Gå til innhold

Tips til TV


Anbefalte innlegg

Hei,

har ikkje hatt TV på fleire år grunna avgrensa plass. No flyttar eg i eit stort hus, og skal ha TV i to etasjar.

Tidlegare fulgte eg godt med, men etter å ha lest mengder med testar av ymse TVar, har eg konkludert med at eg har lite å kome med i den samanheng.. Kan nokon gi meg eit godt tips på følgande:

- Den eine TVen skal stort sett brukast til å strømme/ sjå linær TV
- Den andre TVen skal brukast til Playstation 5 og strømming.

Eg har ikkje lagt noko budsjett på dette, men om det går an å komme under 20-25.000 for begge TVane med god kvalitet totalt, så hadde det vore særs fint. Mellom 55-65". 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vidor skrev (1 time siden):

Du tråkker ikke feil om du shopper Samsung.

Jo, da tråkker du i gjørma.

Samsung har gode mobiler og SSD, men ikke så mye annet.
Når Sony slår Samsung med Samsung sin teknologi..

LG C1 anbefales av "alle". 

Jeg har derimot Sony X90J da min TV står på hele tiden og da er OLED uaktuelt. 

Lenke til kommentar

Prismessig er C1 ganske grei, men jeg har litt problemer med å anbefale OLED på generelt grunnlag. Liker ikke at OLED har så mye problemer etter en tids bruk og at de har så lavt lysnivå i tillegg til black-crush.

Spesielt med tanke på at LG oppfører seg veldig unnvikende når man får problemer med alvorlig innbrenning man vil ha utbedret.

X90J er også høvelig fornuftig priset, men det er en IPS. Samsung har fornuftige prisede VA-modeller som jeg generelt anbefaler fordi de ser bedre ut en IPS selv om innsynsvinkelen er litt dårligere enn IPS.

Lenke til kommentar
vidor skrev (7 timer siden):

De modellene som ligger på prisjakt.no nå som selges i Norge er alle oppgitt til å være LCD, men samme modellen er også oppgitt til å være VA i utenlandske review.

https://www.prisjakt.no/product.php?p=5752444

Kan se ut som Sony har endret panelet over tid.

"Alle" TVer som ikke er OLED er LCD..

LCD er både IPS og VA.

Endret av Dubious
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-9JVihvHL

Alle produsentene bruker LG paneler uansett. Du bør finne ut av hva du synes er best av brukergrensesnitt og pris og kundeservice (kjøper du hos en fast forhandler?). Jeg ville kjøpt LG C1 eller 2 med 5 års garanti for innbrenning (følger med på C2 hvertfall). Jeg ville hvertfall ikke kjøpt noe annet enn oled, det er bare lcd uansett hvor mye du vrir og vender på det. Både C1 og 2 er fine for spilling.

Lenke til kommentar

Det at en produsent ikke ønsker å følge norsk forbrukerlov ang varighet på et produkt som skal være minimum 5 år prøver seg med å selge en garanti du allerede har krav på i forhold til loven er juridisk feil, men det de gjør det fordi det økonomisk lønnsomt for LG og "akseptabelt" for en del kunder kan så være. Synes ikke LG oppfører seg når de gjør sånt som dette.

Problemet en god del drar fram ang OLED er at panelet bør mates med 60 Hz bildematerial fordi det ikke er så optimalt med 30 Hz.

Tizen på Samsung og den generelt gode brukeropplevelsen på de og hvordan de teknisk er skrudd sammen synes jeg gjør dem til greie allrounder-skjermer som ikke skuffer slik som jeg letterer skjer med andre mindre solgte merker/teknologier.

En skal tross alt ha TV lenge og behovene kan endre seg over tid, så den bør takle slikt også.

Lenke til kommentar
vidor skrev (7 minutter siden):

Det at en produsent ikke ønsker å følge norsk forbrukerlov ang varighet på et produkt som skal være minimum 5 år prøver seg med å selge en garanti du allerede har krav på i forhold til loven er juridisk feil, men det de gjør det fordi det økonomisk lønnsomt for LG og "akseptabelt" for en del kunder kan så være. Synes ikke LG oppfører seg når de gjør sånt som dette.

Tviler på at innbrenning vil fungere ved en reklamasjon etter 2 år. 

Lenke til kommentar
TitoCosta skrev (16 timer siden):

Takk for innspel! Andre som har fleire tanker?

Eneste tanken min er at det er snodig å begrunne fraværet av TV med at man ikke har plass, all den tid en TV stort sett kun opptar plass på vegg...

Selv bor jeg i en leilighet på ca 120 kvadrat, men vi har funnet plass til 6 tv'er i tillegg til stasjonær PC med der tilhørende skjerm.

Lenke til kommentar
RookieNO skrev (På 27.7.2022 den 14.14):

Eneste tanken min er at det er snodig å begrunne fraværet av TV med at man ikke har plass, all den tid en TV stort sett kun opptar plass på vegg...

Selv bor jeg i en leilighet på ca 120 kvadrat, men vi har funnet plass til 6 tv'er i tillegg til stasjonær PC med der tilhørende skjerm.

Elendig planløysing på den tidlegare leiligheita som var ca 50kvm, og leigde ut halve av den til ein annan. Ikkje alle som har luksusen på 120 kvm 😉

Lenke til kommentar
TitoCosta skrev (På 28.7.2022 den 22.17):

Elendig planløysing på den tidlegare leiligheita som var ca 50kvm, og leigde ut halve av den til ein annan. Ikkje alle som har luksusen på 120 kvm 😉

Haha, "luksusen" min på 120 kvm er fordi vi skal ha plass til 6 personer , så du har nok mer privat kvm enn meg :D

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...