Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Høyde


Fredrik777

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en kommentar av legen etter røntgen av underarmen når jeg var 16-17 hvor han sa at «du kommer nok til å bli enda høyere ser jeg»

Så et røntgen bilde kan kanskje fastslå om skjelettet er ferdig vokst? 
 

Disclaimer: jeg aner ingenting om dette og han fyren som sa dette til meg for lenge siden kan ha vært tungt inne i astrologi for alt jeg vet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (1 time siden):

Har du vokst andre plasser?
kanskje kroppen har andre prioriteringer enn høyde  :blush:

Har fått hår på beina og sånn, men har ikke egentlig fått verken hår under armene eller noen muskler heller. Jeg bare synes det virker så rart å ikke vokse på så lenge. Er vel ikke noe håp for å plutselig begynne å vokse noe nå.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (41 minutter siden):

Jeg fikk en kommentar av legen etter røntgen av underarmen når jeg var 16-17 hvor han sa at «du kommer nok til å bli enda høyere ser jeg»

Så et røntgen bilde kan kanskje fastslå om skjelettet er ferdig vokst? 
 

Disclaimer: jeg aner ingenting om dette og han fyren som sa dette til meg for lenge siden kan ha vært tungt inne i astrologi for alt jeg vet

Kan man be om å bare ta røntgen av skjelettet da?

Lenke til kommentar
NoBo skrev (59 minutter siden):

Hvor høye er foreldrene dine?

Norsk helsevesen bruker følgende formel:

Men merk deg følgende:


Danskene bruker følgende formel:

Kilde for alle sitater over: kk.no

 

Amerikansk helseinfo skriver at genene står for kun ~80% av hvor høy man blir og at man fremdeles ikke fullt ut forstår hva som påvirker veksten (hvor høy man blir).

 

Skal ifølge regnestykket bli 175 pluss/minus 10 cm

Lenke til kommentar
Fredrik777 skrev (6 timer siden):

Tror dere jeg kan bli høyere engang? Har lite håp siden jeg ikke har vokst (bokstavelig talt) på 3 år til tross for at jeg var midt i puberteten …

Hør med lege. Tror nok velsthormoner er eneste greie som kan øke høyde dersom du ikke har vokst på 3år (og du enda er ung nok).

Lenke til kommentar
Fredrik777 skrev (1 minutt siden):

Er ikke veksthormoner farlig? Eller anbefales hvert fall ikke?

Ikke nødvendigvis farlig, men ikke noe som friske mennesker bør ta. Vet ikke om det brukes i det norske helsevesenet, men det er blitt brukt for å behandle veldig lave mennesker som har ulike type for sykdommer.
Vi snakker ikke om normalt høye mennesker som deg selv.

Lenke til kommentar
Fredrik777 skrev (Akkurat nå):

Er ikke veksthormoner farlig? Eller anbefales hvert fall ikke?

Det gis til barn og ungdom ved behov. Jeg datet en jente for masse år siden, som var nøyaktig 150cm høy og som hadde fått hormoner da hun var tenåring.

Hun var opprinnelig 144cm. Og en dag var det en vikar for fastlegen hennes, som reagerte umiddelbart på størrelsen og ordnet veksthormoner.

Vikaren var for øvrig den pensjonerte faren til fastlegen, så mulig av den gamle skolen eller noe slikt. 

Det er alt jeg vet om den saken.

Er du 170cm så er du jo litt liten, men høy nok til å misunnes av mang en kortere mann. 

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (Akkurat nå):

Ikke nødvendigvis farlig, men ikke noe som friske mennesker bør ta. Vet ikke om det brukes i det norske helsevesenet, men det er blitt brukt for å behandle veldig lave mennesker som har ulike type for sykdommer.
Vi snakker ikke om normalt høye mennesker som deg selv.

Tenker også at det kanskje gis til normalt høye mennesker av den litt korte typen dersom noe er galt. Om han ikke har vokst på 3 år så kan det jo være noe galt.

Anbefaler forresten å spise proteiner og sunt. Strekking og yoga kan også hjelpe bittelitt. 

Lenke til kommentar
Regenburg skrev (1 minutt siden):

Det gis til barn og ungdom ved behov. Jeg datet en jente for masse år siden, som var nøyaktig 150cm høy og som hadde fått hormoner da hun var tenåring.

Hun var opprinnelig 144cm. Og en dag var det en vikar for fastlegen hennes, som reagerte umiddelbart på størrelsen og ordnet veksthormoner.

Vikaren var for øvrig den pensjonerte faren til fastlegen, så mulig av den gamle skolen eller noe slikt. 

Det er alt jeg vet om den saken.

Er du 170cm så er du jo litt liten, men høy nok til å misunnes av mang en kortere mann. 

Det jeg er redd for er at jeg har sluttet å vokse siden jeg ikke har vokst på TRE år

Lenke til kommentar
Regenburg skrev (Akkurat nå):

Tenker også at det kanskje gis til normalt høye mennesker av den litt korte typen dersom noe er galt. Om han ikke har vokst på 3 år så kan det jo være noe galt.

Anbefaler forresten å spise proteiner og sunt. Strekking og yoga kan også hjelpe bittelitt. 

Skjønner

Lenke til kommentar
Fredrik777 skrev (Akkurat nå):

Skjønner

Regenburg skrev (Akkurat nå):

Tenker også at det kanskje gis til normalt høye mennesker av den litt korte typen dersom noe er galt. Om han ikke har vokst på 3 år så kan det jo være noe galt.

Anbefaler forresten å spise proteiner og sunt. Strekking og yoga kan også hjelpe bittelitt. 

Men man kan vel ikke få veksthormoner når man har kommet i puberteten allerede?

Lenke til kommentar
Regenburg skrev (Akkurat nå):

Tenker også at det kanskje gis til normalt høye mennesker av den litt korte typen dersom noe er galt. Om han ikke har vokst på 3 år så kan det jo være noe galt.

Anbefaler forresten å spise proteiner og sunt. Strekking og yoga kan også hjelpe bittelitt. 

Ja, som du nevner så kan folk som går innenfor "kortvoksthet" f.eks under 1.50, behandles med veksthormoner. Men aner ikke hvor vanlig det er, og hvilke kriterier som brukes.

Men det er helt vanlig å ikke ha vokst på 3 år. Veksthormoner for en som er 1.70, som er helt innenfor normalen, tror jeg ikke en lege vil gå med på.
Hvordan folk vokser er helt individuelt. Mange eksempler på folk som er 1.60 da dem er 15 år. for så å skyte i været og ende opp på 1.90. Jeg tror jeg sluttet å vokse rundt 16/17, men det er så lenge siden at jeg ikke husker helt, men jeg hadde ingen plutselige hopp.

Hvis TS ikke har vokst på 3 år så har han nok sluttet å vokse.

Lenke til kommentar
Regenburg skrev (15 minutter siden):

Folk som blir 190cm har som regel vært storvokst hele barndommen. Just saying.

Enig i at han trolig har sluttet å vokse. Men hva vet vel vi nettkrigere. Bør få medisinsk råd av fagfolk synes jeg.

Nei, det fungerer ikke alltid slik. Som nevnt så varierer det.
Ta Erling Braut Håland som eksempel, han vokste 20 cm fra han var 15 til 17. Dvs ca. fra 1.70 til 1.90, og fortsatte å vokse enda litt mer etter det, men ikke såpass raskt, og er nå 1.94.
Han var på ingen måte storvokst i hele barndommen.

Medisinsk råd for en helt ordinær høyde? Jeg synes ikke man burde "sykeliggjøre" friske og normale mennesker. Dette er ikke noe som trenger behandling.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar


TS kan eventuelt høre med fastlege om han kan få foretatt røntgen av hånden;

Sitat

Slutthøyde kan dessuten beregnes ved hjelp av røntgen der man kan fastslå skjelettalder som mål for skjelettmodningen. Ved enhver gitt skjelettalder har et individ nådd en viss prosent av sin fremtidige voksne høyde. Man tar røntgenbilde av hånden/håndleddet og sammenligner bildene med standarder som kan fortelle med rimelig grad av sikkerhet forventet fremtidig høyde. Jo eldre barnet er når denne undersøkelsen blir gjort, jo sikrere beregninger. Det anbefales i de fleste tilfeller å vente til etter 12-årsalderen.

Slike høydeberegninger basert på skjelettalder er ikke svært nøyaktige, men de er likevel bedre enn beregninger basert på foreldrenes høyde og kjønn.

Kilde

 

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (44 minutter siden):

Nei, det fungerer ikke alltid slik. Som nevnt så varierer det.
Ta Erling Braut Håland som eksempel, han vokste 20 cm fra han var 15 til 17. Dvs ca. fra 1.70 til 1.90, og fortsatte å vokse enda litt mer etter det, men ikke såpass raskt, og er nå 1.94.
Han var på ingen måte storvokst i hele barndommen.

Medisinsk råd for en helt ordinær høyde? Jeg synes ikke man burde "sykeliggjøre" friske og normale mennesker. Dette er ikke noe som trenger behandling.

Som regel betyr ikke alltid. Så føler det er et unødvendig supplement med Håland anekdoten.

Nå er ikke jeg eller du medisinere. Og TS søker medisinsk hjelp. Du kan ikke fastslå at dette ikke trenger behandling etter å ha lest en post på nettet. Kan være han har trøbbel med ryggsøylen, veksthemmende dårlig blodtilførsel til beina og risikerer å vokse uproposjonalt eller tusen andre ting jeg ikke kan noe om.

Er man bekymret for noe, har man i utgangspunktet behov for medisinsk råd. Basta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...