Gå til innhold

Strømforsyning til batteri på 7,4V


Anbefalte innlegg

At det står "lade den opp hver 2. måned for at ikke batteriet skal gå tomt" behøver ikke å si noe om produktet. Jeg tror dette er mer at noen tenker her er et oppladbart batteri, er det det da ikke greit å sjekke hver 2. måned at det ikke er utladet. Jeg er enig i at å ikke lade helt fullt er lurt.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er den feilen man oftest opplever med laptop batterier. Dem slutter og virke eller lader seg ut fortere etc. forsi batteripakken er i ubalanse. Har tatt ut en drøss slike batteripakker og det viser seg at det stort sett er kun en eller to av cellene som er gåene. 

Så selv batteripakken i dyre laptoper er heller ikke laget for å vare :) 

Lenke til kommentar

Nei, ikke alle batterier har en slik beskyttelseskrets. Noen har det i selve batteriet, men ikke alle. Noen har det i stedet i utstyret og noen har ingen overhodet. Sistnevnte gjelder som regel bare de billigste tingene fra bla. Ali og eBay. Men for andre relativt billige ting ville jeg ikke gått ut i fra noe som helst.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (Akkurat nå):

Nei, ikke alle batterier har en slik beskyttelseskrets. Noen har det i selve batteriet, men ikke alle. Noen har det i stedet i utstyret og noen har ingen overhodet. Sistnevnte gjelder som regel bare de billigste tingene fra bla. Ali og eBay. Men for andre relativt billige ting ville jeg ikke gått ut i fra noe som helst.

Kan du gi meg et eksmpel på et produkt som ikke har noe som helst av beskyttelse på slike batterier? Eller er det bare noe du tror?

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Bjerknez said:

Dette gjelder alle slike USB ladere. Er nok av artikler som forteller at iPhone ladere også tar fyr. De fleste fraråder og lade telefonen mens man sover. Alle gjør det, men man blir frarådet av å gjøre det. 

Hvis den ikke har en fysisk mekanisk strømbryter så vil en slik krets alltid bruke litt strøm. Dessuten så har nok batteriet en BMS som passer på at batteriet ikke blir overladet eller underladet. For å finne ut det må den bruke bittelitt strøm for å sjekke spenningen. Dette er nok grunnen til at batteriet kan tappes selv om enheten er avslått. 
 

Det med å lade telefoner om natta henger litt igjen i fortiden. Om du har en moderne telefon så har den såppas mye sikkerhet i seg at det er temmelig trygt med nattlading.

De fleste nye telefoner vil også passe på at batteriet bare lades halvfullt og venter med å fullade batteriet til rett før vekkerklokken ringer.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Complexity said:

Oh shit 😅 og 5V er jo alt for mye for en celle. Tipper ikke det varte lenge da.

Jeg turte ikke teste. 😛

Men har sett bilder der cella har sprengt ut av siden på lampa. Er nøyaktig denne lampa:

Spoiler

 

 

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Det med å lade telefoner om natta henger litt igjen i fortiden. Om du har en moderne telefon så har den såppas mye sikkerhet i seg at det er temmelig trygt med nattlading.

De fleste nye telefoner vil også passe på at batteriet bare lades halvfullt og venter med å fullade batteriet til rett før vekkerklokken ringer.

Telefonen har nok det, men ikke selve laderen....   

Søk på "mobillader tok fyr". 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Bjerknez said:

Telefonen har nok det, men ikke selve laderen....   

Søk på "mobillader tok fyr". 

Forutsetter jo at man bruker en ordentlig lader og da selvfølgelig. Jeg kaster alltid laderne som følger med kinadingser jeg kjøper. Man ser på plasten og kjenner på vekta at det ikke er noe man vil putte i veggen :p

Men det gjelder jo alt av billige strømforsyninger fra kina da. Hadde en slik led-list på kjøkkenet hvor strømforsyninga eksploderte etter noen dager. Det smalt godt! Bytta den ut med en fra ett merke man har hørt om.

Jeg har jeg en klokke på nattbordet med trådløslader oppå seg. Meget praktisk å bare kunne legge telefonen der når jeg legger meg og våkne til fult batteri. Er ikke så redd for at det skal gå galt, men ville kanskje vært skeptisk for 10 år siden.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Forutsetter jo at man bruker en ordentlig lader og da selvfølgelig. Jeg kaster alltid laderne som følger med kinadingser jeg kjøper. Man ser på plasten og kjenner på vekta at det ikke er noe man vil putte i veggen :p

Men det gjelder jo alt av billige strømforsyninger fra kina da. Hadde en slik led-list på kjøkkenet hvor strømforsyninga eksploderte etter noen dager. Det smalt godt! Bytta den ut med en fra ett merke man har hørt om.

Selv har jeg en klokke på nattbordet med trådløslader oppå seg. Meget praktisk å bare kunne legge telefonen der når jeg legger meg og våkne til fult batteri.

Sånn som denne?
https://e24.no/privatoekonomi/i/opKpGa/pappa-ipad-laderen-til-lena-12-eksploderte-og-tok-fyr
 

Man kan få dritt i alle sjangre. Jeg kjøper heller ikke mobillader fra Kina. Sjansen er nok større for at denne ryker. Dessuten blir disse laderne som oftest tynt til det ytterste. Men som sagt, selv Apple leverer farlige ladere, så man vet aldri uansett merke. 

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (14 minutter siden):

Solcelle-lampa jeg har ute på veggen. 5V direkte rett på en 18650-celle uten noen beskyttelse. Cellen er sendt til el-retur dessverre. Står nå en beskytta celle i lampa.

Hvor i alle dager fikk du tak i denne? Ringte det ingen bjeller? Regner nemlig med den var veldig billig samt kjøpt fra Kina direkte? Da er det i såfall ikke rart. 

Lenke til kommentar
Just now, Bjerknez said:

Hvor i alle dager fikk du tak i denne? Ringte det ingen bjeller? Regner nemlig med den var veldig billig samt kjøpt fra Kina direkte? Da er det i såfall ikke rart. 

Hvorfor tror du jeg bytta batteriet? Ja, den var billig. Og i værste fall hadde jeg kun trengt små modifikasjoner. Men det er ingen garanti for at en eller annen norsk nettbutikk hadde tatt denne inn for å selge videre. Eller at en eller annen bedrift gir den bort i vervekampanje eller annen "bonus".

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (7 minutter siden):

Hvorfor tror du jeg bytta batteriet? Ja, den var billig. Og i værste fall hadde jeg kun trengt små modifikasjoner. Men det er ingen garanti for at en eller annen norsk nettbutikk hadde tatt denne inn for å selge videre. Eller at en eller annen bedrift gir den bort i vervekampanje eller annen "bonus".

En stk. TP4056 modul til 3 kroner så hadde den vært fikset. 

Men det virker jo som om du nærmest regnet med at noe var galt og da er det jo greit. Hadde du kjøpt en som var dyrere hadde nok ikke dette skjedd. Første gang jeg har hørt om en slik lampe uten ladekrets. Jeg tror ikke det er normalen for å si det sånn. 

Å der er vi tilbake til poenget mitt. Man kan også få dritt over disk i Norge hvis ikke dem som driver butikken har peiling på hva dem importerer. Fellesnevneren er at at alt kommer uansett fra stort sett fra Kina, det være seg om det er bra eller dårlig. 

Men har man litt teft selv, så er dette helt ufarlig. 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
1 hour ago, Bjerknez said:

Sånn som denne?
https://e24.no/privatoekonomi/i/opKpGa/pappa-ipad-laderen-til-lena-12-eksploderte-og-tok-fyr
 

Man kan få dritt i alle sjangre. Jeg kjøper heller ikke mobillader fra Kina. Sjansen er nok større for at denne ryker. Dessuten blir disse laderne som oftest tynt til det ytterste. Men som sagt, selv Apple leverer farlige ladere, så man vet aldri uansett merke. 

Men du fant ikke noe nyere enn denne 7 år gamle artikkelen? Ikke noe som skjer så veldig ofte da.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 timer siden):

Men du fant ikke noe nyere enn denne 7 år gamle artikkelen? Ikke noe som skjer så veldig ofte da.

Nei dette skjer ikke veldig ofte. Men det skjer. Disse mobil laderne blir veldig varme. Jeg har skrudd opp og sett inni mange av dem. Problemet med billige kinaladere er isoleringen mellom AC og DC siden i laderen. Den er på en måte i teorien god nok, men den er helt på kanten og det skal ikke mer enn litt dårlig lodding til eller et komponentbein før denne avstanden blir for liten. 

Da kan det oppstå en lysbue som igjen kan smelte eller sette fyr på laderen. 

Det er nettopp i obergangen mellom AC og DC problemet ligger. I de aller fleste tilfellene går det bra. Selv ved dårlig isoleringsavstand, men en sjelden gang er det noen tilfeldigheter som gjør at det kan gå galt. 

Når en slik lader "eksploderer" så høres det ofte mer alvorlig ut enn det faktisk er. Disse laderne er veldig små og kompakte og mange av dem er også helt forseglet. Når en komponent (som oftest en kondensator) eksploderer så smeller dette godt. Har testet dette mange ganger. Men den avgir kun veldig mye røyk som lukter noe helt sinnsykt og den røyken setter seg omtrent i veggene. Men farlig er det nok ikke. 

Uansett synes jeg ikke at det er greit å legge mobiltelefonen på lading under puta mens man sover mens laderen stør i stikkontakten rett ved papirkurven. 

men for å starte en brann i en slik lader tror jeg det må mye energi over tid til for at det skal starte en brann. I en mobiletelefon er det kun 5V. Her vil man nok stort sett eller i værste fall oppleve litt røyk eller et lipo batteri som "eksploderer" og eser ut grunnet en defekt ladekrets eller evt. defekt batteri. Men brann er ytterst sjelden inne i 5V enheter. 

Å lade en telefon fra 0% i en hurtiglader avgir veldig mye varme da det er i startfasen at hurtigladeren blir veldig varm og lader med størst kapasitet. Etter rundt 80% så lader den ikke like kjapt lenger. 

Så klattlading av en mobiltelefon med en vanlig lader er nok det tryggeste slik jeg ser det. Hurtiglading avgir veldig mye varme. Problemet i dag er at disse laderne skal være så innmari kompakte og særlig apple sine ladere er helt forseglet. Det er altså ingen steder varmen slippes ut. 

 

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (10 minutter siden):

På de skikkelig dårlige laderne trenger det ikke en gang være isolasjon/separasjon mellom primær og sekundær-siden. Det blir heldigvis solgt få av de i Norge grunnet strenge krav. Men i andre litt mindre siviliserte land har folk blitt drept. Bl.a. i Russland og Iran.

Mulig det. Men hele poenget her egentlig er at man ikke kan tenke svart/hvitt og si Kina er dritt. Kina lager både gode og dårlige ting. Men når man handler det billigste man finner rett fra Kina så kan man nesten ikke regne med å få noe som er bra. Mange tror det. 

En ting er sikkert. Jeg handler heller en kinalader selv fra AliExpress enn en superbillig lader fra Jan's Elektro AS på Toten. 

jeg pleier å kjøpe slike 5V strømforsynere fra Kina men bruker ikke disse til mobillading. Jeg bruker dem til å gi power til små arduinoer og andre prosjekter jeg har som knapt trekker mer enn maks 200mA. Men jeg tar alltid en kikk inne i disse laderne før jeg tar dem i bruk. Den ene har stått på konstant i over 5 år nå, utendørs (men under tak). Den funker enda. 

Men man må som sagt være litt kritisk og ikke kjøpe det aller billigste fra Kina. Man må gjøre litt research og vite litt hva man driver med. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...