Gå til innhold

Idéer til kolkbord


Anbefalte innlegg

knutinh skrev (57 minutter siden):

Trådstarter vil vel gjerne lage mat som han liker. Jeg ser ikke noe galt eller pretensiøst i det? Han får si hva han liker og antyde ambisjonsnivå/ferdigheter og så kan vi komme med våre innspill?

 

Helt riktig, men ser ikke hvordan man skal utvikle et koldtbord, ut i fra reinkjoett, da maa det jo bli en middagsrett da.

Ogsaa et koldtbord i tillegg?

Saa mye ville ikke jeg gjort ut av det.

Kompetansenivaaet, kjenner vi ikke, men leser deg som enslig, 

Forstaar at du vil ha noe spesielt, derfor maa du passe deg for "banankakefella"

Husk det er du, gebursdagsbarnet, som skal kose deg og ha det hyggelig ikke springe rundt helt kokt i hodet, og passe paa en Hotell Plaza oppdekning.

Men selvfoelgelig, bor han i Finnmark, saa hadde ikke reinkoldtbordet, vaert noe problem.

 

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om jeg ønsker å ha det jeg liker, så ønsker jeg også innspill fra dere. Helt ærlig, så syns jeg ikke at dere har vært så super hjelpsome da. 😑 Sier ikke at dere ikke har vært hjelpsom, det har dere. Skulle bare ønske at dere var litt mer engasjert i å hjelpe.

Greia med denne tråden var å prøve få mer variert enn bare det jeg liker. 😏 Jeg vet ikke hva gjestene liker å spise i et selskap, utenom kake da. 

 

Her er mer av det jeg liker:

  • Pai retter
  • Grøt
  • Pannekaker
  • Vårruller
  • Salat retter
  • Spekemat
  • Gryterett

Med mer.

Endret av TheDarkSycamore - SCM
Lenke til kommentar
TheDarkSycamore - SCM skrev (5 timer siden):

Selv om jeg ønsker å ha det jeg liker, så ønsker jeg også innspill fra dere. Helt ærlig, så syns jeg ikke at dere har vært så super hjelpsome da. 😑 Sier ikke at dere ikke har vært hjelpsom, det har dere. Skulle bare ønske at dere var litt mer engasjert i å hjelpe.

Greia med denne tråden var å prøve få mer variert enn bare det jeg liker. 😏 Jeg vet ikke hva gjestene liker å spise i et selskap, utenom kake da. 

 

Her er mer av det jeg liker:

  • Pai retter
  • Grøt
  • Pannekaker
  • Vårruller
  • Salat retter
  • Spekemat
  • Gryterett

Med mer.

Vårruller og annen frityrstekt, varm mat er kanskje vanskelig å få til på en buffet fordi det er best når det er nystekt, og du ønsker kanskje ikke å svette over frityrgryta rett før/under festen.

Alt det andre du nevner lar seg vel gjøre. Gryterett er en klassiker som mine foreldre ofte bød på i festlig lag. Chilli con carne er bare en gryterett som man kan gjøre enkelt eller komplisert.

Hvis du lager en liste over alt som har blitt foreslått i tråden så blir det ganske mye mat. Hva du personlig liker vet du mye bedre enn oss. Så ønsker du flere forslag til retter eller innspill til mer praktisk hvordan få lagd og servert maten eller hva?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Er det punkere du faar som gjester, eller er det bestemor og konservative tanter og hele baletten, eller hva?

Feirer du den paa loerdagskvelden eller soendag ettermiddag?

Har du det hjemme, har du leid lokale?

Har du en urban tilgang til aa bestille mat, slik som Sushi, Meksikansk, persisk, osv.?

Datteren min leide lokale i konfen, til barnebarnet mitt.

Da lot hun en Thairestaurant/take away, med godt rykte, dekke opp buffetbordet. 

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar

Grateng:

Kjoer potenene halve koketiden, kapp dem i skiver.

kok floeten tykkere, mens du roerer, i ei steikepanne, en 1/3 liter om gangen,

salt og pepper, selvfoelgelig.

ta dette i en stekeform med beinfrie laksefileer og ost paa toppen.

30 min paa 200gr ca.

Hvis du vil ha loek i, ville jeg kokt floeten enda litt tykkere, da loeken vil avgi litt vaeske.

Du kan ta godt med pepper i, floeten noeytraliserer, den skrarpe peppersmaken.

Bruk de samme groennsakene som til ertersuppen, ved siden av.

 

Tykk groenn ertersuppe, Pinnekjoett, toerket reinsdyrkjoett, hjerte, ( reintunge? ) flesk, rullepoelse, meterpoelse, vossakorv med komle, ( raspeball, kompe, klubb ) brocoli, guleroetter og rosenkaal? 

ikke noe av dette kjottet, maa vare roekt!

Erter og chili, gaar haand i haand.

 

Bjoernebaerpai, med vaniljeis og valgfri vaniljesaus, med en skvett rom i, eller en likoer som passer.

 

Kaker.

Blir det noen med og hjelper deg?

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (5 timer siden):

Er det punkere du faar som gjester, eller er det bestemor og konservative tanter og hele baletten, eller hva?

Feirer du den paa loerdagskvelden eller soendag ettermiddag?

Har du det hjemme, har du leid lokale?

Har du en urban tilgang til aa bestille mat, slik som Sushi, Meksikansk, persisk, osv.?

Datteren min leide lokale i konfen, til barnebarnet mitt.

Da lot hun en Thairestaurant/take away, med godt rykte, dekke opp buffetbordet. 

Har invitert nesten halve familien, både mamma, hennes kjære, pappa, hans sin kjære, tre av halv søstrene mine, tanter og onkler og søskenbarn, med demmes barn. Alle besteforeldrene min er godt bort. Skal feire på lørdag. 

I tillegg er det også første gang jeg leier lokale. Hørte med kommunen min om lokale. Og fikk vite i ganske seint at det fantes bedre lokaler, enn gymsalen jeg leide, med kjøkken så klart. Vanskelig å avbestille nå.

Og forresten, har to onkel som er kokk. En av dem kunne hjelpe meg med maten. Trenger bare retten sin navn, ikke selve oppskriften. 😏

Lenke til kommentar
TheDarkSycamore - SCM skrev (3 timer siden):

Har invitert nesten halve familien, både mamma, hennes kjære, pappa, hans sin kjære, tre av halv søstrene mine, tanter og onkler og søskenbarn, med demmes barn. Alle besteforeldrene min er godt bort. Skal feire på lørdag. 

I tillegg er det også første gang jeg leier lokale. Hørte med kommunen min om lokale. Og fikk vite i ganske seint at det fantes bedre lokaler, enn gymsalen jeg leide, med kjøkken så klart. Vanskelig å avbestille nå.

Og forresten, har to onkel som er kokk. En av dem kunne hjelpe meg med maten. Trenger bare retten sin navn, ikke selve oppskriften. 😏

Se igjennom de 50 (?) rettene du har fått foreslått i tråden. Plukk ut de som du tror smaker deg og dine kjære best, som ikke er for dyre og som ikke krever for mye jobb. Send den listen til onkelen din for kommentarer. Kjøp inn råvarer. Lag mat?

Jeg har barn som spiser "alt". De har alltid fått halve voksenporsjoner eller delt med oss på restaurant, og jeg har bydd dem på snegler, østers, chili, syltelabber oliven og kapers siden før de kunne si "liker ikke". Jeg får med meg at ikke alle andre foreldre (og besteforeldre) er like opptatt av slikt, og noen barn er vant til å bare spise feit, søt, konsistensløs og smakløs (og ofte usunn) mat. Hvis du har noen slike så er det kanskje lurt å konferere litt om hva som går ned. Jeg registrerer at pizzasnurrer og pølser er populært på tilstelninger på skolen.

Torsdag-Lørdag er ikke _så_ lenge, og hvis du jobber på dagtid så har du ikke tid til å lage all verdens mat. Pai kan fint lages i dag og oppbevares kjølig med folie til lørdag.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Bare i tilfelle, den ertersuppen, hadde jeg droppa all reinen, alt for kraftig viltsmak. Tror toerket reinkjoett, er roekt ogsaa, ikke bra. Det tror jeg kokkene dine ogsaa hadde sagt,

Skal la underbevisten min svive en stund, saa skal jeg proeve aa finne paa noe, som jeg ville gaat for, med de gjestene og de ressursene. Du er jo kanonpreviligert.

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar

Laksegratengen, Biff Stronganoff gryte, med ris eller potetstappe. ( en roemmegroetpakke. under tvil, kan bli litt mye ogsaa )

Koldtbord, med reker, karbonader ( hjemmelagde, selvfoelgelig ), aspikk, roastbiff, pastasalat, hjemmelaget majones, remulade, hvitloeksdressing, halve kokte egg, med kaviar paa, roekelaks, sild en standard gammel klasiikker, koldtbord som de har full kontroll paa hvordan skal vaere.

Tror nok, de har  noen gode forslag, til det koldtbordet de ogsaa.

Jeg hadde gitt dem full kunstnerisk frihet, latt dem faa boltre seg fritt kreativt.

Karamellpudding, med sukkersaus og krem ( trenger jeg si hjemmepisket 😀 ) og en skvett med konjakk over for dem som oensker det, eller kaffe og konjakk kanskje?

Er de morgenfugler eller kan de begynne litt kvelden foer, tenker paa langtidssteking og stivning og saant.

Marsipankake og Mokkakake.

Ser at det var bare den ene som skal bli med naa, men du faar stille opp som secondkokk du og skrelle, kutte og ballere. Kanskje, det er en til som stiller opp og hjelper?

Lykke til.

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
knutinh skrev (13 timer siden):

Vårruller og annen frityrstekt, varm mat er kanskje vanskelig å få til på en buffet fordi det er best når det er nystekt, og du ønsker kanskje ikke å svette over frityrgryta rett før/under festen.

Alt det andre du nevner lar seg vel gjøre. Gryterett er en klassiker som mine foreldre ofte bød på i festlig lag. Chilli con carne er bare en gryterett som man kan gjøre enkelt eller komplisert.

Hvis du lager en liste over alt som har blitt foreslått i tråden så blir det ganske mye mat. Hva du personlig liker vet du mye bedre enn oss. Så ønsker du flere forslag til retter eller innspill til mer praktisk hvordan få lagd og servert maten eller hva?

-k

Jah, det ble en god del når jeg ramset opp alle forslagene deres. 😏😏

Oppsummering av det dere har kommet med her:

  • Rekesalat
  • Potetsalat
  • Kylling spyd
  • Baconsurrede dadler
  • Potetlefse snurret med rakfisk
  • Sommerrull
  • Kyllingvinger
  • Lammeboller med rosmarin og hvitløk
  • Multe
  • Krøkebær
  • Bjørnebær
  • Kald suppe
  • Smørbrød
            Laks
            Burgere
            Aspik
            Remulade
  • Omelett
  • Eggerøre
  • Pastasalat
  • Nudler
  • Frukt
  • Ost
  • Kjeks
  • Pølser/pølsemix
  • Rømmegrøt
  • Fenalår/spekepølse
  • Pinnsvinloff
  • Laksecarpaccio
  • Brødmat
           Fin brød
           Grov brød
  • Clafoutis
  • Smuldrepai
  • Grønnsaker
  • Ferske reker
  • Kokte egg
  • Salatblader
  • Majones
  • Grateng
  • Sushi
  • Meksikansk
  • Persisk
  • Ertesuppe
  • Pinnekjøtt
  • Reintunge
  • Flesk
  • Rullepølse
  • Meterpølse
  • Vossakorv
  • Raspeball
  • Kompe
  • Klubb
  • Brokkoli
  • Gulerøtter
  • Rosenkål
  • Deser
         Bjørnebærpai
         Vaniljeis
         Vaniljesaus
         Kake
         Karamellpudding
         Marsipankake
         Mokkakake
         Karamellpudingen
  • Snegler
  • Østers
  • Chili
  • Syltelabber
  • Oliven
  • Kapers
  • Pizzasnurrer
  • Laksegratengen
  • Biff Stronganoff gryte
  • Ris
  • Potetstappe
  • Karbonader
  • Aspik
  • Roastbiff
  • Pastasalat
  • Remulade
  • Hvitløksdressing
  • Kaviar
  • Røykalaks
  • Sild
Endret av TheDarkSycamore - SCM
Lenke til kommentar

Nå er jeg faktisk ganske fornøyd med med denne tråden/hjelpen. Dere ser nå helt selv om det blir en runde to, skal ikke nekte dere. 😊 Hjelp setter jeg pris på uansett. Hvis det blir en runde to, så er det siste frist frem til uke 37.

Som jeg sa, dere for bestemte om det blir en runde to. 😏

Endret av TheDarkSycamore - SCM
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 år senere...
Karltorbj skrev (På 10.9.2022 den 4:30 PM):

Har du faatt satt opp menyen?

Beklager at jeg er litt under et år for sein med og svare. 😑 Håper det går greit. 😃 40 års dagen min ble stor suksess. Det ble røykalaks, salatblanding, runstykker, hard kokt egg, frityr stekte våruller (det går ann og spise dem kald), spekemat, hvitløkdressing, kake og brus ble det også. Det er det jeg klarer og huske at vi hadde på kolkbordet. Det ble ikke noe tørket reinhjerte, Kokkejevel hadde ikke det verken på lager eller i disken. Jaja, man kan ikke få alt i verden.

Fikk en god del med pakker både på stor dagen og dagen etter, den 25. des 2022 ble jeg faktisk også onkel for første gang. Det var den største presangen av dem alle. 😃😃😃 Og nå i år, neste måned skal jeg bli onkel for andre gang. 🤗🤗🤗

Endret av TheDarkSycamore - SCM
  • Liker 1
Lenke til kommentar
TheDarkSycamore - SCM skrev (8 timer siden):

Beklager at jeg er litt under et år for sein med og svare. 😑 Håper det går greit. 😃 40 års dagen min ble stor suksess. Det ble røykalaks, salatblanding, runstykker, hard kokt egg, frityr stekte våruller (det går ann og spise dem kald), spekemat, hvitløkdressing, kake og brus ble det også. Det er det jeg klarer og huske at vi hadde på kolkbordet. Det ble ikke noe tørket reinhjerte, Kokkejevel hadde ikke det verken på lager eller i disken. Jaja, man kan ikke få alt i verden.

Fikk en god del med pakker både på stor dagen og dagen etter, den 25. des 2022 ble jeg faktisk også onkel for første gang. Det var den største presangen av dem alle. 😃😃😃 Og nå i år, neste måned skal jeg bli onkel for andre gang. 🤗🤗🤗

Du blei 40 år på julaften? Og det heter KOLDTbord!!!Ingen k annet enn forbokstaven der🤦‍♀️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Grønnplante skrev (26 minutter siden):

Du blei 40 år på julaften? Og det heter KOLDTbord!!!Ingen k annet enn forbokstaven der🤦‍♀️

Ikke gjør narr er du snill. 😠 Jeg rapporterer deg vis du fortetter sånn. Har du lest hele denne tråden? Da hadde du fått med deg at jeg ikke hadde feiret dagen min på julaften. Ta og les da, les. 😮

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...