Gå til innhold

Toyota vurderer å utvikle batterier som kan byttes ut


Anbefalte innlegg

bojangles skrev (3 minutter siden):

Tja hva med en komplett Tesla batteripakke ekstra? Da har du alle Tesla fordelene, forvarming, camp mode/dog mod. Og stopper ved Tesla lader kan du lade bil og ekstrabatteri fra 2 Tesla ladere. Er et selskap i England so bygger om ice til el, de kunne sikkert skaffet en brukt Tesla pakke og banket den på plass i din el varebil? Og kanskje kan de finne en kreativ og trygg vei for lading underveis? Slik at du kan "tanke" varebilens pakke underveis?

Du trenger uansett ikke posjonere straumbruken når du parkerer om du har en extra batteripakke montert. 

Som @AL123 skrev i et tidligere innlegg i tråden, det skal godt gjøres å få godkjent ombygginger av BEV'er i Norge. Her er reglene svært strenge. Jeg har litt vansker for å tro at dette vil være så mye lettere, ut fra det jeg har lest.

Man kan dog få det til om man får kjøretøy godkjent og på skilt i EU, og så importere det til Norge. Da ville jeg helst foretrukket å ta hele bakakselen med bl.a. DU fra en skrotet Tesla. Ombygginger gjort i UK er jeg dog usikker på hvordan det behandles, nå som UK ikke er i EU lengre. Er muligens noen overgangsregler. En annen sak er om man kommer så mye bedre ut av det prismessig, nå som momsen kommer på.

Dessverre vil et ekstrabatteri spise grovt av nyttelasten. Det er derfor en sterk fordel at ett og samme batteri kan gjøre begge deler. Av det jeg leser, tapper man allerede godt av denne på Stellantisbilene, i de mer oppgraderte versjonen med 5+ seter. Dessuten skal de ikke gjøre jobben samtidig, men i serie. Det holder godt om jeg får toppet litt opp, om jeg har lite strøm, før siste etappe til der jeg stopper.

Med Kona har jeg klart meg mer enn godt nok for en natt, selv om jeg ankommer med rundt 40 % SoC. Dog ikke testet camping om vinteren, for å se hvordan strømforbruket er da. Men en kjølig høstkveld er ikke noe stress da, og har godt med strøm til å komme meg et godt stykke videre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 minutes ago, Snowleopard said:

Som @AL123 skrev i et tidligere innlegg i tråden, det skal godt gjøres å få godkjent ombygginger av BEV'er i Norge. Her er reglene svært strenge. Jeg har litt vansker for å tro at dette vil være så mye lettere, ut fra det jeg har lest.

Man kan dog få det til om man får kjøretøy godkjent og på skilt i EU, og så importere det til Norge. Da ville jeg helst foretrukket å ta hele bakakselen med bl.a. DU fra en skrotet Tesla. Ombygginger gjort i UK er jeg dog usikker på hvordan det behandles, nå som UK ikke er i EU lengre. Er muligens noen overgangsregler. En annen sak er om man kommer så mye bedre ut av det prismessig, nå som momsen kommer på.

Dessverre vil et ekstrabatteri spise grovt av nyttelasten. Det er derfor en sterk fordel at ett og samme batteri kan gjøre begge deler. Av det jeg leser, tapper man allerede godt av denne på Stellantisbilene, i de mer oppgraderte versjonen med 5+ seter. Dessuten skal de ikke gjøre jobben samtidig, men i serie. Det holder godt om jeg får toppet litt opp, om jeg har lite strøm, før siste etappe til der jeg stopper.

Med Kona har jeg klart meg mer enn godt nok for en natt, selv om jeg ankommer med rundt 40 % SoC. Dog ikke testet camping om vinteren, for å se hvordan strømforbruket er da. Men en kjølig høstkveld er ikke noe stress da, og har godt med strøm til å komme meg et godt stykke videre.

Det jeg tenkte var at du skaffer en godkjent elkassebil, og bygger om totalvekt. Kanskje endre aksler el bremser, det er kanskje mulig og godkjenne? 


Er totalvekten økt i vognkort, kan du jo etter godkjenning bare "slenge inn en ny batteripakke". Dersom den er adsiklt fra bilens pakke kan det neppe kreve godkjenning? Blir vel so om du kjører rundt og har "ekstra greier" i bilen. Bare at den ekstra pakken ligger på gulvet inne i varerommet. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
bojangles skrev (2 minutter siden):

Det jeg tenkte var at du skaffer en godkjent elkassebil, og bygger om totalvekt. Kanskje endre aksler el bremser, det er kanskje mulig og godkjenne? 


Er totalvekten økt i vognkort, kan du jo etter godkjenning bare "slenge inn en ny batteripakke". Dersom den er adsiklt fra bilens pakke kan det neppe kreve godkjenning? Blir vel so om du kjører rundt og har "ekstra greier" i bilen. Bare at den ekstra pakken ligger på gulvet inne i varerommet. 

Skjønner hva du tenker på, men 3,5 tonn inkludert nyttelast er allerede en streng grense her. Dessuten må batteripakken settes opp slik at den teoretisk kan fjernes når som helst, og må ha en "hurtigkobling" og man må ha separate kretser for alt hva man skal drive.

Dette lukter dyrt, og komplisert, og igjen, jeg er litt usikker på om det i det hele tatt blir godkjent, gitt de strenge reglene. Og så har du og at den pakken da vil stjele plass innvendig.

Det kan sikkert være de som har sted å stå for å skru, og som er villig til å ta jobben. Men igjen, det virker som mange kunne gått i gang med slike prosjekter, selv sitter på gjerdet pga reglene. Jeg kan bare slå fast at dette er noe jeg har slått fra meg som totalt urealistisk at jeg skal drive med.

Skulle jeg som sagt gjort noe, så måtte det som sagt bli å kjøpe en bil i EU, få bygd den om i Polen, Tsjekkia eller annet Europeisk lavkostland som er en del av EU, der batteriet monteres under bilen. Få den godkjent og på skilter, i det landet og så ta den inn i Norge på skilter. Prismessig tror jeg vi da ender opp ca samme som jeg tror en ID.Buzz med stort batteri kommer på. Men jeg sitter da i beste fall med garanti på enkeltdeler.

Jeg lander igjen på at dette ikke lønner seg. Så med mindre det er en bil som har spesielt verdi, emosjonelt eller historisk, så utelukker jeg dette til reglene endres, og jeg kan lettere få gjort dette i Norge, gjerne med en god del egeninnsats, for å få ned prisen.

Men jeg har ingen varebiltype bil jeg ser slik verdi i for meg, og jeg er som sagt verken kyndig eller har sted å stå for å gjøre slikt, og jeg er ikke rik. Jeg bor i en liten leilighet midt i byen, og har mulighet til å parkere en bil, men selv den har jeg ikke fast plass til. Mekkeplass er en drøm...

Så det blir å vente til jeg kan ta dette på finansiering via bank eller finansselskap knyttet til forhandler, og med en god garanti fra forhandler tilknyttet norsk, offisiell leverandør.

Hansken leveres mer enn gjerne til nestemann, og jeg kan godt bistå med mine idéer til de som er interessert.

Lenke til kommentar
On 8/7/2022 at 9:34 PM, Snowleopard said:

Skjønner hva du tenker på, men 3,5 tonn inkludert nyttelast er allerede en streng grense her. Dessuten må batteripakken settes opp slik at den teoretisk kan fjernes når som helst, og må ha en "hurtigkobling" og man må ha separate kretser for alt hva man skal drive.

Dette lukter dyrt, og komplisert, og igjen, jeg er litt usikker på om det i det hele tatt blir godkjent, gitt de strenge reglene. Og så har du og at den pakken da vil stjele plass innvendig.

Feks sprinter kjem vel opp til 5.5 tonn? 3.5 t er evt. kun en begrensning på sertifikatet. Det kan endres. 
Endel påbyggere endrer jo totalvekt, slik at dette er jo noe so blir gjort hele veien og derfor burde det kunne gjøres oxo i ditt tilfelle. 

Ja selvsagt blir det dyrt, kanskje og komplisert. Det er vel strengt tatt ikke annet enn hva en kan forvente siden det ikke eksisterer noe du faktisk vil ha. Pakken vil jo stjele plass, de fleste kassebiler har jo forskjellig takhøyde. Ja det blir jo større "hull" i luften, da har du i det minste en hel ekstra batteripakke. 

Hurtigkobling? AKA skjøteledning ;)

Evt. kan du jo tenke over campingvogn, om det kunne funket? Tesla X feks. Eller kina pickup'n maxus t90? 
En måte og få brukbar rekkevidde er jo og slenge inn batteri og drivlinje i vogna.....vet ikke helt hvordan dog er det jo noen i Usa so jobber frem slike vogner. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
On 8/7/2022 at 9:34 PM, Snowleopard said:

Skjønner hva du tenker på, men 3,5 tonn inkludert nyttelast er allerede en streng grense her. Dessuten må batteripakken settes opp slik at den teoretisk kan fjernes når som helst, og må ha en "hurtigkobling" og man må ha separate kretser for alt hva man skal drive.

Den nye e Transit'n til Ford kan en velge totalvekt opp til 4250 kg i vognkortet. Det betyr at du da har rom for en ekstra batteripakke uten at du overstiger totalvekten. Velger du H3 har du og nok i høyden uten at du taper ståplass. Da har du ekstra rekkevidde og et husbatteri for "vill camping" i dagesvis. 

Ser ut til at veggene i Transit ikke smaler inn i høyden like mye so feks Sprinter'n. Kanskje du kan sove på tvers da? Da blir den riktig romslig baki. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (7 timer siden):

Den nye e Transit'n til Ford kan en velge totalvekt opp til 4250 kg i vognkortet. Det betyr at du da har rom for en ekstra batteripakke uten at du overstiger totalvekten. Velger du H3 har du og nok i høyden uten at du taper ståplass. Da har du ekstra rekkevidde og et husbatteri for "vill camping" i dagesvis. 

Ser ut til at veggene i Transit ikke smaler inn i høyden like mye so feks Sprinter'n. Kanskje du kan sove på tvers da? Da blir den riktig romslig baki. 

H3 blir for høyt for å virke som daily driver. Kommer meg jo ikke inn i garasjeanlegg rundt om kring. Og for 4250 kg, så blir det varebil med maks 3 seter, som heller ikke fyller kravet om minst 5 seter.

Lenke til kommentar
On 8/16/2022 at 1:51 AM, Snowleopard said:

H3 blir for høyt for å virke som daily driver. Kommer meg jo ikke inn i garasjeanlegg rundt om kring. Og for 4250 kg, så blir det varebil med maks 3 seter, som heller ikke fyller kravet om minst 5 seter.

Tja kanskje vente til evt. Iveco Daily blir EV? Den er jo opp til 7 tonn. Og 5 seter og varierende lengde og høyde. Iveco ice varebil kunne kanskje fungert som en "hvilevarebil" til den drømme EV varebil finnes?

Utviklingen og satsingen på EV må vel ta skikkelig fart i alle segmenter snart? Og varebiler burde være et segment der det er vilje og mulighet for stort valg av modeller og utrustning/batteripakke?

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
On 8/7/2022 at 9:04 PM, Snowleopard said:

Som @AL123 skrev i et tidligere innlegg i tråden, det skal godt gjøres å få godkjent ombygginger av BEV'er i Norge. Her er reglene svært strenge. Jeg har litt vansker for å tro at dette vil være så mye lettere, ut fra det jeg har lest.

Biltilsynet har vel en egen avdeling i Oslo som jobber spesielt rundt ombygninger av kjøretøy. Dersom du faktisk har viljen og ressursene til og skape drømmen er det kanskje lurere at du sjekker med de hva so er mulig, heller enn å høre på al123 eller anta noe basert på hva andre tror. 

Dette er såpass stort avvik mellom det du krever at det per idag ikke finnes noe i salg so passer. Da er det enten at du bretter opp skjortearmene og fikser det eller at du venter til det finnes slike i salg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (37 minutter siden):

Biltilsynet har vel en egen avdeling i Oslo som jobber spesielt rundt ombygninger av kjøretøy. Dersom du faktisk har viljen og ressursene til og skape drømmen er det kanskje lurere at du sjekker med de hva so er mulig, heller enn å høre på al123 eller anta noe basert på hva andre tror. 

Dette er såpass stort avvik mellom det du krever at det per idag ikke finnes noe i salg so passer. Da er det enten at du bretter opp skjortearmene og fikser det eller at du venter til det finnes slike i salg. 

Jeg har lest side opp og side ned om disse reglene, men ikke fått med meg noen endringer som har kommet de siste 3 årene. Så er ikke bare at jeg hører på @AL123 her, men det at jeg faktisk har lest dette opp og i mente, og egentlig bare ville bekrefte det han sa.

Er flere amatørbyggere som sliter veldig med å få godkjent slikt, såpass at de mer eller mindre har gitt opp, og venter på og arbeider for oppmykning og endringer av reglene.

Er som sagt lite fornuftig forskjell at man relativt enkelt kan blåse opp en boble til 600 hk, men å skifte fra relativt utrygge NiCad-batterier til langt mer trygge Li-Ion-batterier som er godkjent i f.eks. Nissan Leaf eller Citroën C-Zero, er bortimot umulig om du ikke tar noen tester som fort flyr opp i 100-200 K klassen.

Lenke til kommentar
43 minutes ago, Snowleopard said:

Jeg har lest side opp og side ned om disse reglene, men ikke fått med meg noen endringer som har kommet de siste 3 årene. Så er ikke bare at jeg hører på @AL123 her, men det at jeg faktisk har lest dette opp og i mente, og egentlig bare ville bekrefte det han sa.

Er flere amatørbyggere som sliter veldig med å få godkjent slikt, såpass at de mer eller mindre har gitt opp, og venter på og arbeider for oppmykning og endringer av reglene.

Er som sagt lite fornuftig forskjell at man relativt enkelt kan blåse opp en boble til 600 hk, men å skifte fra relativt utrygge NiCad-batterier til langt mer trygge Li-Ion-batterier som er godkjent i f.eks. Nissan Leaf eller Citroën C-Zero, er bortimot umulig om du ikke tar noen tester som fort flyr opp i 100-200 K klassen.

andre eu land har jo godkjent ice til ev, er det noe der so kan brukast? Noen eu regler? 

Lenke til kommentar
bojangles skrev (2 minutter siden):

andre eu land har jo godkjent ice til ev, er det noe der so kan brukast? Noen eu regler? 

Det interessante, og som jeg har nevnt tidligere, er å kjøpe bil i EU, få den konvertert der, og så godkjent og registrert den lovlig der, så kan man importere den som EV etter nevnte EU-regler.

Men i Norge er det foreløpig motstand mot at amatører skal få lage BEV, eller konvertere ICE til BEV. Og det inkluderer som jeg forstår, og å koble til ekstrabatterier som skal kunne gi strøm til bilens interne systemer. 

Å "frakte" ett stykk batteri som kan gi strøm til eksterne enheter, er nok lite problematisk, men da kan man heller betale 3-50 K for en egen enhet som dessuten kan kobles solceller til, og som faktisk er flyttbar og kan bæres/trilles inn i telt eller hytte, eller huset i tilfelle strømbrudd.

Men det må mere til for å kunne lade driftsbatteriet, spesielt om det ikke skal gå via f.eks. nødlader eller Type2 - til type2 når det står stille. Og da kommer disse reglene og klusser til igjen.

Lenke til kommentar
bojangles skrev (5 timer siden):

Biltilsynet har vel en egen avdeling i Oslo som jobber spesielt rundt ombygninger av kjøretøy.

Avdelingen heter SFOOR og holder til i drammen. Den ble i sin tid initiert av Arne Bakkevig fra trafikkstasjonen i  Haugesund. SFOOR er uansett bare en rådgivende gruppe. Godkjenningen vil foregå ved ens lokale trafikkstasjon. 

 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 timer siden):

Det interessante, og som jeg har nevnt tidligere, er å kjøpe bil i EU, få den konvertert der, og så godkjent og registrert den lovlig der, så kan man importere den som EV etter nevnte EU-regler.

Men i Norge er det foreløpig motstand mot at amatører skal få lage BEV, eller konvertere ICE til BEV. Og det inkluderer som jeg forstår, og å koble til ekstrabatterier som skal kunne gi strøm til bilens interne systemer. 

Det er ingen automatikk at biler som er godkjent i EØS området kan godkjennes i Norge. Enkeltgodkjenninger i EØS er nasjonale godkjenninger og gjelder kun for landet der kjøretøyet er godkjent. Forøvrig har jeg et brev et sted fra SVV i Rogaland, riktignok 3 år gammelt der de hevder at det ikke finnes noe forbud mot ombygging til el, men at de fraråder det, da kravene vil bli nesten like omfattende som for typegodkjenning. I steden anbefaler de å benytte seg av amatørbyggereglene dersom en ønsker å lage noe elektrisk. Mulig de har endret mening på området, men amatatørbyggereglene nevner ingen spesifike krav for eldrift.

Lenke til kommentar
bojangles skrev (3 timer siden):

andre eu land har jo godkjent ice til ev, er det noe der so kan brukast? Noen eu regler? 

De bilene som blir godkjent ombygget foeks i England og Nederland er godkjent etter nasjonalt regelverk. Det er EU-direktivene og UN ECE regelverket som her hinderet for konvertering i Norge.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (4 timer siden):

Det er ingen automatikk at biler som er godkjent i EØS området kan godkjennes i Norge. Enkeltgodkjenninger i EØS er nasjonale godkjenninger og gjelder kun for landet der kjøretøyet er godkjent. Forøvrig har jeg et brev et sted fra SVV i Rogaland, riktignok 3 år gammelt der de hevder at det ikke finnes noe forbud mot ombygging til el, men at de fraråder det, da kravene vil bli nesten like omfattende som for typegodkjenning. I steden anbefaler de å benytte seg av amatørbyggereglene dersom en ønsker å lage noe elektrisk. Mulig de har endret mening på området, men amatatørbyggereglene nevner ingen spesifike krav for eldrift.

Ikke direkte automatikk, men ikke langt unna:

"Godkjenningen kan være gitt på grunnlag av nasjonale krav i eksportlandet eller i en kombinasjon med EF-krav.

Som hovedprinsipp skal slike kjøretøy godkjennes på bakgrunn av eksportlandets godkjenning med mindre kjøretøyet blir vurdert som trafikkfarlig eller er i strid med importlandets miljøkrav. Det er en forutsetning at kjøretøyet ikke er endret etter godkjenning."

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/import/kravveileder/godkjenningstyper/tidligere-godkjent-i-eu-eos-land/

Denne kan godt studeres med litt innsats, men det har knapt vært endringer, om noen, siden denne artikkelen så dagens lys.

https://www.tu.no/artikler/det-er-nesten-umulig-a-fa-godkjent-en-ombygd-elbil-i-norge/467061

Ellers er det fullt mulig å bruke noen timer i trådene under emnet ombygging til elektrisk:

https://elbilforum.no/index.php?board=9.0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

@Snowleopard Kanskje dette er noe for deg? 100 kwh batteripakke, flip up tak. Passer i garasjen, har bakseter, kjøkken osv. Ere du kjapt ute er den jo uten mva og andre irriterende avgifter. Da blir det jo en rimelig EV i sin klasse vs en ice utgave. Pris i Tyskland, 119 000€ inkludert tysk VAT. Du kan trekke fra 19 prosent, si 1 mill pluss vrakpant. 

https://www.tonke.eu/en/models/tonke-eqv/

 

Endret av bojangles
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (5 timer siden):

@Snowleopard Kanskje dette er noe for deg? 100 kwh batteripakke, flip up tak. Passer i garasjen, har bakseter, kjøkken osv. Ere du kjapt ute er den jo uten mva og andre irriterende avgifter. Da blir det jo en rimelig EV i sin klasse vs en ice utgave. Pris i Tyskland, 119 000€ inkludert tysk VAT. Du kan trekke fra 19 prosent, si 1 mill pluss vrakpant. 

https://www.tonke.eu/en/models/tonke-eqv/

 

Det er et veldig godt funn!

Ikke for høres negativ ut, men jeg skulle gjerne hatt litt mere rekkevidde, men det kan absolutt fungere selv om praktisk rekkevidde nok er nærmere 260, tipper jeg. Og skulle selvsagt ønsket noe lavere pris...! Mercedes Benz er i utgangspunktet dyrt, og det blir ikke billigere når det bygges til campervan. Pris på plakaten er litt høyere, €120 874 for vist variant (3:25 i videoen).

Men det er det aller beste jeg har sett foreløpig. For de som er ute etter campervan, og man har lommeboka til det, så er det jo løp og kjøp. Og den kan godt fungere som daily driver fremdeles virker det som, før jeg har sett videoen ferdig.

Du burde postet denne i den tråden jeg har sendt deg, men om ikke du gjør det, så gjør jeg det, men vil da gi deg kred for funnet selvsagt.

Takker så mye!

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Snowleopard said:

Det er et veldig godt funn!

Ikke for høres negativ ut, men jeg skulle gjerne hatt litt mere rekkevidde, men det kan absolutt fungere selv om praktisk rekkevidde nok er nærmere 260, tipper jeg. Og skulle selvsagt ønsket noe lavere pris...! Mercedes Benz er i utgangspunktet dyrt, og det blir ikke billigere når det bygges til campervan. Pris på plakaten er litt høyere, €120 874 for vist variant (3:25 i videoen).

Men det er det aller beste jeg har sett foreløpig. For de som er ute etter campervan, og man har lommeboka til det, så er det jo løp og kjøp. Og den kan godt fungere som daily driver fremdeles virker det som, før jeg har sett videoen ferdig.

Du burde postet denne i den tråden jeg har sendt deg, men om ikke du gjør det, så gjør jeg det, men vil da gi deg kred for funnet selvsagt.

Takker så mye!

 

Tenker prisen ikke er so gale. Det er full garanti fra Mercedes, 8år for batteripakke.  Det er og noen so jobber igang liknende vans bare at de bruker E transit. De er vel ikke klare til salg før 2023 og da blir det mva. Og er det hverdagsbil og blir det jo bare 1 forsikring. 

Det er jo frustrerende at ikke en gigant so Mercedes klarer og få til skikkelig hurtiglading. Denne tar bare 100 kw. De burde hatt det dobbelte, likevel 10 til 80 prosent tar 40 min og det funker det. Det er jo ferie, langhelg whatever og da er det jo uansett ikke poeng i stress. 

Bare post den i den andre tråden, dukker det opp noe spennende ska jeg huske at det skal i den neste gang. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (18 minutter siden):

 

Tenker prisen ikke er so gale. Det er full garanti fra Mercedes, 8år for batteripakke.  Det er og noen so jobber igang liknende vans bare at de bruker E transit. De er vel ikke klare til salg før 2023 og da blir det mva. Og er det hverdagsbil og blir det jo bare 1 forsikring. 

Det er jo frustrerende at ikke en gigant so Mercedes klarer og få til skikkelig hurtiglading. Denne tar bare 100 kw. De burde hatt det dobbelte, likevel 10 til 80 prosent tar 40 min og det funker det. Det er jo ferie, langhelg whatever og da er det jo uansett ikke poeng i stress. 

Bare post den i den andre tråden, dukker det opp noe spennende ska jeg huske at det skal i den neste gang. 

Til å være MB er ikke prispåslaget ille. Campervans i denne klassen er fort 1-1.5 mill. uansett, og de har vanligvis godt lavere avgift enn andre kjøretøy, delvis fordi man tenker de sjeldent brukes hele året rundt.

Alltids noen ting man kan plukke på, og ladingen er ikke mer enn grei. Jeg er dog mer oppgitt over at disse har relativt svake elmotorer, så de er neppe så effektive som de burde vært. Og at de først og fremst er bare ice-versjoner som er puttet elmotor og batterier på, og ikke virkelig forsøkt å lage ren elbil av.

Det er nok delvis derfor det ser ut til at ID.Buzz lover langt bedre rekkevidde. Men jeg er villig til å se bort fra endel av de tingene om totalpakken er god. Håper denne kommer på neste camping og friluftsmesse.

Flott, da poster jeg det i camper-tråden. 🙂

 

 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Snowleopard said:

Jeg er dog mer oppgitt over at disse har relativt svake elmotorer, så de er neppe så effektive som de burde vært. Og at de først og fremst er bare ice-versjoner som er puttet elmotor og batterier på, og ikke virkelig forsøkt å lage ren elbil av.

Ja det blir jo egentlig litt halvveis, at de bare roter rundt i kassene innerst i delelageret heller enn at de designer for el fra bunnen av. Og undermotorisering, det er jo dessverre noe legacy auto driver med for at ikke ICE versjonene skal virke fullstendig latterlig. Det er fort at de tar den for langt, slik mazda gjorde. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...