Gå til innhold

Strømforsyning til batteri på 7,4V


Anbefalte innlegg

Fikk denne batteridrevne kompressoren da jeg startet et abonnement på Illustrert Vitenskap. Den kom uten strømforsyning, men med en USB-C kabel, jeg bare antok at den da kunne lades med en hvilken som helst 5V strømforsyning. Men ser i brukermanualen at batteriet er 7,4V. Den virket å lade med 5V, men det er jo ingen holdbar løsning.

Ser etter en strømforsyning som koster minst mulig egentlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
^fmj skrev (2 minutter siden):

Fikk denne batteridrevne kompressoren da jeg startet et abonnement på Illustrert Vitenskap. Den kom uten strømforsyning, men med en USB-C kabel, jeg bare antok at den da kunne lades med en hvilken som helst 5V strømforsyning. Men ser i brukermanualen at batteriet er 7,4V. Den virket å lade med 5V, men det er jo ingen holdbar løsning.

Ser etter en strømforsyning som koster minst mulig egentlig.

Så lenge det er USB så er det 5V. Sitter nok en ladekrets som tar seg av ladingen så det bør du ikke tenke på. 

Lenke til kommentar

Som nevnt. Det står at den har USB ladekrets. Det vil si at du skal koble til vanlig USB som er 5Volt. Har den en Quick Charge ladestandard som tillater lading med høyere spenning så er det laderen samt ladekretsen som styrer dette. Du kan også koble til en vanlig mobillader, men da vil den bare lade saktere. 

Som nevnt over så kjøp en lader som støtter Quick Charge så er du i mål. 

Lenke til kommentar

 Greit å huske å ikke fullade den før du legger den bort for lagring. Slike kinaprodukter har gjerne ikke noe buffer på batteriet så cellene vil bli ødelagt av å ligge fulladet over tid.

Er nok 2stk 18650 celler i serie som brukes, og som nevnt over går det nok helt fint med 5V som den er designet for.

Lenke til kommentar

Til slutt vil jeg nevne at det meste av elektronikk er kinavare. Du må ikke gå i den fella og tro at all kinavare er noe dritt. Det meste av komponenter er laget i Kina. Det gjelder innmaten i iPhone telefoner og alt annet også. Kina er verdensledende når det kommer til elektronikk. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

 Greit å huske å ikke fullade den før du legger den bort for lagring. Slike kinaprodukter har gjerne ikke noe buffer på batteriet så cellene vil bli ødelagt av å ligge fulladet over tid.

Er nok 2stk 18650 celler i serie som brukes, og som nevnt over går det nok helt fint med 5V som den er designet for.

Tror nok ikke dette er noe problem i praksis. Det er nok andre ting som ryker her evt. før batteriene. Som feks. Selve ladekretsen. Som nevnt, det meste av elektronikk blir laget i Kina. Vertfall når det kommer til innmat og komponenter. Ikke gå i den fella og tro at alt som kommer derfra er dritt og vil brenne ned huset ditt. 

Det er importøren eller produsenten som stiller krav til produktet. Ber han kineserne lage en dings til en latterlig lav pris, ja så får man noe dritt. I motsatt fall kan man få et ganske så solid produkt. 

 

Lenke til kommentar

Takk for svar alle.

Tror ikke jeg har noen QC-strømforsyninger liggende, men klarer meg med 5V når det går fint.

Joda, mye er Kina og Taiwan. Tenkte mest på "kinavare" som ukjent merke og kvalitet. De har printet CE-merket med riktig proporsjon og bare det er jo et stort pluss i margen.

Selve kompressoren virker ikke dårlig ved første øyekast, føles solid.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Bjerknez said:

Tror nok ikke dette er noe problem i praksis. Det er nok andre ting som ryker her evt. før batteriene. Som feks. Selve ladekretsen. Som nevnt, det meste av elektronikk blir laget i Kina. Vertfall når det kommer til innmat og komponenter. Ikke gå i den fella og tro at alt som kommer derfra er dritt og vil brenne ned huset ditt. 

Det er importøren eller produsenten som stiller krav til produktet. Ber han kineserne lage en dings til en latterlig lav pris, ja så får man noe dritt. I motsatt fall kan man få et ganske så solid produkt. 

 

Jeg har en tilsvarende kompressor selv. En som faktisk er fra kina da jeg bestilte den derifra. Har fungert knall i flere år nå og vil nok enda funke lenge til så kvaliteten er vel grei nok. Men det hender den blir liggende lenge om gangen og prøver da å passe på at den ikke er fulladet (som jeg gjør med alt av batterier jeg har).

om cellene får ligge på ca 7.4V så er det jo ideelt men havner de på 8.4V som de gjør fulladet så trives de ikke spesielt godt og man kan ende med at kompressoren ikke funker når man trenger den.

Brukes den ofte er det selvfølgelig bare å lade i vei men skal den ligge ett år på boden så er det greit å passe litt på om man bryr seg.

 

 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke latt den lade uten tilsyn. Jeg ser den kompressoren går under mange forskjellige navn pluss at man kan bestille den blank for å sette på sitt eget.

CE-merket betyr ikke en dritt uten selve sertifikatet. Og det kan også forfalskes. Og selv om det er ekte er det ingen garanti for at den ikke brenner ned huset ditt.

Jeg ser også noen steder at det står man må lade den opp hver 2. måned for at ikke batteriet skal gå tomt. Det er en STOR, rød varsellampe!

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 minutt siden):

Jeg ville ikke latt den lade uten tilsyn. Jeg ser den kompressoren går under mange forskjellige navn pluss at man kan bestille den blank for å sette på sitt eget.

CE-merket betyr ikke en dritt uten selve sertifikatet. Og det kan også forfalskes. Og selv om det er ekte er det ingen garanti for at den ikke brenner ned huset ditt.

Jeg ser også noen steder at det står man må lade den opp hver 2. måned for at ikke batteriet skal gå tomt. Det er en STOR, rød varsellampe!

Dette gjelder alle slike USB ladere. Er nok av artikler som forteller at iPhone ladere også tar fyr. De fleste fraråder og lade telefonen mens man sover. Alle gjør det, men man blir frarådet av å gjøre det. 

Hvis den ikke har en fysisk mekanisk strømbryter så vil en slik krets alltid bruke litt strøm. Dessuten så har nok batteriet en BMS som passer på at batteriet ikke blir overladet eller underladet. For å finne ut det må den bruke bittelitt strøm for å sjekke spenningen. Dette er nok grunnen til at batteriet kan tappes selv om enheten er avslått. 
 

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (Akkurat nå):

DET er noe du ikke skal gå ut i fra!

Batteriet har uansett en ladekrets som beskytter det mot under/overlading. Om den har en balansekrets er ikke sikkert. Er batteriene koblet i parallell så er det strengt tatt ikke nødvendig. Er dem koblet i serie er en balansekrets mer viktig. Men at batteriet har en beskyttelseskrets vedrørende spenning er jeg sikker på. Uten balansekrets vil man kun oppleve at batteripakken fort blir dårligere. Feks. Lader fort og blir fort utladet. Det kan også hende at begge 18650 cellene har hver sin innebygde ladekrets, noe som i realiteten forhindrer en katastrofe rettet mot batteriene. 

å lade en slik eller hva som helst annet uten tilsyn eller mens man sover er uansett ikke å anbefale. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...