Gå til innhold

CATL bygger gigafabrikk i Europa


Anbefalte innlegg

Jarmo skrev (14 minutter siden):

Fra artikkelen du linket til:

"«Beregnet utslipp viser ikke til faktiske utslipp fra kraftproduksjon i Norge», påpeker NVE." Altså er dette en tall-lek, som ifølge artikkelen selv ikke NVE tror på.

Og en av kommentarene treffer blink når han skriver dette:

"Du kan trøste deg med at Ohm`s Lov sørger for at kraften går korteste vei fra produsent til forbruker, helt uavhengig av hvor mange opprinnelsesgarantier kraftmafiaen klarer å lure på uskyldige kunder."

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (31 minutter siden):

Utfra NVE beregninger ser den ikke veldig grønn ut. Den ligger godt over europasnittet med 400g/kwh. Så det er nok kullkraft norge kjøper billig om natten som ender i kontakten. Men den er jo litt grønn. Omtrent som gasskraft

Nå finner jeg ikke det livekortet som viser hvordan strømmen flyter rundt i Europa/Verden, og som også viser kilden til disse, men hver eneste gang jeg har sjekket denne, så viser det seg at vår import kommer fra overskuddsvindkraft fra Danmark først og fremst. Nå har i og en viss utveksling med Sverige, og da er det enten fissil kraft eller vindkraft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Nå finner jeg ikke det livekortet som viser hvordan strømmen flyter rundt i Europa/Verden, og som også viser kilden til disse, men hver eneste gang jeg har sjekket denne, så viser det seg at vår import kommer fra overskuddsvindkraft fra Danmark først og fremst. Nå har i og en viss utveksling med Sverige, og da er det enten fissil kraft eller vindkraft.

Nve har nok full kontroll på hvor strømnen kommer fra. De logger nok co2 når de kjøper strøm. Det er åpenbart at ikke disse co2 tallene kommer fra Norsk produksjon. Ohm lov er greit nok men i et nett så er bare å summere opp co2 utslipp fra produsentene og dele på produsert kwh. Man kan ikke si at jeg har en vannturbin som er nærmere enn diesel generatoren. Om de hadde byttet plass hadde resultatet blitt det samme. 

Uansett så er det synd at vi har solgt all den grønne krafta til utlandet og i prinsippet kjører oppvarming på kullkraft

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Snowleopard said:

Og en av kommentarene treffer blink når han skriver dette:

"Du kan trøste deg med at Ohm`s Lov sørger for at kraften går korteste vei fra produsent til forbruker, helt uavhengig av hvor mange opprinnelsesgarantier kraftmafiaen klarer å lure på uskyldige kunder."

Les dette - bare tull å komme med Ohms lov her:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...