Gå til innhold

Google utsetter på nytt utfasingen av tredjepartscookies i Chrome


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har deaktivert tredjepartscookies som default i chrome jeg. I 95% av tilfellene fungerer dette utmerket. Jeg måtte dog aktivere det på digi.no nå for at jeg kunne kommentere og linken mot diskusjon.no fungerer, og en kan jo da umiddelbart begynne å spørre seg hvor mye mer informasjon om surfingen digi.no nå har tillatelse til å dele enn de hadde før.
Lenke til kommentar
Jeg har deaktivert tredjepartscookies som default i chrome jeg. I 95% av tilfellene fungerer dette utmerket. Jeg måtte dog aktivere det på digi.no nå for at jeg kunne kommentere og linken mot diskusjon.no fungerer, og en kan jo da umiddelbart begynne å spørre seg hvor mye mer informasjon om surfingen digi.no nå har tillatelse til å dele enn de hadde før.
Lenke til kommentar
henrik-o skrev (På 29.7.2022 den 9.14):

Jeg har deaktivert tredjepartscookies som default i chrome jeg. I 95% av tilfellene fungerer dette utmerket. Jeg måtte dog aktivere det på digi.no nå for at jeg kunne kommentere og linken mot diskusjon.no fungerer, og en kan jo da umiddelbart begynne å spørre seg hvor mye mer informasjon om surfingen digi.no nå har tillatelse til å dele enn de hadde før.

Ettersom digi bruker diskusjon.no sitt opplegg og diskusjon gjerne vil vite hvem din diskusjonsbruker er når du kommenterer, så må du bruker 3. Parts cookies. Det er fordi du er på digi.no men koden snakker med diskusjon.no og for å gjøre det, så må den også sende med autorisering cookien din (som du fikk når du logget inn). Det vil da si det sendes cookier til og fra nettleseren til et annet nettsted enn digi.no. Dette er egentlig en funksjonalitet som er nyttig, men som også "misbrukes" til å spore brukere på tvers av nettsider. 

Derfor er ikke sånn at bare fordi en side krever 3.part cookies, så betyr det at de nødvendigvis sporer deg overalt og selger deg til høyst bydende. 

Om digi gjør dette eller ikke vet jeg ingenting om, vare bare for å påpeke at 3.parts cookies ikke utelukkende er negativt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...