneste kriterie. Men når Google etc. også er kjent for å betale lite skatt, så må man spørre seg om hva slags verdier et slik datasenter bidrar med til det norske samfunnet. De konsesjonene som gir mest samfunnsverdi bør prioriteres. 1 1
Simen1 Skrevet fredag kl 12:13 Skrevet fredag kl 12:13 HF- skrev (44 minutter siden): På illustrasjonen eg delte har industri reservert 12 GW, datasenter 8GW. Begge deler er et problem dersom vi ikkje har krafta. Jeg fant omsider nyhetsartikkelen (og rapporten den er basert på). Det står det at de 12 GW ikke er industri men tradisjonell industri. Poenget mitt er bare at datasenter også er industri, bare ikke tradisjonell. Sitat Hater ikkje datasenter, men det virker som dei svarer seg dårlig. Vi bør prioritre det som gir mest varer og tjenester vi kan selge til utlandet. Jeg liker ikke "det virker som". Jeg vil ha en seriøs analyse og utredning som bør være førende for vår politiske strategi fremover. Eksportverdi er en viktig målsetning ja, men ikke den eneste. Klimapåvirkning, lokale konsekvenser og mye annet bør være med i en seriøs strategisk analyse. Siden det er urealistisk å tro at vi kan si ja til alt, så betyr det at vi må velge. Det betyr også at vi må ha et godt beslutningsgrunnlag for å kunne gjøre kloke valg. Regjeringen har så vidt jeg vet ennå ikke bestilt en sånn grundig analyse. Jeg vil kalle det svært uprofesjonelt på regjeringsnivå! 2
Simen1 Skrevet fredag kl 12:19 Skrevet fredag kl 12:19 Kalle Klo skrev (12 minutter siden): Nei, arbeidsplasser bør ikke være eneste kriterie. Men når Google etc. også er kjent for å betale lite skatt, så må man spørre seg om hva slags verdier et slik datasenter bidrar med til det norske samfunnet. De konsesjonene som gir mest samfunnsverdi bør prioriteres. Du stiller et godt og viktig spørsmål. Det finnes så vidt jeg vet ingen gode svar på det ennå og det er heller ikke bestilt noen utredning om hva vi bør prioritere. Dette spørsmålet må opp på regjeringsnivå og Energidepartementet er ikke egnet til å utrede dette, da de har tunnelsyn på sine egne agendaer. Regjeringen må finne en egnet kommisjon til å utrede saken på vegne av industri, klima, befolkningen, internasjonale relasjoner og handelsbalanse. 2
HF- Skrevet fredag kl 12:28 Skrevet fredag kl 12:28 Simen1 skrev (13 minutter siden): Jeg fant omsider nyhetsartikkelen (og rapporten den er basert på). Det står det at de 12 GW ikke er industri men tradisjonell industri. Poenget mitt er bare at datasenter også er industri, bare ikke tradisjonell. Jeg liker ikke "det virker som". Jeg vil ha en seriøs analyse og utredning som bør være førende for vår politiske strategi fremover. Eksportverdi er en viktig målsetning ja, men ikke den eneste. Klimapåvirkning, lokale konsekvenser og mye annet bør være med i en seriøs strategisk analyse. Siden det er urealistisk å tro at vi kan si ja til alt, så betyr det at vi må velge. Det betyr også at vi må ha et godt beslutningsgrunnlag for å kunne gjøre kloke valg. Regjeringen har så vidt jeg vet ennå ikke bestilt en sånn grundig analyse. Jeg vil kalle det svært uprofesjonelt på regjeringsnivå! So langt er det vel heilt tilfeldig med "den som søker først kjem først i køen"
Jarmo Skrevet fredag kl 12:34 Skrevet fredag kl 12:34 Kalle Klo skrev (27 minutter siden): Google etc. også er kjent for å betale lite skatt, Google Norway er et eget selskap, og skattebeløpet som betales i Norge er relatert til dette selskapets inntekter og utgifter i Norge. Det er ikke ulovlig for selskaper å benytte seg av lovlige skatteplanleggingsstrategier, men det er mange som mener at slike praksiser er uetiske og bidrar til ulikhet. Google og andre selskaper kan bruke ulike skatteplanleggingsstrategier, som overføring av immaterielle rettigheter til datterselskaper i lavskatteland, for å redusere skatten de betaler. Dette skyldes i stor grad internasjonal skattelovgivning og selskapers evne til å strukturere sine forretninger for å minimere skattebyrden.
Simen1 Skrevet fredag kl 12:42 Skrevet fredag kl 12:42 (endret) Atter en gang: Lavskattland / skatteparadiser er og forblir et internasjonalt gigantisk problem. Skattepenger som burde vært betalt til felleskassa vår flyttes og forsvinner som i et gigantisk sort hull for penger som på "magisk" vis ender opp i milliardærer og billionærers formuer. Verdens 99,9..% innbyggere er rammet en snylter-kaste som støvsuger velstanden vår. Systemet er legalisert av ingen ringere enn snylter-kasten og deres loyale og korrupte statsledere. Det er på tide med et opprør og få stengt skatteparadisene for godt. Endret fredag kl 12:43 av Simen1 3
Jarmo Skrevet fredag kl 13:01 Skrevet fredag kl 13:01 (endret) Simen1 skrev (4 timer siden): Atter en gang: Lavskattland / skatteparadiser er og forblir et internasjonalt gigantisk problem. Skattepenger som burde vært betalt til felleskassa vår flyttes og forsvinner som i et gigantisk sort hull for penger som på "magisk" vis ender opp i milliardærer og billionærers formuer. Verdens 99,9..% innbyggere er rammet en snylter-kaste som støvsuger velstanden vår. Systemet er legalisert av ingen ringere enn snylter-kasten og deres loyale og korrupte statsledere. Det er på tide med et opprør og få stengt skatteparadisene for godt. Tja? Selskaper med utenlandske eiere kan eie 10 talls milliarder av verdier i Norge uten å betale formueskatt. Skattemessige konsernbidrag kan overføre inntekter og/eller utgifter akkurat det passer seg slik. Dog innenfor internasjonale regler. Disse kan ikke Norge overse og/eller innføre egne skatteregler. Trump har indirekte antydet at hvis f.eks. Google, Meta, Apple, Microsoft, Amazon, Intel. osv vil bli skattlagt nasjonalt av noen andre land utenom internasjonale avtaler så smeller det toll til USA som garantert sikkert merkes. Lille Norge er en mygg i dette gamet. Endret fredag kl 17:02 av Jarmo 1
Simen1 Skrevet fredag kl 13:05 Skrevet fredag kl 13:05 (endret) Sjørøver skrev (3 timer siden): Og ellers, godt innlegg hos TU: https://www.tu.no/artikler/nar-norgespris-kommer-far-vi-se-hva-nettleia-er-laget-av/559105 Veldig godt og reflektert! Jeg har mine mistanker om at dette blir for faglig dypt og går rett over hodet på de som vedtok norgesprisen. Sitat Lille Norge er en mygg i dette gamet. Ja, vi vinner ikke den kampen om vi tar den opp alene. Så første steg er å tromme sammen en sterk allianse. Endret fredag kl 13:17 av Simen1 4
Jarmo Skrevet fredag kl 16:49 Skrevet fredag kl 16:49 Jarmo skrev (8 timer siden): Hah! Denne måtte bare komma, før eller senere. +ABO: https://www.europower.no/havvind/equinor-i-vindtyveri-konflikt-i-nordsjoen-milliarder-pa-spill/2-1-1840999 Fornybar energi: Nederland anklager Belgia for «vindtyveri» - Nederlenderne anklager belgierne for å stjele vindkraft med sine havvindparker nær den nederlandske kysten. Dette gir deres egne turbiner mindre vind for optimal ytelse. - Hvorfor dette er viktig: Vindturbiner utvinner energi fra atmosfæren. Derfor er vindhastigheten bak slike turbiner ofte redusert i mange kilometer. Fordi så mange vindturbiner er planlagt, spesielt i Nordsjøen, vil slipstream-effekter mellom individuelle vindparker sannsynligvis være et diskusjonstema i fremtiden. "Vindtyveri 4. juli 2025 av ClimateNews-redaktøren - Vindturbiner i Nordsjøen står stadig tettere sammen. Dette påvirker delvis produksjonen deres. Nederlenderne anklager nå belgierne for «vindtyveri». Turbinene deres stjeler vindkraft fra deres egne.
Sjørøver Skrevet fredag kl 17:30 Skrevet fredag kl 17:30 (endret) Jarmo skrev (50 minutter siden): Vindturbiner i Nordsjøen står stadig tettere sammen. Dette påvirker delvis produksjonen deres. Nederlenderne anklager nå belgierne for «vindtyveri». Turbinene deres stjeler vindkraft fra deres egne. Derfor kunne det vært lurt av Norge å plassere havvind lenger nord. Annet vindsystem. Endret fredag kl 17:40 av Sjørøver
HF- Skrevet fredag kl 17:47 Skrevet fredag kl 17:47 Sjørøver skrev (15 minutter siden): Derfor kunne det vært lurt av Norge å plassere havvind lenger nord. Annet vindsystem. Allerede innestengt kraft i no3 og no4, lønner seg neppe å investere i dyr havvind her. 1
HF- Skrevet fredag kl 17:55 Skrevet fredag kl 17:55 Litt meir relevant enn en dag, her er prisane i år:
HF- Skrevet fredag kl 18:29 Skrevet fredag kl 18:29 Det pågår arbeid med ny linje fra Sogndal til Aurland, det spørs når den blir ferdig om den fulle kapasiteten på Ørskog-Fardal blir tatt i bruk. Dette vil i så fall føre til mykje likere priser I no3 og no5
Simen1 Skrevet fredag kl 19:01 Skrevet fredag kl 19:01 HF- skrev (12 minutter siden): Det pågår arbeid med ny linje fra Sogndal til Aurland, det spørs når den blir ferdig om den fulle kapasiteten på Ørskog-Fardal blir tatt i bruk. Dette vil i så fall føre til mykje likere priser I no3 og no5 Artikkelen du linker er fra 2016. Går den fortsatt med sterkt begrenset kapasitet? Evt. hvorfor?
HF- Skrevet fredag kl 19:08 Skrevet fredag kl 19:08 Simen1 skrev (3 minutter siden): Artikkelen du linker er fra 2016. Går den fortsatt med sterkt begrenset kapasitet? Evt. hvorfor? Det går lite straum frå no3 til no5 så det ser ut som det fortsatt er begrensa kapasitet. Sogndal-Aurland er planlagt ferdig til hausten, kanskje det blir bedre då?
Jarmo Skrevet fredag kl 19:18 Skrevet fredag kl 19:18 HF- skrev (7 minutter siden): Det går lite straum frå no3 til no5 så det ser ut som det fortsatt er begrensa kapasitet. Sogndal-Aurland er planlagt ferdig til hausten, kanskje det blir bedre då? Prisforskjellene mellom nord og sør kan bestå til tross for ny 420 kV linje over Sognefjorden, advarer Distriktsenergi. Distriktsenergi ber Statnett om å oppklare om den nye linjen Aurland–Sogndal kommer til å jevne ut prisene mellom nord og sør. https://www.europower.no/nett/linjen-skulle-kutte-prisforskjeller-na-frykter-bransjen-at-effekten-uteblir/2-1-1768156
HF- Skrevet fredag kl 19:28 Skrevet fredag kl 19:28 HF- skrev (15 minutter siden): Det går lite straum frå no3 til no5 så det ser ut som det fortsatt er begrensa kapasitet. Sogndal-Aurland er planlagt ferdig til hausten, kanskje det blir bedre då? I artikkelen eg sakser fra er det nevnt at "den elektriske motstanden på ørskog fardal er høy"(?) Også blir det nevnt n-1- prinsippet, altså at om en trafo eller ei linje dett ut skal systemet tåle det, det skal ikkje føre til strømbrudd. Eg bor i no3 så for min del er det kjempeflott at ikkje meir av linja blir tatt i bruk, men eg hadde likevel likt at prisen var likere i heile landet. 1
Sjørøver Skrevet fredag kl 19:58 Skrevet fredag kl 19:58 HF- skrev (2 timer siden): Allerede innestengt kraft i no3 og no4, lønner seg neppe å investere i dyr havvind her. Løses med en HVDC kabel fra kristiandsand og nordover. Det er mulig å lage et stort HVDC nett der vi kan koble på mye rart. Simen1 skrev (6 timer siden): Veldig godt og reflektert! Jeg har mine mistanker om at dette blir for faglig dypt og går rett over hodet på de som vedtok norgesprisen. Det irriterer meg grenseløst at når det er minuspriser på strøm så må jeg passe på effekten. Hadde effekten vært et snitt av hele måneden eller et snitt av det største forbruket per dag eller en helt flytende verdi så du betaler for akkurat det du bruker, helt greit. Men det er sånne latterlige trinn og vanvittige hopp som gjør det håpløst. Spesielt irriterende om du har spinket og spart på effekten hele månenden for også bikke over i neste trinn en av de siste dagene. Jeg blir så irritert på dette. Vi er ikke et uland. Vi kan bygge ut nett og ha den comforten. Vurderer seriøst å montere et stort batteri hjemme. har en growatt inverter som støtter det.... 3
HF- Skrevet fredag kl 20:14 Skrevet fredag kl 20:14 Sjørøver skrev (13 minutter siden): Løses med en HVDC kabel fra kristiandsand og nordover. Det er mulig å lage et stort HVDC nett der vi kan koble på mye rart. Det irriterer meg grenseløst at når det er minuspriser på strøm så må jeg passe på effekten. Hadde effekten vært et snitt av hele måneden eller et snitt av det største forbruket per dag eller en helt flytende verdi så du betaler for akkurat det du bruker, helt greit. Men det er sånne latterlige trinn og vanvittige hopp som gjør det håpløst. Spesielt irriterende om du har spinket og spart på effekten hele månenden for også bikke over i neste trinn en av de siste dagene. Jeg blir så irritert på dette. Vi er ikke et uland. Vi kan bygge ut nett og ha den comforten. Vurderer seriøst å montere et stort batteri hjemme. har en growatt inverter som støtter det.... Et HVDC nett, med det det vil koste. Over en milliard for trafo per tilkoblingspunkt.
Sjørøver Skrevet fredag kl 21:27 Skrevet fredag kl 21:27 HF- skrev (1 time siden): Et HVDC nett, med det det vil koste. Over en milliard for trafo per tilkoblingspunkt. Legg det inn under forsvar ref Natos 5% mål. Det går fint. Viktig med redundans i krig. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå