Gå til innhold

Nio skal produsere batteribyttestasjoner i Europa


Anbefalte innlegg

Kahuna skrev (5 minutter siden):

Jeg tror Tesla hadde et opplegg for å returnere 'ditt' batteri om du ikke hentet det selv, uten at det spiller så voldsomt stor rolle.. Jeg mistenker at batteribytte var 'plan B' hos Tesla, noe de kunne prøve om ikke opplegget med store batterier, høy ladeeffekt og godt utbredt superladenettverk ikke skulle bli vellykket. 

Jeg kan fortsatt ikke se hva NIO gjør som tilsier at dette har livets rett på sikt. Er det noe mer enn at ledelsen ønsker det og har mer tålmodighet enn Tesla for å se hvordan det utvikler seg? Renault brukte jo batterileie på Zoe i andre markeder enn det norske for å senke salgsprisen på bilen og dempe kunders bekymring om batterilevetid. Da slapp de å involvere seg i nok et batteribytteprosjekt. ;) 

Jeg har ikke spesielt god tro på batteribytte/batterileie-modell jeg heller. Jeg bare påpekte at det kunne være en fordel der det bor mange nok mennesker, og parkerings og ladefasiliteter er dårlig utbygd.

Da kan det være et marked, så lenge man ikke trenger å bekymre seg for "sitt" batteri, og samtidig slipper å legge ut en stor sum, når man likevel selger bilen innen 4 år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kahuna skrev (3 minutter siden):

Jeg tror Tesla hadde et opplegg for å returnere 'ditt' batteri om du ikke hentet det selv, uten at det spiller så voldsomt stor rolle.. Jeg mistenker at batteribytte var 'plan B' hos Tesla, noe de kunne prøve om ikke opplegget med store batterier, høy ladeeffekt og godt utbredt superladenettverk ikke skulle bli vellykket. 

Jeg kan fortsatt ikke se hva NIO gjør som tilsier at dette har livets rett på sikt. Er det noe mer enn at ledelsen ønsker det og har mer tålmodighet enn Tesla for å se hvordan det utvikler seg? Renault brukte jo batterileie på Zoe i andre markeder enn det norske for å senke salgsprisen på bilen og dempe kunders bekymring om batterilevetid. Da slapp de å involvere seg i nok et batteribytteprosjekt. ;) 

Jeg fant at NIO solgte 1,3 mill biler i 2020, som vel er det samme som å bytte ut hele Norges bilpark på ett år?  De har 700 byttestasjoner som lader opp til 350 biler per dag, og betaler 12000 i leie per år for batterileie i stedet for å kjøpe det for 75000.

Vil man lade selv i stedet for å bruke byttestasjon, så er det også greit. Men langs veien, så er det mange fordeler med bytte. Arealbehov i forhold til kapasitet er et poeng. Skal man fullade 6-8 biler per time med hurtigladere, så må man ha plass og effekt. Så er jeg enig I at teknologien må rulles ut via Taxiselskaper, budbilfirma som Posten og andre som bruker bilen som yrkesbil/arbeidsplass. Når infrastrukturen er på plass, så er det jo fritt frem for matpakkekjørere som ikke har annen lademulighet enn ladestasjoner.

Så er det mest interessante selskapet Ample, som samarbeider med Uber, og Shell i Europa og Japan, fordi det er batterimoduler og batteriteknologi som kan settes inn i den originale batteriplattformen i flere bilmerker. Nissan og Kia med flere.

Lenke til kommentar
NERVI skrev (17 minutter siden):

Jeg fant at NIO solgte 1,3 mill biler i 2020, som vel er det samme som å bytte ut hele Norges bilpark på ett år?

Bilparken telte 2 893 987 personbiler ved utgangen av 2021.

Ellers så er det jo sånn at selv om noe fungerer i Kina, eller at tallene virker høye der pga folketall, så betyr det ikke at det hadde fungert i Norge. Dvs. det fungerer jo rent teknisk å bytte batterier borte i Lier eller hvor nå den stasjonen står, men NIO har lav markedsandel og det virker ikke som konseptet har slått noe særlig an i Norge. Noen fenges jo av det, men ekstrapolerer vi bilsalget hittil så ser det ikke ut som noen suksess de nærmeste årene. Det vil altså forbli en annerledesløsning i flere år fremover. Om de da vil nå en topp før det flopper eller om det er starten på en eksponentiell vekst er for tidlig å gjette på ennå, men i nær fremtid ser det altså ikke spesielt populært ut.

Jeg tror årsaken til det er at folk flest ikke opplever hurtiglading som et nevneverdig problem. Altså at NIO har et produkt som løser problemer som ikke finnes. Folk flest altså - men det finnes jo unntak. Det er jo solgt 752 NIO ES8 hittil.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Bilparken telte 2 893 987 personbiler ved utgangen av 2021.

Ellers så er det jo sånn at selv om noe fungerer i Kina, eller at tallene virker høye der pga folketall, så betyr det ikke at det hadde fungert i Norge. Dvs. det fungerer jo rent teknisk å bytte batterier borte i Lier eller hvor nå den stasjonen står, men NIO har lav markedsandel og det virker ikke som konseptet har slått noe særlig an i Norge. Noen fenges jo av det, men ekstrapolerer vi bilsalget hittil så ser det ikke ut som noen suksess de nærmeste årene. Det vil altså forbli en annerledesløsning i flere år fremover. Om de da vil nå en topp før det flopper eller om det er starten på en eksponentiell vekst er for tidlig å gjette på ennå, men i nær fremtid ser det altså ikke spesielt populært ut.

Jeg tror årsaken til det er at folk flest ikke opplever hurtiglading som et nevneverdig problem. Altså at NIO har et produkt som løser problemer som ikke finnes. Folk flest altså - men det finnes jo unntak. Det er jo solgt 752 NIO ES8 hittil.

Nja,

hvis NIO har 850 byttestasjoner i Kina, så er vel det omtrent 3stk sør for Dovre. Er du sikker på at man ikke kan lade bilene I tillegg til å bytte?

Jeg har større tro på Ampel-systemet der de leverer batterimoduler og modifiserer den originale batteriplattformen i flere bilmerker. Når de er oppe og går, sammen med Shell og andre med bensinstasjoner i Europa, samt Uber og andre yrkesbilflåter hvor bilene går på skift, så bør jo dette gå an. Så får det jo være opp til el-bileiere forøvrig om de vil kaste seg med. Har man en velholdt bil med slitent batteri etter bruk av hurtiglading, så kan man jo sette inn Ampelmoduler i denne og heve bruktbilprisen så dette begrenser utgiften.

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

Bilparken telte 2 893 987 personbiler ved utgangen av 2021.

Ellers så er det jo sånn at selv om noe fungerer i Kina, eller at tallene virker høye der pga folketall, så betyr det ikke at det hadde fungert i Norge. Dvs. det fungerer jo rent teknisk å bytte batterier borte i Lier eller hvor nå den stasjonen står, men NIO har lav markedsandel og det virker ikke som konseptet har slått noe særlig an i Norge. Noen fenges jo av det, men ekstrapolerer vi bilsalget hittil så ser det ikke ut som noen suksess de nærmeste årene. Det vil altså forbli en annerledesløsning i flere år fremover. Om de da vil nå en topp før det flopper eller om det er starten på en eksponentiell vekst er for tidlig å gjette på ennå, men i nær fremtid ser det altså ikke spesielt populært ut.

Jeg tror årsaken til det er at folk flest ikke opplever hurtiglading som et nevneverdig problem. Altså at NIO har et produkt som løser problemer som ikke finnes. Folk flest altså - men det finnes jo unntak. Det er jo solgt 752 NIO ES8 hittil.

Ganske enig med det du sier. Utfordringen med batteribytting har i all hovedsak aldri vært teknisk. Løsningen til Better Place fungerte fint teknisk, og løsningen til Tesla fungerte også fint teknisk.

Utfordringen har vært etterspørsel, økonomi og utvalg i biler, slik jeg ser det.

Det kan være at Nio har knekt koden for hvordan de kan få dette til å fungere. Men de tapte f.eks $288 millioner i Q1 2022, etter å ha tapt $1,69 mrd i 2021, så helt i mål er de ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
NERVI skrev (2 timer siden):

Jeg har større tro på Ampel-systemet der de leverer batterimoduler og modifiserer den originale batteriplattformen i flere bilmerker. Når de er oppe og går, sammen med Shell og andre med bensinstasjoner i Europa, samt Uber og andre yrkesbilflåter hvor bilene går på skift, så bør jo dette gå an. Så får det jo være opp til el-bileiere forøvrig om de vil kaste seg med. Har man en velholdt bil med slitent batteri etter bruk av hurtiglading, så kan man jo sette inn Ampelmoduler i denne og heve bruktbilprisen så dette begrenser utgiften.

For eiere av uniforme flåter av kjøretøy er jeg enig. F.eks et taxiselskap som eier/leaser et stort antall biler. Da kan privateid batteribyttestasjon være noe. Et annet eksempel er en ferge. Et batteri som står til lading på den ene siden og et batteri som er om bord. Også busser og visse transportselskaper med gjentakende ruter kan ha en sånn løsning. Men det bør uansett vektes økonomisk mot å ha flere kjøretøy, der noen står til lading og andre er på tur. F.eks er det ikke utenkelig at det kan bli billigere for et taxiselskap å ha 120 taxier som fordeles på maksimalt 100 sjåfører, der sjåførene bytter til en fulladet bil nå og da etter behov. Eller kanskje buss er et bedre eksempel siden taxi normalt ikke eies av taxisentralen.

Det hadde vært interessant å høre erfaringene til taxisjåfører med elbil (helst mange så det ikke blir en anekdote)

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 minutter siden):

For eiere av uniforme flåter av kjøretøy er jeg enig. F.eks et taxiselskap som eier/leaser et stort antall biler. Da kan privateid batteribyttestasjon være noe. Et annet eksempel er en ferge. Et batteri som står til lading på den ene siden og et batteri som er om bord. Også busser og visse transportselskaper med gjentakende ruter kan ha en sånn løsning. Men det bør uansett vektes økonomisk mot å ha flere kjøretøy, der noen står til lading og andre er på tur. F.eks er det ikke utenkelig at det kan bli billigere for et taxiselskap å ha 120 taxier som fordeles på maksimalt 100 sjåfører, der sjåførene bytter til en fulladet bil nå og da etter behov. Eller kanskje buss er et bedre eksempel siden taxi normalt ikke eies av taxisentralen.

Det hadde vært interessant å høre erfaringene til taxisjåfører med elbil (helst mange så det ikke blir en anekdote)

Batteribiler er bra så lenge man ikke har dårlig tid til lading. Det er vel bottomline. Så blir jo dette også bytting av batteri bare verre jo større batteriene blir. Derfor tror jeg på Ampel som kan bytte moduler. Lettere vekt å bytte, billigere rallemikk.

 

Endret av NERVI
Lenke til kommentar

Rekkeviddeangst og nyttigheten av å ha en batteribyttestasjon både for bytte av batteri og som alternativ til hurtiglading vurderes individuelt og så langt er bottomline at 0,13% av elbilene i Norge er en NIO ES8. Det vil nok øke, men hvor mye og hvor raskt må det øke før dette ikke lengre er et annerledeskonsept?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...