Gå til innhold

AMD har gått forbi Intel i markedsverdi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har AMD faktisk alltid vært lillebror? Da jeg gikk på ungdomsskolen og skulle bygge min første PC var det ikke tvil om at AMD var veien å gå. Men det trenger jo ikke bety at de var "storebror" akkurat, ble bare litt nysgjerrig. 

Når man ser at Intel har hatt større fall enn hva PC-markedet har generelt kan det jo tyde på at AMD har tatt markedsandeler. Men det er flere faktorer som spiller inn. Nå er jeg ikke veldig inni tallene for disse selskapene, men det virker rart at AMD skal være mer verdt når Intel tjener så enormt mye mer penger.

Lenke til kommentar
Kanskje det var en tabbe å gi Intel CEO Pat Gelsinger 1,8 milliarder kroner i lønn i 2021? Han har fortsatt til gode å vise at strategien hans virker. Når de beste CPU designerne (Apple m.fl.) som lisenserer ARM ISA klarer å matche Intel i ytelse med brøkdelen av strømforbruket da blir det ikke mye igjen av Intel butikken. Men da har AMD også et stort problem som skrotet ARM ISA prosjektet sitt som de holdt på med for et par år siden.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Nimrad said:

Har AMD faktisk alltid vært lillebror? Da jeg gikk på ungdomsskolen og skulle bygge min første PC var det ikke tvil om at AMD var veien å gå

Bang for buck har AMD stort sett vært bra, og enkle å klokke opp. På 2000-tallet hadde de kjappe prosessorer, men de var varme, og kjernen var liten, så frakt av varme var et problem. På 2010 tallet var de mer middelmådige og egentlig ikke konkurransedyktig ut fra mitt synspunkt. Men de siste 2-3 årene har de kommet tilbake igjen og må nok vurdere AMD på neste maskin når den skal bygges etter 3-4 intel maskiner på rad nå.

Lenke til kommentar
kremt skrev (3 timer siden):

Bang for buck har AMD stort sett vært bra, og enkle å klokke opp. På 2000-tallet hadde de kjappe prosessorer, men de var varme, og kjernen var liten, så frakt av varme var et problem. På 2010 tallet var de mer middelmådige og egentlig ikke konkurransedyktig ut fra mitt synspunkt. Men de siste 2-3 årene har de kommet tilbake igjen og må nok vurdere AMD på neste maskin når den skal bygges etter 3-4 intel maskiner på rad nå.

Dette "fallet" for AMD i de årene, hadde nok veldig mye med den rettslige avtalen de måtte inngå med Intel, fordi Intel mente at AMD brøt noen patenter. Lite vites om innholdet i avtalen, men mener å huske at det kom frem at denne gjaldt i 10 år. 

Så har de nok brukt noen år på å komme på banen igjen, men har nå kommet knallsterkt på banen. Og det fryder en som har brukt AMD helt siden de tidlige Athlon-prosessorene herjet forbrukermarkedet. Tror og at AMD nå har begynt å spise litt av Intels hegemoni på PCer beregnet på businessmarkedet, uten at jeg har tall å støtte meg på.

Intel har vel og tapt litt markedsandeler til Apple, som har kommet sterkt med sine nye CPUer, som gjør det ytelsesmessig godt, og er mindre strømkrevende. Intel har derfor 2 konkurrenter som har litt muskler. Blir derfor spennende å se om Intel klarer å holde tritt, og gjeninnta tronen som kongen av CPUer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...