Gå til innhold

– Tror elfly er en veldig god mulighet for Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

- Fly vs quadrokopter: Fly har mye lengre rekkevidde pga lavere forbruk pr km.

- Fly vs quadrokopter: Fly trenger rullebane, quadrokopter kan lande og lette vertikalt

- Automatikk vs menneskelig pilot: FAA-regler forhindrer førstnevnte, sannsynligvis i lang tid framover

- Quadrokopter vs vanlig enrotors helikopter: Ingen prinsippiell forskjell, men stor forskjell i FAA-godkjent utvalg

Med andre ord så konkurrerer quadrokopter og helikopter på like vilkår og er i prinsippet det samme. Den store forskjellen er at det er mye vanligere med helikopter pga FAA-godkjenninger. Begge deler krever menneskelige piloter om bord og sånn vil det nok forbli lenge. Fly konkurrerer derimot på ulike vilkår. De krever rullebane og har lavere forbruk per passasjerkilometer. I framtida tror jeg det er et marked både for fossile fly for langdistanse, elfly for kortdistanse fra flyplass til flyplass og helikopter/quadrokopter for VTOL-oppdrag. Pga ulike egenskaper kan de konkurrere parallelt i hver sine markeder. Hvis og når de blir automatisert så blir det nok det parallelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...